2018-11-04, 09:49
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu ska du inte ta Skolinspektionen på allvar då den myndigheten just nu är snurrigare än någonsin. Givetvis skall du som vårdnadshavare vara ersättningsskyldig enligt skadeståndslagen om din unge tar sönder saker.

Undervisningen är avgiftsfri och din unge får den undervisnig som denne skall ha. Men om ungen tar sönder sitt läromedel får denne ersätta. Så har det alltid varit, även med böcker, fönsterrutor etc.
Ett oaktsamhetsrekvisit vore iaf på sin plats, det finns inte överallt. Personligen tycker jag inte att man kan ge barn det ansvaret, eftersom de saknar de fysiologiska förustättningarna för att förstå konsekvenser. De är inte färdigutvecklade förrän i 20-årsåldern eller så. Har två högstadieglin med skolsurfplattor här hemma. Den ena klarar av att ta hand om sin platta utan problem, den andra har fullständigt hål i huvudet och kan glömma/tappa den var som helst.
Citera
2018-11-04, 11:20
Medlem
Mycket beror givetvis på vad som avtalats, men även där kan oskälighet göra avtalet ogiltigt. Normalt är man inte skadeståndsskyldig om skadan åsamkats vid olycka, den som äger en sak som lånas ut förväntas ha den försäkrad. För bilar som någon jämförde med gäller däremot trafikskadelagen, där är den skyldig att betala uppkommen skada som är vållande, detta oavsett om det är en olycka eller om det inträffat genom vårdslöshet.
Citera
2018-11-04, 11:44
Medlem
Det måste finnas konsekvenser på saker och ting, att föräldrarna sen måste punga ut några tusenlappar är nog ingen big deal. Men unga idag måste lära sig att vara försiktiga med sina saker och att inte "staten" och "försäkringar" ska ta hand om allting man gör.
Citera
2018-11-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
En dator är också generellt rätt mycket ömtåligare än en bok. Dessutom kostar den mycket mer.

Är det rimligt att föräldrarna ska ha den ekonomiska risken om en 9-åring förväntas frakta datorn till och från skolan varje dag? Känns ju som att det bara är en tidsfråga innan något händer.

Jag ser inte ens anledningen till varför en elev i år tre överhuvudtaget skall ha en personlig dator. Lågstadiet brukar ha gemensamma datorer som används specifikt för skrivträning, programmering etc. på lektionstid.
Citera
2018-11-04, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Ett oaktsamhetsrekvisit vore iaf på sin plats, det finns inte överallt. Personligen tycker jag inte att man kan ge barn det ansvaret, eftersom de saknar de fysiologiska förustättningarna för att förstå konsekvenser. De är inte färdigutvecklade förrän i 20-årsåldern eller så. Har två högstadieglin med skolsurfplattor här hemma. Den ena klarar av att ta hand om sin platta utan problem, den andra har fullständigt hål i huvudet och kan glömma/tappa den var som helst.

Därför är inte barnet ansvarigt för någonting, utan det är föräldrarna som äger skadeståndsansvaret.
Citera
2018-11-04, 16:05
Medlem
Det är väl inte tvunget att man ska ta hem datorn? För dem som inte vill ansvara för den bör lämna kvar den i skolan. Datorn är ju till för skolarbete och inte fritidsbruk.
Citera
2018-11-04, 16:32
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är väl inte tvunget att man ska ta hem datorn? För dem som inte vill ansvara för den bör lämna kvar den i skolan. Datorn är ju till för skolarbete och inte fritidsbruk.
Hört talas om läxor?
Citera
2018-11-04, 16:34
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Därför är inte barnet ansvarigt för någonting, utan det är föräldrarna som äger skadeståndsansvaret.
Ja, så långt är jag med. Min poäng är att det blir skevt gentemot de föräldrar som av någon anledning inte kan ta på sig det ansvaret. Det är ju ganska få föräldrar som är med sina barn 24/7 och kan se till att inget händer. Tycker inte ens att det är önskvärt.
Citera
2018-11-04, 16:38
Medlem
Citat:
Hört talas om läxor?

I lågstadiet? Knappast.

Lågstadiets läxor skall vara läsa, matematik och ev so-no.
Citera
2018-11-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ja, så långt är jag med. Min poäng är att det blir skevt gentemot de föräldrar som av någon anledning inte kan ta på sig det ansvaret. Det är ju ganska få föräldrar som är med sina barn 24/7 och kan se till att inget händer. Tycker inte ens att det är önskvärt.

Enligt lag är föräldrarna ytterst ansvariga för sina avkommor. Mycket av detta ansvar läggs över på läraren när eleven är i skolan. Det är föräldrarna som ska se till att eleven inte gör något olagligt. Det är föräldrarna som är skadeståndsskyldiga om något händer.
Citera
2018-11-04, 16:41
Medlem
pr0ttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
En dator är också generellt rätt mycket ömtåligare än en bok. Dessutom kostar den mycket mer.

Poängen som du missar är att, oavsett om man lånar/hyr en bok, bil, lägenhet, skoldator eller vadduvillhär så blir man oftast ersättningsskyldig om skada uppstår. Om du lånar polarens dator och kör över den av misstag, så ska du inte ersätta hen för att det hände en olycka ?.

Har du sönder nåt, så är sannolikheten stor att du får betala, behöver inte ens vara något du lånat för den delen.
Citera
2018-11-04, 16:42
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Enligt lag är föräldrarna ytterst ansvariga för sina avkommor. Mycket av detta ansvar läggs över på läraren när eleven är i skolan. Det är föräldrarna som ska se till att eleven inte gör något olagligt. Det är föräldrarna som är skadeståndsskyldiga om något händer.
Ja, jag hajar. Jag tycker dock att det är fel, eftersom det blir oerhört svårt för barn till föräldrar som måste neka att skriva på ett sånt här avtal, till exempel av ekonomiska skäl. Fönsterrutor och lösa inredningsdetaljer är en sak, men ett verktyg för skolarbete är för mig något helt annat, nämligen en förutsättning för undervisning på lika villkor. Förstår du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in