Citat:
Ursprungligen postat av
trueforgood
Illuminati, 9/11, chemtrails, flat earth, hollow earth, lizard men etc etc. Visst kan det vara lite kul att läsa om dessa konspirationsteorier, men en normalt funtad människa förstår ju självklart t ex att jorden inte är platt. Ändå envisas vissa människor att tro på dessa teorier, och vissa dedikerar stora dela av sina liv åt detta. Dom sprider länkar på Facebook, diskuterar med likasinnade i grupper och verkar närmast religösa i sitt troende.
Jag har själv ett par gamla barndomsvänner (vuxna individer) som tror på mer eller mindre alla dessa. Det går inte resonera med dom överhuvudtaget, och man blir bara frustrerad så har lagt ner tanken med att få dom att förstå hur banala deras tankar. Dom tror att dom är så smarta och menar att det är jag som är trög som inte "sett igenom lögnerna". Oavsett hur mycket bevis man än har menar dom att det är lögner som planterade bevis, CGI och allt vad det är.
Vad är det som gör att man väljer att tro på dessa konspirationsteorier? För mycket knark? Låg begåvning? Psykos? En kombination av allt detta? Jag är innerligen nyfiken på detta.
Om du verkligen går igenom dina exempel och gör lite research så skulle du se att många ämnen som du och andra kallar konspirationsteorier inte längre är teorier som tex 9/11, illuminati och chemtrails. Det råder idag ingen tvekan om att 9/11 inte gick till på det sättet som officiellt påstås och det handlar inte om teorier osv utan det finns mängder av glasklara konkreta bevis som talar för andra orsaker än den terrorattack det skulle se ut att vara.
Illuminati handlar om dom mäktiga enprocents elitmännen inom tex bank, olja, militära industriella komplexet (vapen industrin), läkemedelsindustrin och andra multinationella företag. Det är inte heller längre någon konspirationsteori att dessa män, Rockefellers, Rotchilds, Bill Gates med flera har en mycket större makt än puppet politiker och att dom styr bakom kulisserna och jobbar mot en enda global världsregering har dom själva sagt, illuminati med mening att den lilla kick superrika eliten styr bakom kulisserna och har den verkliga makten är inte längre en teori.
Tex så är federal reserve som från inget skapar pengar som lånas ut till amerikanska staten med hög ränta är en bitter verklighet och tänk själv hur sjukt det är att privata företag som centralbankerna kan skapa pengar hur dom vill från ingenting medan det annars kallas för counterfeiting om någon annan gör det.
Chemtrails är numera erkänt och det finns mängder av bevis och dokumentation tex där militären håller på med det för väderkontroll och vädermodifikation.
Det finns väldigt många sjukt summa och knasiga konspirationsteorier men sen finns det också många som verkar tokiga innan man börjar gräva i det och då märker hur det egentligen är och det finns mängder med tidigare konspirationsteorier från förut som senare visade sig vara sant.
Tex konspirationsteorierna att Vietnamkriget startades pga en false flag bevisades senare att stämma och kriget mot terror där det sedan bevisades att det inte fanns några massförstörelsevapen hos Sadam Hussein osv osv, det finns ton av exempel på konspirationsteorier som senare visade sig vara sanna.
Sen finns det sånt som flat earth då som du nämde som exempel. Angående just det ämnet så tänker dom allra flesta som du av att bara höra orden flat earth att det är ju helt tokigt vilket jag själv också tyckte först då jag såg att det fanns folk som tror att jorden är platt, det är ju helt galet tänkte jag precis som så många andra och som så många andra så tänkte man att jorden är ju rund det vet vi ju jorden är ju rund.
Men som så många andra så när man väl börjar gräva i det oftast för att debunka och motbevisa flat earth så upptäcker man att det finns otroligt mycket mer bevis och belägg för att jorden är platt än vad man kunde föreställa sig.
YouTube har gjort så att om man söker på flat earth på youtube så kommer det bara upp en massa skit med dåliga debunks som inte alls debunkar och många som bara förlöjligar medan det finns mängder av seriösa och legitima videos som tom lägger fram bevis och experiment osv som stöder flat earth, tex Eric Dubay (han har det mest omfattande och bästa bevis och argument osv), "celebrate truth", "ODDtv", "Jeranism", "Mark Sargent" med många fler, söker man på bla dessa på youtube så hittar man mängder av bra material som enkelt kan övertyga de mest skeptiska personerna, vilket också har hänt. Det finns otaligt många som gett sig ut på uppdrag att motbevisa den tokiga flat earth teorin men som själva blivit flat earthers efter det.
Jag tycker mer att det är konstigt att det finns så många naiva och ignoranta personer framförallt i dessa tider med all tillgång till information som finns idag, som inte ens kan föreställa sig att det sker skumma och onda saker bakom kulisserna och att det mörkas och hålls på så att den stora massan inte ska veta vad som verkligen pågår.