2018-11-06, 09:57
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InDeBetouDeDuck
Har alltid varit dedikerad till Don Rosas och Karl Barks verk(även några italienska) men man ser mindre och mindre av Kalle i allmänhet.
Vad är era tankar om det här?
Är Kalles fanbase och communitys döende?
Hur kommer det se ut om tjugo år.
/Tacksam för svar

Mycket bra trådstart. Det finns sedan gammalt en FB-tråd om hur dyster de tecknade seriernas framtid helt allmänt ser ut -

(FB) Är serier på väg att dö ut i Sverige?

- men med tanke på vilken status Kalle Anka och Disneys övriga skapelser har här i Norden, är det självklart att ämnet även förtjänar en egen diskussion!

Jag är just nu ganska trött, men tycker det är väldigt intressant med hågkomster från läsare av 80- och 90-talets Kalle Anka. För dem är det självklart att tidningens storhetstid inföll då, och att dagens årgångar bara är en bedrövlig skugga. Min egen högsäsong som KA-läsare inföll några år tidigare, och jag kan citera mitt eget inlägg från en annan tråd, skrivet för ganska exakt tio år sedan:

(FB) Zeke Varg och andra
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Om jag i ett officiellt sammanhang blev anmodad att välja alla tiders bästa Disney-serier, skulle jag nämna Floyd Gottfredsons Musse Pigg-serier från 30- och 40-talen samt Carl Barks ankklassiker från 40-, 50- och 60-talen. Alltså serier som tecknades långt innan jag var påtänkt. Men samtidigt har jag en klockarkärlek för 70- och 80-talets Kalle Anka & co, trots den mycket varierande kvaliteten på de aktuella årgångarnas seriematerial. Det var helt enkelt under den tiden jag lärde mig läsa KA, det var då jag lärde mig hur tidningen "borde" se ut. Senare förändringar i teckningsstilar, persongalleri etc har i regel gjort att tidningen förefallit allt mer främmande.

KA har kommit ut i 60 år, och jag antar att det är många generationer läsare som känt på samma sätt inför de förändringar som drabbat den i deras tycke "riktiga" tidningen. På 1940- och 50-talen talade Bror Björn dialekt i KA - vet någon varför han övergick att tala samma utslätade talspråk som de övriga figurerna? Och när exakt var det som PK-tänkandet slog igenom när det gällde lille Hiawatha? Fram till mitten av 70-talet ungefär talade både han och resten av hans stam traditionellt rödskinnsspråk: Mig vara stor jägare, mig icke leka med dockor.

Eftersom det nyss varit Halloween, kan jag även återpublicera mina hågkomster från en annan tråd.

(FB) Gamlingar förenen eder! (Flashbacks PRO-tråd) + Jag är så gammal att jag minns ...
Citat:
Jag minns den tiden då Halloween ansågs vara så pass okänt här på våra breddgrader, att Kalle Anka & Co:s redaktörer fick väldiga problem med de amerikanska serieepisoder där högtiden firades. Hur skulle serierna översättas för svenska läsare? Hur skulle man förklara den märkliga sedvänjan bland ungarna i Ankeborg att emellanåt klä ut sig till spöken och häxor?

De svenska redaktörernas lösning blev att ersätta Halloween med mer bekanta helger. Jag minns således den här episoden där Zeke Varg blir uppskrämd av en skara spöken vid sin dörr. Lilla Vargen förklarar fnittrande att vi ju nu är i påskveckan.

Och i den här ensidingen av Carl Barks klagar Kajsa Anka över att hon är så rädd för fastlagstiden, när folk går omkring i otäcka masker. Kalle försöker bota hennes ångest ...

(Serierna är från tidigt 50-tal, men jag var inte med då - jag läste dem i KA ganska mycket senare.)
Senast redigerad av Ördög 2018-11-06 kl. 10:06.
Citera
2018-11-06, 10:21
Medlem
InDeBetouDeDucks avatar
Citat:
Mycket bra trådstart. Det finns sedan gammalt en FB-tråd om hur dyster de tecknade seriernas framtid helt allmänt ser ut -

(FB) Är serier på väg att dö ut i Sverige?

- men med tanke på vilken status Kalle Anka och Disneys övriga skapelser har här i Norden, är det självklart att ämnet även förtjänar en egen diskussion!

Jag är just nu ganska trött, men tycker det är väldigt intressant med hågkomster från läsare av 80- och 90-talets Kalle Anka. För dem är det självklart att tidningens storhetstid inföll då, och att dagens årgångar bara är en bedrövlig skugga. Min egen högsäsong som KA-läsare inföll några år tidigare, och jag kan citera mitt eget inlägg från en annan tråd, skrivet för ganska exakt tio år sedan:

(FB) Zeke Varg och andra

Eftersom det nyss varit Halloween, kan jag även återpublicera mina hågkomster från en annan tråd.

(FB) Gamlingar förenen eder! (Flashbacks PRO-tråd) + Jag är så gammal att jag minns ...

Jag såg den tråden och jag ska kolla upp den lite senare och vad trevligt att du är också har varit en KA läsare.
Visst går det inte att neka Barks geniala serier från tidigt 40 tal till tidigt 60 tal.
Det är alltid kul att läsa om andras upplevelser i deras egen läsning av olika Kalle.
Dagens Kalle är som sagt bara en skugga av KAs storhetstid men man kan alltid ha hopp om att både tidningen börjar sälja starkare igen och att det kommer en ny frälsning i form av Kalle tecknare som förstår vad läsarna(särskilt de nostalgiska) vill ha och går tillbaka till den typ av illustrerande och skrivande som KA var skapat och älskat som.
Citera
2018-11-06, 18:21
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Enligt Kalle Anka-experten (och översättaren) Stefan Diös, som gästade podden Snedtänkt häromveckan och diskuterade ”Ankism” (mycket bra podd!), var Kalle Anka & C:O bäst när vi var mellan 8 till 12 år gamla. Så för min del bäst i slutet av 80-talet/början av 90-talet. Enligt denna teori borde du vara född runt 1988/89 sådär?

Naturligtvis ingenting jag svarar på och ingenting som någon flashbackanvändare bör spekulera kring. Jag tycker tidningen höll hög klass från 50-talet och fram till millennieskiftet. Därefter har det blivit lite för mycket nutid. Varje årtionde har haft sin charms. Rymdäventyren från slutet på 60-talet tycker jag mycket om. Den tidens marsmänniskor skulle idag ses som mycket otidsenliga!
Citera
2018-11-06, 20:21
Medlem
Kalle Anka, som i "Walt Disneys universum" lär ju vara vid liv och hälsa även om 20 år. Sedan kan formerna för serien vara annorlunda än idag.

Disney har ju tre helt egna TV-kanaler i det svenska kabelutbudet, till exempel. Även om det är mycket annat i utbudet på dessa kanaler också så sänds även Kalle Anka-anknutna serier som Ducktales, Musses klubbhus, Musse och racergänget mm mm
Citera
2018-11-07, 18:12
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bläddrat i, inte läst? Och hur gammal var den Kalle Ankan, från vilket år? Vilken tecknare?

Jag sticker ut hakan och förutspår ditt svar nu på direkten: Du är inte kvalificerad att uttala dig i den här tråden, du varken läser eller har läst Kalle de sista åren. Du bara trollar. Satt på plats av en nybörjare, det borde genera dig. Sluta trolla nu.

Bemöt mina argument i sak om du kan. Stämmer inte mitt påstående om heteronormativitet i Kalle Anka? Om jag läst 5 eller 1000 tidningar är därvidlag ointressant när mitt påstående inte har ifrågasatts.

Och förresten, det är bara färskingar på Flashback som kallar meningsmotståndare för troll när argumenten tryter. Bara så du slipper skämma ut dig nu när du snart är uppe i några månaders medlemskap och 100 inlägg.
Citera
2018-11-07, 18:17
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InDeBetouDeDuck
Saken är den att ifall man skulle ändra så pass mycket i KA t.ex att Alexander var gay m.m så hade inget hängivet fan till KA stått bakom det för det ändrar så pass mycket av det som definierar Ankeborg och om man anpassar all litteratur efter nuvarande tidsperioden och gör så hela tiden så kommer det inte vara läsvärt då det inte är samma sak som när det skapades.
Vi älskar den Kalle och det Ankeborg som Barks skapade och Don Rosa utvecklade, inte någon politiskt korrekt smörja som bara verkar och existerar för att visa eller "to prove a point" av ett idéellt samhälle där alla är hbtq.

Ok, ett rakt och ärligt svar istället för försök till löjliga ifrågasättanden av det faktum att Kalle Ankas samhälle är patriarkalt, heteronormativt och konservativt/reaktionärt. Det blir lättare att föra en diskussion framåt när det går enas om hur det de facto ser ut.
Citera
2018-11-07, 18:24
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag hade inget hbtq-hat överhuvudtaget, tidigare. Det har däremot byggts upp av alla perversa prideparader, där man försöker normalisera sjukt pedofilbeteende. Detta har faktiskt byggt på, år efter år, så jag nu mår fysiskt illa av att se regnbågsfärger. Jag känner homosexuella, men blir nu äcklad när jag träffar nya. Och detta enbart för pridehysterin.

Men att du vill se detta i en serie, det är minst lika perverst. Kalle Anka utspelar sig i en fiktiv miljö, som inte har någon som helst anledning att bli toklandstrogen. Bamse har ju alltid varit vänsterextremismens bästa vän och Fantomen utspelar sig trots allt i en realistisk värld. Men hela idén med Kalle Anka är en fiktiv värld, med stora kassavalv med kontanter, turkronor, gröngölingsböcker, tjuvklädda tjuvar, turfyllda ankor etc etc. Det har ingenting med dina hbtq-fantasier att göra.

Kul att du kallar Fanomens värld för realistisk.

Jag gav exempel på två av de största serietidningarna i Sverige som inte låst sig fast vid 50-talet som Kalle Anka gjort - på ett område! Kalle Anka är i andra områden moderniserad, så ditt argument faller. Moderna artister, teknik och samhällsfenomen tar plats i KA, men heteronormativiteten och det patriarkala består, vid sidan av kapitalismen förstås.
Citera
2018-11-07, 19:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Bemöt mina argument i sak om du kan. Stämmer inte mitt påstående om heteronormativitet i Kalle Anka? Om jag läst 5 eller 1000 tidningar är därvidlag ointressant när mitt påstående inte har ifrågasatts.

Och förresten, det är bara färskingar på Flashback som kallar meningsmotståndare för troll när argumenten tryter. Bara så du slipper skämma ut dig nu när du snart är uppe i några månaders medlemskap och 100 inlägg.
Tråden handlar om serietidningen Kalle Anka är döende. Du har inte läst den i nutid så inte ett enda av dina inlägg är on topic. Exakt definitionen av ett Troll, någon som går in i en tråd utan kunskap bara för att förstöra.

Gissa om personer som förstör trådar samtidigt som de pratar om HBTQ gör en insats för HBTQ-personer eller inte.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2018-11-07 kl. 19:41.
Citera
2018-11-07, 21:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
[/b]Min syster brukar berätta en anekdot om ungefär det fast att hon inte kunde förstå vad män var till för. Varför skulle man vilja kyssa en äcklig man? Ja, barn är bra roliga

Det fetade: I tråden heter det ankedot!

Skämt åsido, det talas en del om ankornas/mössens etc. sexualitet i Disneys serier, och den har avhandlats förr, om än i andra fora än här:

1) USA vill inte dra ner "sexualitet" eller frågor om sexualitet till underåriga barn. Eller i alla fall Disney var försiktig med sådant förr, den gode gamle "Walt" då. -Känslig fråga att väcka i familjer som var/är Disneys målgrupp, kanske..

2) Därför var "knattarna" Kalles brorsöner, Joakim Kalles farbror (inte pappa), och "Titti, Fnitti och Putti" eller vad Kajsas systerdöttrar nu hette. Har glömt nu, systerdöttrarna var med sällan. -Musse och Mimmi Pigg hade väl också "brorsbarn" på liknande sätt..

Något som någon kul filur tog upp för många många år sedan, svensk komiker om jag minns rätt, var inne på samma ämne: Om Kalle och Kajsa Anka är så "osexuella"/asexuella, varför går de då omkring med kläder endast på överkroppen??

För att återkoppla till trådens rubrik i detta svar: Kalle och hans vänner överlever "med släkten" mest genom sina brorsbarn/systerbarn. Några ankor i rakt nedstigande/uppstigande led, är svåra att finna..

"Kvack!" -hehe.

Långt halvskämt lite åt sido nu: Tyvärr är tecknade serier av kvalitet svåra att finna idag, det mesta är datorgenererat, syns tydligt. Tecknade serier i form av serietidning typ "Kalle Anka" som fanns förr, i alla fall 40-50 år sedan, är stendött. -Om man inte letar på antikvariat etc.
Citera
2018-11-09, 02:22
Medlem
Roberys avatar
Åh jag minns allt för väl när man prenumererade på Kalle Anka & Co way back. Minns att jag köpte en himla massa äldre tidningar på marknader osv när jag var i 8-12 års åldern.

Minns också att jag och en kompis vid något tillfälle stal varsin 'guldig' Carl Barks från de lokala biblioteket, måste ligga i någon låda på vinden..
Citera
2018-11-11, 13:59
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tråden handlar om serietidningen Kalle Anka är döende. Du har inte läst den i nutid så inte ett enda av dina inlägg är on topic. Exakt definitionen av ett Troll, någon som går in i en tråd utan kunskap bara för att förstöra.

Gissa om personer som förstör trådar samtidigt som de pratar om HBTQ gör en insats för HBTQ-personer eller inte.

Jag har läst KA i nutid, så din enda invändning har tyvärr fallit. Kan du bemöta vad jag sagt eller walk over? Svara så bygger du på din cred med totalt 123 inlägg.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2018-11-11 kl. 14:02.
Citera
2018-11-11, 14:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag har läst KA i nutid, så din enda invändning har tyvärr fallit. Kan du bemöta vad jag sagt eller walk over? Svara så bygger du på din cred med totalt 123 inlägg.
Om kön, könskonfliker, familjesammansättningar, normalitet, HBTQ osv varit intressant i serier så hade det funnits massor med serietidningar om detta som sålt bra. Så allt du behöver göra är att ge ett exempel på en sådan serietitel som är storsäljande, så ger jag dig rätt. Annars har du fel.

FYI. Det finns fullständiga idioter med 18000 inlägg på FB.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2018-11-11 kl. 15:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in