Citat:
Ursprungligen postat av
Lapapp
Kan bara instämma med föregående talare: Don Rosa är bäst, Musse suger och tyvärr är nog ankorna på utdöende. Min systerson har aldrig velat läsa Kalle, men hoppas att jag kan göra en insats så att min son också blir en Kallefantast.
Hur är det förresten med Kalle Anka-kortfilmerna från 40-60-talet? Gillar ungar sådant numera?
Filmerna från 1930-1950 tal är tidlösa klassiker som fungerar på samma sätt som de korta Chaplinfilmerna från 1914-1918 för alla barn över hela världen, men eftersom Sverige när det kommer till film alltid varit ett extremt land när det kommer till film så existerar inte vanan att se gamla filmer hos dagens kids, det finns inga kanaler i Sverige som visar de gamla klassikerna, Kalles Julafton visar bara samma gamla filmer som de gjort de senaste 35 åren, från när jag var tre år till jag var 14 bytte de regelbundet olika Kalle, Musse, Pluto, Piff och Puff filmer från år till år, jag är uppväxt med Piff och Puff i hönshuset bland annat.
Skulle man visa gamla filmer regelbundet skulle allt gammalt fungera lika bra som det gjorde förr, det fungerar i hela Europa där visar man gamla filmer för barn regelbundet, nästan alla ungar från 5-10 år kan relatera till alla Disneys kortfilmer, till Chaplin, Bröderna Marx o.s.v
Skulle man i Sverige regelbundet visa gammal film överallt skulle det med framgång fungera eftersom den komik de arbetar med och då menar jag hela fältet från Kalle Anka filmer-Tom och Jerry-Warner Brothers tecknade filmer, samt Chaplin och Marx är tidlös humor utan utgångsdatum, det gemensamma filmerna har är att det är Crazy humor och det fungerar över hela jorden eftersom den inte är verbal utan fysisk.