2018-11-18, 16:51
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om kön, könskonfliker, familjesammansättningar, normalitet, HBTQ osv varit intressant i serier så hade det funnits massor med serietidningar om detta som sålt bra. Så allt du behöver göra är att ge ett exempel på en sådan serietitel som är storsäljande, så ger jag dig rätt. Annars har du fel.

FYI. Det finns fullständiga idioter med 18000 inlägg på FB.

Serietidningar är inte lukrativa och därför är branschen rädda att förlora sina gamla läsare, som ofta är killar eller män. Om det var en expansiv bransch som tv-serier så hade de vågat mer och fått fler läsare. Det finns massor av exempel på tv-serier som inte är heteronormativa utan gränsöverskridande och normkritiska.

Det finns även serietidningar, men tyvärr inte lika många och stora än. Men de kommer att måsta anpassa sig till moderna värderingar om de ska överleva.
Citera
2018-11-18, 17:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Serietidningar är inte lukrativa och därför är branschen rädda att förlora sina gamla läsare, som ofta är killar eller män. Om det var en expansiv bransch som tv-serier så hade de vågat mer och fått fler läsare. Det finns massor av exempel på tv-serier som inte är heteronormativa utan gränsöverskridande och normkritiska.

Det finns även serietidningar, men tyvärr inte lika många och stora än. Men de kommer att måsta anpassa sig till moderna värderingar om de ska överleva.
Makalöst att du orkar skriva ett nytt inlägg var 5e dag HELT utan fakta, utan kunskap, utan referenser till någon som kan något om serier. Bara bludder. Hur kvinnligt som helst.

Finns massor med normativa svenska serier från kvinnliga tecknare. Du känner inte till dem eftersom du inte kan något om serier, annars hade du refererat till dem. Men de säljer ingenting, absolut ingenting. För ingen köper normativa tecknade serier. Därför kan du lägga den idén åt sidan. Visst tusan, du bryr dig inte om fakta. Du bara mal på.

"Kommer att måsta", jisses vilket språk.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2018-11-18 kl. 17:24.
Citera
2018-11-18, 17:23
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Makalöst att du orkar skriva ett nytt inlägg var 5e dag HELT utan fakta, utan kunskap, utan referenser till någon som kan. Bara bludder. Hur kvinnligt som helst.

Faktaspäckat inlägg från din sida, verkligen. Misogynt, ja, men ingenting som har med ämnet att göra. Samlar du fortfarande inlägg eller har du ett tvångsmässigt behov av att skriva av dig?
Citera
2018-11-18, 17:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Faktaspäckat inlägg från din sida, verkligen. Misogynt, ja, men ingenting som har med ämnet att göra. Samlar du fortfarande inlägg eller har du ett tvångsmässigt behov av att skriva av dig?
Svara själv på frågorna, de är som gjutna för dig. Tyvärr är din självinsikt noll.

Kvinnor kan verkligen inte serier, eller ens förstå dem. De vet redan alla killar. Ni klarar dock att se dem på bio typ Marvel, bara man lägger in lite kärleksintriger, lite löjliga kvinnliga superhjältar med långt hår och smal midja, lite snygga svarta kläder. Det är denna kommersiella smörja som ersatt de tecknade serierna och som tjänar pengar till Marvel och Disney nuförtiden. Så löjligt, så sorgligt, för mig som gammal serieläsare sedan 1960-talet.

Marvel = serieförlag från USA. Stan Lee dog precis. Googla om du aldrig hört talas om detta.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2018-11-18 kl. 17:31.
Citera
2018-12-14, 15:19
Medlem
Ördögs avatar
I Norge spekuleras det hur länge den lokala upplagan av Kalle Anka kan komma ut.

Ekspert: Et spørsmål om tid før Donald-bladet forsvinner

https://www.aftenposten.no/kultur/i/...det-forsvinner
Citat:
Donald Duck & Co. er fremdeles størst av tegneseriebladene til Egmont, men leserne blir stadig færre – og eldre.

Grunnlegger av tegneseriefestivalen Raptus i Bergen, Arild Wærness, ser mørkt på Donalds fremtid som ukeblad i Norge.

– De har jo nettopp feiret 70-årsdag, men det blir neppe en 80-årsdag, sier Wærness til Dagens Næringsliv.

– Det er bare et spørsmål om tid før Donald-heftet forsvinner.
-----
I storhetstiden på 1980-tallet ble det på det meste gitt ut over 255.000 blader i måneden og over 13 millioner Donald-blader i året. Det er nå nede på sitt laveste nivå noen gang, med rundt 1,6 millioner blader i året, mest på grunn av lojale abonnenter.
Citera
2018-12-14, 16:45
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
I Norge spekuleras det hur länge den lokala upplagan av Kalle Anka kan komma ut.

Intressant. Norge är ju ändå en ganska stark producent av seriestrippar. Pondus, Nemi, Radio Gaga, Lunch, M, Kollektivet för att nämna några stycken. Så det känns ju som det finns en god marknad för serier i vårat grannland.
Men nu för ett tag sen så läste vi om att Fantomen läggs ner och nu diskuteras Kalle Anka.
Skiftar serierna fokus? Orkar inte folk med längre episoder längre? Är det strippar som gäller framöver?

Herman Hedning läggs ner här i Sverige, men tidningar som Serieparaden, Pondus och Knasen verkar fortfarande gå bra. Så kanske att samma skifte är på G här också...

(Bara några tankar)
Citera
2018-12-14, 16:58
Jag vet inte hur stort marknaden är för pocketböcker och för tidningen, men det verkar som att Kalle Anka går bra när det kommer till Don Rosas och Carl Barks serier, dessa trycks ju om ganska ofta.
Citera
2018-12-14, 18:56
Medlem
Eoppoyzs avatar
Mitt favoritavsnitt av KA är om Shangri-la från 2002. Det är tydligen en fortsättning från en Barks-serie.

I övrigt tror jag att serierna i sig inte är döende men däremot i pappersform. När jag bodde i Japan såg jag allt från barn till pensionärer läsa serier i mobilen (manga i detta fall).
Citera
2018-12-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

Märkligt om man inte ska kunna göra en bra affär på 1,6 miljoner sålda tidningar om året?!

Säljs alla som prenumerationer är det ca 31000 prenumeranter på årsbasis. En prenumeration verkar kosta 1600 i Sverige. Då har du intäkter bara för försäljningen på 50 miljoner. Tillkommer reklamintäkter i tidningen.

I Sverige verkar tidningen kosta 40:- som lösnummer så det skulle innebära intäkter bara på försäljningen på över 60 miljoner om alla såldes som lösnummer.

Den svenska upplagan anges till 88000 i veckan. Det blir nästan 4,6 miljoner sålda tidningar om året på ett 52 veckors schema.
https://www.tidningskungen.se/serier...IaAv03EALw_wcB

Det känns som att tidningen borde överleva ett bra tag till.
Citera
2018-12-16, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Enligt Kalle Anka-experten (och översättaren) Stefan Diös, som gästade podden Snedtänkt häromveckan och diskuterade ”Ankism” (mycket bra podd!), var Kalle Anka & C:O bäst när vi var mellan 8 till 12 år gamla. Så för min del bäst i slutet av 80-talet/början av 90-talet. Enligt denna teori borde du vara född runt 1988/89 sådär?

Diös har förstås rätt i att vår barndoms period är den vi gillar bäst. Själv är jag född 1986 och min favoritperiod är 1990 (när jag fick min prenumeration) till nånstans 1998/99. Vi har ju också en tendens att nedvärdera de perioder som föregår och efterföljer vår egen
Citera
2018-12-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Skämt åsido, det talas en del om ankornas/mössens etc. sexualitet i Disneys serier, och den har avhandlats förr, om än i andra fora än här:

1) USA vill inte dra ner "sexualitet" eller frågor om sexualitet till underåriga barn. Eller i alla fall Disney var försiktig med sådant förr, den gode gamle "Walt" då. -Känslig fråga att väcka i familjer som var/är Disneys målgrupp, kanske..

2) Därför var "knattarna" Kalles brorsöner, Joakim Kalles farbror (inte pappa), och "Titti, Fnitti och Putti" eller vad Kajsas systerdöttrar nu hette. Har glömt nu, systerdöttrarna var med sällan. -Musse och Mimmi Pigg hade väl också "brorsbarn" på liknande sätt..

Fast det där är en efterhandskonstruktion. Knattarna är Kalles brorsöner/systersöner eftersom han var en etablerad figur med pågående film- och strippserie och skaparna hade behov av "veckans roliga gästspel". Joakim är Kalles farbror/morbror eftersom Barks behövde en rik släkting i en specifik serie.
Citera
2018-12-17, 12:26
Medlem
Citat:
Svara själv på frågorna, de är som gjutna för dig. Tyvärr är din självinsikt noll.

Kvinnor kan verkligen inte serier, eller ens förstå dem. De vet redan alla killar. Ni klarar dock att se dem på bio typ Marvel, bara man lägger in lite kärleksintriger, lite löjliga kvinnliga superhjältar med långt hår och smal midja, lite snygga svarta kläder. Det är denna kommersiella smörja som ersatt de tecknade serierna och som tjänar pengar till Marvel och Disney nuförtiden. Så löjligt, så sorgligt, för mig som gammal serieläsare sedan 1960-talet.

Marvel = serieförlag från USA. Stan Lee dog precis. Googla om du aldrig hört talas om detta.

Serietidningar är degenererad kultur från amerika som bara mentalt begränsade personer gillar och det är bra att detta skräp äntligen försvinner. Förhoppningsvis så kommer annan dålig kultur som popmusik och negerjazz också försvinna tids nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in