• 1
  • 2
2018-11-03, 20:22
Medlem
pr0ttes avatar
Såg något länkas på facebook. Skall man som förälder behöva ersätta skoldatorn? Skulle du betala ?

https://www.ekuriren.se/eskilstuna/a...i-kommer-inte/

Citat:

Vårdnadshavarna får skriva under ett avtal där det bland annat framgår att de kan bli ersättningsskyldiga om datorn går sönder till följd av oaktsamhet.

Det spöregnade och jag åkte på min sparkcykel genom en jättestor vattenpöl som bildats på gatan. Plötsligt körde jag ner i en grop och ramlade omkull. Datorn hamnade i vattnet.
– Då fick hon höra att vi skulle behöva betala för en ny.
– Men det är principiellt fel. Vi kommer inte att betala

Om jag drar en hyrbil i diket, kan jag hävda att det är en olycka och behöver inte betala ?
Citera
2018-11-03, 20:31
Medlem
Spiralkinders avatar
Rent spontant skulle jag säga att det bara är att ersätta och se glad ut.
Visst, olyckor händer varpå just i detta fallet borde kunna gå och lösa med en ev. hemförsäkring.
Citera
2018-11-03, 20:34
Medlem
Borde eventuellt kunna gå på hemförsäkringen, men skolan bör ersättas.
Citera
2018-11-03, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Borde eventuellt kunna gå på hemförsäkringen, men skolan bör ersättas.

Brukar man inte vara försäkrad genom skolan?
Senast redigerad av nilltre 2018-11-03 kl. 20:49.
Citera
2018-11-03, 20:57
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pr0tte
Såg något länkas på facebook. Skall man som förälder behöva ersätta skoldatorn? Skulle du betala ?

https://www.ekuriren.se/eskilstuna/a...i-kommer-inte/

Om jag drar en hyrbil i diket, kan jag hävda att det är en olycka och behöver inte betala ?
Skolan ska tillse att även barn till fattiga ska kunna delta i undervisningen. Idag har jag råd, men det har funnits många år då jag aldrig skulle kunna skrivit på ett sådant avtal, och mitt barn därvid inte skulle kunnat ta del av undervisningen som alla andra. Jag förstår såklart avtalen i sig, däremot begriper jag inte hur de kan vara tillåtna i skolsammanhang. Skolinspektionen verkar hålla min linje: https://www.laholmstidning.se/2018/0...r-skoldatorer/
Citera
2018-11-03, 20:58
Medlem
Citat:
Det är inte jämförbart.

Skolplikten är lagstadgad, och jag skulle gissa att undervisningen mer eller mindre kräver att man har en dator. Är den helt frivillig är det en annan femma.

Det är dessutom så att utbildningen i grundskolan ska vara helt avgiftsfri, och det inkluderar alla aktiviteter så såsom studiebesök och utflykter. Även allt studiemateriel ska vara gratis.
Citera
2018-11-03, 20:58
Medlem
Fyllefyllots avatar
Har man skrivit på ett papper så är det ju inte så mycket att göra, men det borde ju gå på en hemförsäkring ändå. Skriver man inte på något så bör man ju aldrig vara ersättningsskyldig då skolplikt råder om det händer rena olyckor.
Citera
2018-11-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Har man skrivit på ett papper så är det ju inte så mycket att göra
Jodå. Exempelvis om avtalsvillkoren är oskäliga eller rent av strider mot lag, vilket de verkar göra.
Citera
2018-11-03, 22:10
Medlem
pr0ttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Det är dessutom så att utbildningen i grundskolan ska vara helt avgiftsfri, och det inkluderar alla aktiviteter så såsom studiebesök och utflykter. Även allt studiemateriel ska vara gratis.
Hen har inte betalat för datorn, således gratis? Men skadan får man stå för själv ? Om eleven går till biblioteket, lånar en bok, tvättar den i en vattenpöl så är det ok ?
Citera
2018-11-04, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Skolan ska tillse att även barn till fattiga ska kunna delta i undervisningen. Idag har jag råd, men det har funnits många år då jag aldrig skulle kunna skrivit på ett sådant avtal, och mitt barn därvid inte skulle kunnat ta del av undervisningen som alla andra. Jag förstår såklart avtalen i sig, däremot begriper jag inte hur de kan vara tillåtna i skolsammanhang. Skolinspektionen verkar hålla min linje: https://www.laholmstidning.se/2018/0...r-skoldatorer/

Nu ska du inte ta Skolinspektionen på allvar då den myndigheten just nu är snurrigare än någonsin. Givetvis skall du som vårdnadshavare vara ersättningsskyldig enligt skadeståndslagen om din unge tar sönder saker.

Undervisningen är avgiftsfri och din unge får den undervisnig som denne skall ha. Men om ungen tar sönder sitt läromedel får denne ersätta. Så har det alltid varit, även med böcker, fönsterrutor etc.
Citera
2018-11-04, 08:58
Medlem
borrizs avatar
Är inte skolan att se som arbetsgivare?
I så fall borde man kunna hävda arbetsgivaransvar och kräva skolan i efterhand.
Citera
2018-11-04, 09:44
Medlem
Citat:
Hen har inte betalat för datorn, således gratis? Men skadan får man stå för själv ? Om eleven går till biblioteket, lånar en bok, tvättar den i en vattenpöl så är det ok ?

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu ska du inte ta Skolinspektionen på allvar då den myndigheten just nu är snurrigare än någonsin. Givetvis skall du som vårdnadshavare vara ersättningsskyldig enligt skadeståndslagen om din unge tar sönder saker.

Undervisningen är avgiftsfri och din unge får den undervisnig som denne skall ha. Men om ungen tar sönder sitt läromedel får denne ersätta. Så har det alltid varit, även med böcker, fönsterrutor etc.
En dator är också generellt rätt mycket ömtåligare än en bok. Dessutom kostar den mycket mer.

Är det rimligt att föräldrarna ska ha den ekonomiska risken om en 9-åring förväntas frakta datorn till och från skolan varje dag? Känns ju som att det bara är en tidsfråga innan något händer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in