Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-08, 01:21
  #1
Medlem
GladaGrodans avatar
Jag tänkte här presentera mina samlade kunskaper om hur SÄPO och NOA arbetar när de bedriver spaning mot personer.

Först kort om mig utan att förhoppningsvis röja vem jag är.
Jag har haft span på mig av Säkerhetspolisen vid ett antal olika tillfällen och har senare fått möjlighet att ta del av deras resultat av detta och därmed har jag dragit en hel del slutsatser kring hur de arbetar. Jag har också en del insyn i NOA, ingen lust att berätta hur, och har den vägen fått reda på en del hur de arbetar just vad gäller spaning. Mer än så tänker jag inte röja om mig själv. Mina kunskaper är några år gamla men jag tror inte så mycket förändrats.

Mitt mål med den här tråden är också att försöka vara tydlig i vad jag vet, vad jag hört och vad som är mina egna slutsatser, fråga gärna om jag är otydlig rörande detta. Det finns så mycket spekulationer och konspirationsteorier här på Flashback så jag hoppas att den här tråden kan bli en samling av information som är korrekt och inte vilda spekulationer förklätt till insiderinformation.

Uttagning och utbildning
Till att börja med. Säpo och NOAs spanare genomgår samma typ av utbildning. Utbildningen är tre månader och sker i Stockholm för samtliga, oavsett var i landet man arbetar. För att bli uttagen så måste man ansöka och ha flera års erfarenhet som polis i yttre tjänst, alltifrån tidigare spanarerfarenhet (tex knarkspan) till polis i ingripandeverksamheten. Den som ansöker får göra en del tester av problemlösarkaraktär. Den som ansöker och antas blir uppflyttad en säkerhetsklass vilket innebär att denne intervjuas av en tjänsteman på Säpo och utökad registerkontroll sker som man måste bli godkänd på. Utbildningen består av en rad moment, till exempel juridik kring vad man som spanare får och inte får göra, fotografering med teleobjektiv och dold kamera, användning av mörkerkikare, radiokommunikation, skytte, bilkörning, taktiskt uppträdande, spaning till fots med mera. Bilkörningen sker dels i vanlig trafik i Stockholm men även norröver på bana för att lära sig hantera bilar i extrema väderförhållanden. Mycket av utbildningen är praktisk och handlar om att koordinerat röra sig till och från platser och offensiv bilkörning och övande av olika scenarion där det kan handla om alltifrån upptäckt till pågående grov brottslighet där man kan tvingas fatta snabba beslut om ingripande. Spanareleverna gör faktiskt också ganska vanliga övningar som kan ske på vilken arbetsplats som helst, kanske för att svetsa samman klasserna, vad gäller NOA så är en klass sammansatt av spanarelever från hela landet som sedan ska arbeta utifrån NOAs spanarkontor (vars adresser är hemliga) så det är också ett sätt för framtida spanare från olika delar av landet att lära känna varandra och man har en hel del kul, festar tillsammans och säkert har någon romans uppstått någon gång. Det skiljer sig inte så mycket från en helt vanlig vidareutbildning i vilket företag som helst i det hänseendet. Spanareleverna förses redan under utbildning av de arbetstelefoner som kommer följa dem var de än går. Märket är Blackberry på grund av dessa telefoners höga säkerhet. Via dessa telefoner så briefas spanarna av sin handläggare om den person de ska spana på och briefingen innehåller bilder på personen och andra som denne ofta rör sig med samt även bilnummer och adresser av intresse som personen kan tänkas röra sig runt med. Detta för att spanaren ska kunna läsa sig in på ett ärende innan passet.

Det får räcka för ikväll. Jag kommer återkomma med del två när jag har tid.
Citera
2018-11-08, 02:23
  #2
Medlem
Inget som skakar flashback, utveckla gärna lite mer info. Det du skrev nu ser man på vilken hollywood film som helst.
Citera
2018-11-08, 03:13
  #3
Medlem
scroshs avatar
Jäsp. Gammal skåpmat.

Har även svårt att inte vara källkritisk, du kan likväl vara vilken tomte som helst. Eller bara ett troll. Nä, den här tråden blir det nog inget vettigt av.

Återkom gärna med något som motbevisar mig.
Citera
2018-11-08, 08:37
  #4
Medlem
GladaGrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
Inget som skakar flashback, utveckla gärna lite mer info. Det du skrev nu ser man på vilken hollywood film som helst.
Jag har inte trott att jag skulle komma med några skakande uppgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av scrosh
Jäsp. Gammal skåpmat.

Har även svårt att inte vara källkritisk, du kan likväl vara vilken tomte som helst. Eller bara ett troll. Nä, den här tråden blir det nog inget vettigt av.

Återkom gärna med något som motbevisar mig.
Kan av förklarliga skäl inte bevisa något.

Vi struntar i del två då.
Citera
2018-11-08, 16:01
  #5
Medlem
Linguass avatar
Berätta om när de spanade på dig då och hur de gjorde det...
Citera
2018-11-08, 18:58
  #6
Medlem
448s avatar
Jag har skrivit lite om Säpo här då jag för länge sedan orsakade en Säpochefs avgång - 2003

Hinner inte nu men spaningspersonal är inte polisiär på det sättet utan det är mycket
sådana som dom kallar diskreta - man kan ha en AA förening som en spaningsavdelning som är ute och spanar - man har då personal med massa tid(arbetslösa dagdrivare) och möteplats.

Normalt sett så tar man folk som man hittar i register som inte gör nått (socialfall/sjukasssefall) med massa tid.

Mycket Samhalls folk också.

Sen har man en viss spridning av Polispersonal i detta för att kunna agera.

Har man tur träffar man på en snuthora som heter Jane vid Säpo Göteborg , när jag var klar med henne grät hon och varken horan eller hennes chef vågade anmäla mig för förtal trots att jag hängde ut henne på nätet.

Andra yrkes grupper är journalister och författare - i Göteborgsposten har ni dom på Världens gångs sidan - dom flesta har stuckit därifrån nu då jag hängt ut dom.

Var roligare förr t.ex som när en viss Anita Nilsson skrev kåserier att "Vi har våra metoder hur folk skall tas om hand" med mera - många borta nu på¨grund av självförvållade bortgångar.

Flumfolk som Ut i vår hage stadsnarrar , där har ni NOA och SÄPO personal
Citera
2018-11-08, 20:43
  #7
Medlem
GladaGrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Berätta om när de spanade på dig då och hur de gjorde det...
Det skulle ha kommit en del egna erfarenheter i del två, som hade blivit rätt lång. Till skillnad från foliehattarna här på Flashback så fick jag faktiskt ut stora delar av Säpos spaningspromemorior på mig och jag har, av helt andra skäl, haft viss insyn i NOA-spanarnas vardag. Jag ser ingen anledning att riskera att outa mig med att vara väldigt detaljrik om platser och tidpunkter, sådant kan nämligen identifiera mig. Och efter den reaktion som jag fått i tråden så inser jag att det heller inte finns någon anledning att berätta mer. Alla vet tydligen redan allt.

Jag hade hoppats på att den skulle fyllas av seriöst snack om modernt polisarbete, det är inte magi de håller på med och jag hoppades att skeptiker och konspirationsteoretiker skulle hålla sig borta.

Jag hade fel. Ser ingen anledning att fortsätta den här tråden.
__________________
Senast redigerad av GladaGrodan 2018-11-08 kl. 20:46.
Citera
2018-11-08, 20:52
  #8
Medlem
448s avatar
Inget konstigt alls , alla säger ju att Säpo och Noa inte syns men det är för att man använder sociafall,sjukassefall,folk som bor i området där det skall spanas,ens partner (mot utpressning mot t.ex otrohet).

Dom som spanar är inte Polispersonal på det sättet utan man tar vad man haver på plats mestadels

Sen säger folk att Polisen var jätteskickliga och var osynliga innan ingripandet.

Hur enkelt som helst
Citera
2018-11-08, 21:08
  #9
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaGrodan
Alla vet tydligen redan allt.
Nja. Du har fått några mothugg, och så är det ofta här. Om de sedan verkligen har koll, det vet ingen. Jag kan tänka mig att de skulle kommit med saklig kritik mot något om så varit fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av GladaGrodan
Ser ingen anledning att fortsätta den här tråden.
Varför inte? Jag var nog inte den ende intresserade som satte en prenumeration på tråden efter ditt första inlägg.
Citera
2018-11-09, 09:35
  #10
Medlem
448s avatar
Jag har massa material om Säpo/Noa i Göteborg t.ex bilder och filmer som jag kan lägga ut utan att kunna gripas - inga problem alls.

Det enda dom kan göra är att skriva ut en överdos sömntabletter till utpekade innan dom talar ut i media om sitt hemliga liv.
Citera
2018-11-09, 09:44
  #11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jag har massa material om Säpo/Noa i Göteborg t.ex bilder och filmer som jag kan lägga ut utan att kunna gripas - inga problem alls.
Att du inte gör det då, istället för att bara bubbla på i var och varannan tråd.

Vi är flera som är nyfikna.

Trodde för övrigt att det hette SÄK.
Citera
2018-11-09, 09:56
  #12
Medlem
448s avatar
Man brukar väl säga att Säpo är ingripandehanden och Säk är supporter organisationen IB som är som ett samlat ord för kontaktytan mot befolkningen.

T.ex om nu Säpo tycker jag skall tystas så skickar dom en med polisleg på mig - i mitt fall håna jag förnedra en liten snuthora.

Jag misshandla henne psykiskt brutalt inför hennes kollegor och allmänet för att punktmarkera.

Iaf så är Säk en brokig samling individer ofta i dom lägre samhällssiktena.Dessa utför all spaningsverksamhet åt Säpo och Noa - Polispersonal finns ofta i bakgrunden redo att lösa problem eller ingripa
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback