• 1
  • 2
2006-02-15, 22:28
Medlem
SomeMightSays avatar
Har snusat i en tre-fyra år och tandköttet verkar inte ha uppskattat detta lika mycket som mitt belöningscenter. På ena sidan där jag hade snusen frekvent har tandköttet slitits ner och man kan säga ovanför tänderna har är dett ett vitt område. Även haft ont i tänderna och sådär. Min fråga är om fler känner igen sig? Har nu bestämt mig för att lägga av, någon som kan svara på om tandköttet "reparerar" sig?
Citera
2006-02-15, 22:29
Medlem
palefaces avatar
mitt tandkött är rätt kasst,det har dragit sig uppåt från tanden, lite ont gör det ibland. har varit osnusad på den sidan i ca 3-4år i inte har det blivit bättre så. Blir väl till man får börja snusa i nedre läppen snart
Citera
2006-02-15, 22:31
Bannlyst
Det där vita spindelnätiga du ser kallas för lichen, jättevanligt byt sida bara. Dyker det upp då du inte snusar eller inte försvinner när du lagt av bör du vara orolig. Lycka till.
Citera
2006-02-15, 22:33
Medlem
SomeMightSays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paleface
mitt tandkött är rätt kasst,det har dragit sig uppåt från tanden, lite ont gör det ibland. har varit osnusad på den sidan i ca 3-4år i inte har det blivit bättre så. Blir väl till man får börja snusa i nedre läppen snart

Just så.. Samma här min ömma sida har med varit osnusad.. Men inte har det blivit bättre utan även jag har ont och så ibland.. Känns som om tänderna ska ramla ut ibland.
Citera
2006-02-15, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SomeMightSay
Just så.. Samma här min ömma sida har med varit osnusad.. Men inte har det blivit bättre utan även jag har ont och så ibland.. Känns som om tänderna ska ramla ut ibland.

Gå till läkare för fasen!
Det är inte meningen att det ska göra ont i munnen eller att tänder ska sitta löst.
Citera
2006-02-16, 17:20
Medlem
SomeMightSays avatar
Ofta sluta lipa. Har tid hos tandläkaren på om nån vecka säger inte han något så skiter jag väl i vilket. Han om någon borde kunna sin sak inte någon tattig läkare.
Citera
2006-02-16, 17:47
Medlem
Claes!s avatar
Har väldigt svårt att tro att Tandköttet växer tillbaks, anledningen till att det kan göra ont, ila och(eller) kännas som om tänderna ska ramla ut har nog sin förklaring i att snuset både sliter på kött och tand vilket resulterar i en mer känslig och ömtålig tand och tandrot
Citera
2006-02-17, 18:39
Medlem
Uno!s avatar
*Spekulerar*

Man kanske kan borsta tänderna oftare/använda mer tandkräm så det slutar göra ont?
Kanske går att hitta någon tandkräm som koncentrerar sig på sånt, finns ju sensodyne mot ilningar iaf.
Citera
2006-02-17, 19:01
Medlem
systems avatar
*spekulerar också*

Nikotinet drar ihop blodkärlen, vilket gör att vävnaden helt enkelt inte får det syresatta blod som behövs. Därför drar sig tandköttet tillbaka.
Citera
2006-02-17, 19:21
Medlem
Krayziebones avatar
fan ja fattar inte, ja har snusat i 7år men har inte hänt nånting förutom att strängen i mitten försvunnit och jag har INTE haft ett enda hål i tänderna, hade många innan
Citera
2006-02-17, 19:51
Medlem
Claes!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krayziebone
fan ja fattar inte, ja har snusat i 7år men har inte hänt nånting förutom att strängen i mitten försvunnit och jag har INTE haft ett enda hål i tänderna, hade många innan

hehe "Bara" strängen i mitten försvunnit? Det är väl ett relativt starkt bevis på att snus sliter på munnen

Sen "påstås" det att snuset tar död på en hel del bakterier i munnen och att ens salivproduktion ökar vilket också leder till mindre karies, vad av detta som är 100% sant kan jag inte svara på.
Citera
2006-02-18, 19:24
Medlem
Å andra sidan, om man skulle stoppa upp en tepåse under läppen i 4 år så skulle antagligen strängen och tandköttet vara ganska slitet då också. Tobaken bidrar säkert också, men vad du än stoppar upp under läppen varje dag i ett par år lär skava bort tandkött lik förbannat.

Å tredje sidan, det är ju i princip bara snus man sätter under läppen, så...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in