Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-05, 16:01
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Vilken stärkare kör du? (Nyfiken)
PM

Citat:
Ursprungligen postat av Oldmagic
Det fungerade, tack!
Inte för att vara sådan, men tanken slog dig aldrig att att kolla vad de tre rattarna på pedalen gör?
__________________
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2018-11-05 kl. 16:05.
Citera
2018-11-05, 16:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
PM


Inte för att vara sådan, men tanken slog dig aldrig att att kolla vad de tre rattarna på pedalen gör?

Jo, hade kommit till underfund med detta för några månader sedan innan jag kopierade Kurt Cobain's inställningar sen har jag bara glömt bort det.
Citera
2018-11-05, 18:13
  #15
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Kompressor är bra, nästan lite fusk för du låter ju bättre än va du är. Samtidigt tycker jag tyvärr att kompressor färgar soundet lite till det sämre och bidrar även till brum och hiss

Jag vänder mig lite mot denna typ av resonemang. Jag förstår resonemanget och håller med om att man tjänar rent tekniskt på att öva med rent ljud. Men att ”låta bättre än man är” framstår för mig som irrelevant när man talar om effekter. Det enda som spelar någon roll är om det låter bra eller dåligt.

Ta till exempel the Edge i U2, ta bort hans effekter så låter hela bandet nog rätt lökigt. Men det spelar ingen roll, då musiken har just effekter.

Sedan är ju färgningen ofta det man vill ha fram med en kompressor, framförallt på rena ljud. Alla kompressorer färgar i olika grad och den klassiska Dyna compen är omtyckt av många just för dess färgning, avskydd av andra. Smakfråga!

Sen skulle jag inte rekommendera kompressor på ett distat ljud för en nybörjare, disten komprimerar redan som det är tillräckligt och effekten är i många fall bara mer brus.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback