• 1
  • 2
2018-11-05, 00:37
Medlem
trueforgoods avatar
Illuminati, 9/11, chemtrails, flat earth, hollow earth, lizard men etc etc. Visst kan det vara lite kul att läsa om dessa konspirationsteorier, men en normalt funtad människa förstår ju självklart t ex att jorden inte är platt. Ändå envisas vissa människor att tro på dessa teorier, och vissa dedikerar stora dela av sina liv åt detta. Dom sprider länkar på Facebook, diskuterar med likasinnade i grupper och verkar närmast religösa i sitt troende.

Jag har själv ett par gamla barndomsvänner (vuxna individer) som tror på mer eller mindre alla dessa. Det går inte resonera med dom överhuvudtaget, och man blir bara frustrerad så har lagt ner tanken med att få dom att förstå hur banala deras tankar. Dom tror att dom är så smarta och menar att det är jag som är trög som inte "sett igenom lögnerna". Oavsett hur mycket bevis man än har menar dom att det är lögner som planterade bevis, CGI och allt vad det är.

Vad är det som gör att man väljer att tro på dessa konspirationsteorier? För mycket knark? Låg begåvning? Psykos? En kombination av allt detta? Jag är innerligen nyfiken på detta.
Citera
2018-11-05, 00:47
Medlem
franges avatar
Antagligen av samma anledning som folk tror på religioner...
Citera
2018-11-05, 01:06
Medlem
Beerguy98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Illuminati, 9/11, chemtrails, flat earth, hollow earth, lizard men etc etc. Visst kan det vara lite kul att läsa om dessa konspirationsteorier, men en normalt funtad människa förstår ju självklart t ex att jorden inte är platt. Ändå envisas vissa människor att tro på dessa teorier, och vissa dedikerar stora dela av sina liv åt detta. Dom sprider länkar på Facebook, diskuterar med likasinnade i grupper och verkar närmast religösa i sitt troende.

Jag har själv ett par gamla barndomsvänner (vuxna individer) som tror på mer eller mindre alla dessa. Det går inte resonera med dom överhuvudtaget, och man blir bara frustrerad så har lagt ner tanken med att få dom att förstå hur banala deras tankar. Dom tror att dom är så smarta och menar att det är jag som är trög som inte "sett igenom lögnerna". Oavsett hur mycket bevis man än har menar dom att det är lögner som planterade bevis, CGI och allt vad det är.

Vad är det som gör att man väljer att tro på dessa konspirationsteorier? För mycket knark? Låg begåvning? Psykos? En kombination av allt detta? Jag är innerligen nyfiken på detta.

De är hjärntvättade. De har nog snöat sig in på massa konstiga sidor som skriver om att jorden är platt.

Det är ingen mening att diskutera med såna folk!
Citera
2018-11-05, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Antagligen av samma anledning som folk tror på religioner...
Fast religion är ju en helt annan sak, då man får de in tryckt i käften sen dag ett, medans konspirations teorier går emot normen...
Citera
2018-11-05, 01:12
Medlem
strecketss avatar
De lider vanligtvis av paranoida vanföreställningar. De är psykiskt sjuka. Sen har vi en andel som bara är korkade helt enkelt. Dessa antivaxxers som vägrar vaccinera barnen är nog de största stolpskotten.
Citera
2018-11-05, 01:26
Medlem
rebekks avatar
För att folk idag både köper och dementerar allt möjligt skit helt utan att skänka minsta tanke åt kritisk analys, exakt som det ruttna tankesätt du uppvisar med din trådstart.

Folk är idag dumma i huvudet, och de menar jag inte på grund av vad de köper, utan -hur de köper det. Antingen står det på Flashback, Google eller så är det SVT eller Facebook som är källan.
Citera
2018-11-05, 01:57
Medlem
Min personliga teori är att många gör det som ett form av levande rollspel med stora inslag av självsuggestion. Det gör vardagen lite mer spännande, även om det också orsakar ångest för vissa människor.
Citera
2018-11-05, 03:18
Medlem
kalkryggars avatar
Vi har ju det där med Kristendomen och Islam som är världens två största konspirationer. Dom är ju exakt lika dumma som flat earth och chem trails.

Skall man vara helt ärlig så låter ju faktiskt chem trails mer troligt än gud. Chem trails skulle ju också vara genomförbart även om jag nu tror att sanningen om det skulle kommit fram vid det här laget.

Men eftersom samhället accepterar religionen och går så långt att vi skickar skattemedel åt dom så dom kan driva skolor så kan vi knappast kritisera dom som tror att jorden är platt. Samhället måste bli mer konsekvent med sånt och sätta stopp för allt som har med sagor att göra innan man kan gå på enskilda dårskapsteorier.
Citera
2018-11-05, 03:35
Medlem
noll.con.trolls avatar
Sedan har vi ju den "lilla" detaljen att konspirationer faktiskt förekommer. Är man smart kan man räkna ut med lilltån att rika/mäktiga människor ibland konspirerar för att behålla sin makt och även att undanröja folk som hotar den.

Men denna typ av intelligens kräver också att man är kreativ och vågar tänka utanför boxen. Tyvärr har kreativitet har visat sig ha ett visst samband med schizofreni enligt studier. Samma fantasi som vi använder till att göra världen begriplig kan också leda oss väldigt fel. Därav sambandet mellan udda typer, konspirationsteorier och ren galenskap.

Att man blir paranoid när man inser vidden av konspirationerna (verkliga eller påhittade) är helt naturligt. Man förstår/tror att man är övervakad i kombination med att man eventuellt kan utgöra ett hot pga det man vet och vem man sprider det till.

Att förtroendet för media har nått nya bottennivåer (delvis pga faktiska konspirationer, delvis pga misstanke om sådana) är naturligtvis en bidragande orsak till hysterin.

Att world trade center var ett insidejobb framgår ganska tydligt av en massa konkreta fakta - som massmedia konsekvent väljer att bortse från.

Förtroendekris uppstår. Folk vet inte vad de ska tro längre. Och tyvärr finns det då idioter (eller bara väldigt förvirrade människor) som är så dumma att de går "hela vägen" och tror på flat earth och liknande. Vilket gynnar CIA och de andra konspiratörerna något enormt.

Så länge alla konspirationsteoretiker och alla former av konspirationsteorier framstår som trams och sinnessjukdom har konspiratörerna fritt spelrum.
Senast redigerad av noll.con.troll 2018-11-05 kl. 04:05.
Citera
2018-11-05, 03:49
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Min personliga teori är att många gör det som ett form av levande rollspel med stora inslag av självsuggestion. Det gör vardagen lite mer spännande, även om det också orsakar ångest för vissa människor.

Håller med. Jag har själv sysslat med svenska teorier, och mitt liv blev jävligt spännande där ett tag. Man får kontakt med människor som vill berätta olika saker, hemligheter de burit runt på... Man lägger lite pussel.

Jag skrev en bok om mina erfarenheter. Den blev inte utgiven och det var inget jag förväntade mig, men en välkänd professor och samhällsvetare tog sig tiden att läsa igenom manuset flera gånger och gav mig strålande kritik. Han bekräftade även att allvarliga konspirationer förekommer i Sverige. Människor med mycket kunskap - typ forskare - riskerar att bli indragna/drabbade iom att kunskap är makt.

Så: JA, det kan vara väldigt spännande att ägna sig åt konspirationer. Men det leder också lätt till paranoia och ångest.
Senast redigerad av noll.con.troll 2018-11-05 kl. 03:52.
Citera
2018-11-05, 03:59
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vi har ju det där med Kristendomen och Islam som är världens två största konspirationer. Dom är ju exakt lika dumma som flat earth och chem trails.

Skall man vara helt ärlig så låter ju faktiskt chem trails mer troligt än gud. Chem trails skulle ju också vara genomförbart även om jag nu tror att sanningen om det skulle kommit fram vid det här laget.

Men eftersom samhället accepterar religionen och går så långt att vi skickar skattemedel åt dom så dom kan driva skolor så kan vi knappast kritisera dom som tror att jorden är platt. Samhället måste bli mer konsekvent med sånt och sätta stopp för allt som har med sagor att göra innan man kan gå på enskilda dårskapsteorier.

Bra poäng där. Hela historien är baserad på lögner, mycket riktigt, så vem vill vara så dum att tro på mainstreammedia och "den officiella sanningen"?

Jag såg en intressant dokumentär härom dagen där man påstod att i princip alla bibelns berättelser är rena plagiat på uråldriga egyptiska legender. Man har bara ändrat namnen..

Så ja, allvarliga konspirationer förekommer. GIGANTISKA konspirationer förekommer. Ett annat skrämmande exempel är den organiserade pedofilin inom katolska kyrkan som tilläts pågå under flera decennier.

Klart folk blir förbannade, förvirrade och tappar tron på de som styr oss. En masspsykos är väl snart inom räckhåll.
Senast redigerad av noll.con.troll 2018-11-05 kl. 04:06.
Citera
2018-11-05, 04:27
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Så du utgår ifrån att allt bara är felaktiga konspirationsteorier och alla som tror på en eller flera av dessa är lågbegåvad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in