• 1
  • 2
2018-11-05, 14:55
Medlem
Hej

Spelar mycket Nirvana som är en blanding av clean och distortion. Problemet jag har är att för att ha en lagom volym med distortion så låter clean knappt någonting. Vad är det jag behöver? En pedal? Är det något jag missar? Har en Fender Champion 40 Combo
Senast redigerad av Oldmagic 2018-11-05 kl. 15:09.
Citera
2018-11-05, 15:01
Medlem
Kompressor kan man använda, men det beror lite på. Kör du på förstärkardist? Hur byter du mellan clean och dist?

(och det heter distorsion)
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2018-11-05 kl. 15:03.
Citera
2018-11-05, 15:01
Medlem
Engelitzs avatar
Fixar du inte det med volym 1 och volym 2?? Jag har inte den stärkaren så jag kanske inte ska uttala mig :/
Citera
2018-11-05, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Kompressor kan man använda, men det beror lite på. Kör du på förstärkardist? Hur byter du mellan clean och dist?

(och det heter distorsion)

Använder en Boss DS-1 Pedal för att koppla på dist. Stavfel självklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Fixar du inte det med volym 1 och volym 2?? Jag har inte den stärkaren så jag kanske inte ska uttala mig :/

Finns en knapp på förstärkaren som aktiverar antingen volume 1 eller 2. Bara tvåan kan ha gain/tweed effekten sen pallar jag ju inte klicka på knappen så fort jag ska byta heller.
Citera
2018-11-05, 15:13
Medlem
jipeesss avatar
sätt en pot mellan för- och slutsteg,
Citera
2018-11-05, 15:14
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmagic

Finns en knapp på förstärkaren som aktiverar antingen volume 1 eller 2. Bara tvåan kan ha gain/tweed effekten sen pallar jag ju inte klicka på knappen så fort jag ska byta heller.

Men det finns en footswitch att köpa va(om sen nu inte ingick när du köpte stärkaren. .

Hur låter det om du kör Ds 1an på clean channel då och sen bara trycker av disten när du ska köra clean?
Citera
2018-11-05, 15:17
Medlem
Citat:
Men det finns en footswitch att köpa va(om sen nu inte ingick när du köpte stärkaren. .

Hur låter det om du kör Ds 1an på clean channel då och sen bara trycker av disten när du ska köra clean?

Fick tyvärr inte med en footswitch. Om jag kör på clean channel (volume 1) så håller förstärkaren på att explodera när ds1an är på, även på låg volym.

Kanske är en sån här jag måste köpa? https://www.danguitar.dk/fender-2-bu...152_p360011255

Vad tror ni?
Senast redigerad av Oldmagic 2018-11-05 kl. 15:20.
Citera
2018-11-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmagic
Då är det ju bara att dra ner levelratten på den pedalen. Men annars är kompressor det man brukar använda för att få mer kontrollerad volym.
Citera
2018-11-05, 15:25
Medlem
Citat:
Då är det ju bara att dra ner levelratten på den pedalen. Men annars är kompressor det man brukar använda för att få mer kontrollerad volym.

Det fungerade, tack!

Efter lite youtube tittande så har jag bestämt för att köpa en kompressor också.
Senast redigerad av Oldmagic 2018-11-05 kl. 15:40.
Citera
2018-11-05, 15:31
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:

Själv tycker jag att en delay pedal är det som gör mest för soundet. Låter jävligt mycket bättre.

Kompressor är bra, nästan lite fusk för du låter ju bättre än va du är. Samtidigt tycker jag tyvärr att kompressor färgar soundet lite till det sämre och bidrar även till brum och hiss
Citera
2018-11-05, 15:43
Medlem
Citat:
Själv tycker jag att en delay pedal är det som gör mest för soundet. Låter jävligt mycket bättre.

Kompressor är bra, nästan lite fusk för du låter ju bättre än va du är. Samtidigt tycker jag tyvärr att kompressor färgar soundet lite till det sämre och bidrar även till brum och hiss
Allt är en avvägning. Själv brukar jag köra på enbart ren förstärkardist. Men då har jag också en helt underbar rörstärkare. Har testat ett gäng distpedaler, men inget går upp emot den inbyggda.
Citera
2018-11-05, 15:51
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Allt är en avvägning. Själv brukar jag köra på enbart ren förstärkardist. Men då har jag också en helt underbar rörstärkare. Har testat ett gäng distpedaler, men inget går upp emot den inbyggda.

Vilken stärkare kör du? (Nyfiken)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in