• 2
  • 3
2018-11-04, 16:44
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pr0tte
Poängen som du missar är att, oavsett om man lånar/hyr en bok, bil, lägenhet, skoldator eller vadduvillhär så blir man oftast ersättningsskyldig om skada uppstår. Om du lånar polarens dator och kör över den av misstag, så ska du inte ersätta hen för att det hände en olycka ?.

Har du sönder nåt, så är sannolikheten stor att du får betala, behöver inte ens vara något du lånat för den delen.
Tror att huvudpoängen för den som tycker att ersättningskravet är skevt är att en skoldator är en förutsättning för undervisningen. Att låna en kompis bil/dator/dildo är liksom frivilligt. Jag kan inte välja att inte delta i undervisningen för att jag inte har någon dator.
Citera
2018-11-04, 16:45
Medlem
pr0ttes avatar
Flera artiklar på ekuriren som följetång.

https://www.ekuriren.se/eskilstuna/n...tydliga-avtal/

https://www.ekuriren.se/kronikor/det...r-skoldatorer/

https://www.ekuriren.se/eskilstuna/l...ddigt-skrivet/

https://www.ekuriren.se/eskilstuna/f...linspektionen/

Kommer inte åt att läsa dom dock, betalvägg.
Citera
2018-11-04, 16:46
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
I lågstadiet? Knappast.

Lågstadiets läxor skall vara läsa, matematik och ev so-no.
Folk har skoldatorer långt upp i klasserna. Föräldrarnas ekonomiska situation kan likväl kvarstå.
Citera
2018-11-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pr0tte
Poängen som du missar är att, oavsett om man lånar/hyr en bok, bil, lägenhet, skoldator eller vadduvillhär så blir man oftast ersättningsskyldig om skada uppstår. Om du lånar polarens dator och kör över den av misstag, så ska du inte ersätta hen för att det hände en olycka ?.

Har du sönder nåt, så är sannolikheten stor att du får betala, behöver inte ens vara något du lånat för den delen.
Den poängen har jag inte alls missat. Tvärtom har jag påpekat att det är ett specialfall när du blir påtvingad att låna något.
Citera
2018-11-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Hört talas om läxor?
Inga läxor, inga betyg och man vill inte heller ta eget ansvar. Ditt påstående faller på eget grepp. Nä, om man inte klarar av att ta ansvar får man allt lämna kvar skoldatorn i skolan!
Citera
2018-11-04, 17:51
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Inga läxor, inga betyg och man vill inte heller ta eget ansvar. Ditt påstående faller på eget grepp. Nä, om man inte klarar av att ta ansvar får man allt lämna kvar skoldatorn i skolan!
Vad är det som är svårt att haja, tycker du? Inget kontrakt påskrivet, ingen dator. Om någon inte kan ta risken att riskera hamna i ekonomiskt trångmål pga en olyckshändelse med en skitdyr skolnödvändighet, så får barnet inte undervisning på samma villkor som de andra. Det strider mot skollagen, oavsett vad du eller jag tycker om vikten av eget ansvar och rimlig betalningsskyldighet.
Citera
2018-11-04, 18:04
Medlem
Citat:
Vad är det som är svårt att haja, tycker du? Inget kontrakt påskrivet, ingen dator. Om någon inte kan ta risken att riskera hamna i ekonomiskt trångmål pga en olyckshändelse med en skitdyr skolnödvändighet, så får barnet inte undervisning på samma villkor som de andra. Det strider mot skollagen, oavsett vad du eller jag tycker om vikten av eget ansvar och rimlig betalningsskyldighet.
Kan inte se att en dator är något nödvändigt i skolan. Tvärtom hämmar den inlärning av saker ifrån grunden. Skolarbetet och undervisningen sker dessutom enbart i skolan. Man gör t.o.m. läxor gemensamt med lärare i skolan idag.

(Vet man överhuvudtaget vad läxor och att arbeta enskilt är?)

Om en dator nu ändå skulle vara en nödvändighet i skolarbetet hemma så ingår den i försörjningsstödet liksom tv, skor, kläder, mat och allt annat gör!
Citera
2018-11-04, 18:08
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Kan inte se att en dator är något nödvändigt i skolan. Tvärtom hämmar den inlärning av saker ifrån grunden. Skolarbetet och undervisningen sker dessutom enbart i skolan. Man gör t.o.m. läxor gemensamt med lärare i skolan idag.

(Vet man överhuvudtaget vad läxor och att arbeta enskilt är?)

Om en dator nu ändå skulle vara en nödvändighet i skolarbetet hemma så ingår den i försörjningsstödet liksom tv, skor, kläder, mat och allt annat gör!
Du kör känsloargument för hela slanten nu. Det som är on topic är att föräldrar tvingas skriva på kontrakt där de blir ersättningsskyldiga, kanske utanför deras kapacitet, för att deras barn ska kunna följa undervisningen. Jag vet inte om du har barn i skolan med det här upplägget, men mina barn skulle definitivt inte klara sig utan dator/platta med uppkoppling och de har läxor som ska göras utanför skoltid.

Man behöver inte ha försörjningsstöd för att ha det dåligt ställt.
Citera
2018-11-04, 18:13
Medlem
Citat:
Du kör känsloargument för hela slanten nu. Det som är on topic är att föräldrar tvingas skriva på kontrakt där de blir ersättningsskyldiga, kanske utanför deras kapacitet, för att deras barn ska kunna följa undervisningen. Jag vet inte om du har barn i skolan med det här upplägget, men mina barn skulle definitivt inte klara sig utan dator/platta med uppkoppling och de har läxor som ska göras utanför skoltid.

Man behöver inte ha försörjningsstöd för att ha det dåligt ställt.
Om nu familjen är så fattig att de ej har dator i hemmet har de knappast heller något Internet. Jag tror verkligen inte att skolan skickar med ett mobilt Internet. Som sagt man får göra det man behöver på datorn i skolan!
Citera
2018-11-04, 18:16
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Om nu familjen är så fattig att de ej har dator i hemmet har de knappast heller något Internet. Jag tror verkligen inte att skolan skickar med ett mobilt Internet. Som sagt man får göra det man behöver på datorn i skolan!
Jag måste uttrycka mig som ett stolpskott: Du får ingen dator om du inte skriver på kontraktet. Punkt å slut. Ergo: du kan inte göra dina skoluppgifter på samma villkor som alla andra klasskamrater. Det är olagligt för skolan att bete sig på det viset. Oavsett vad du eller jag tycker om saken.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in