2019-03-13, 12:08
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Fast Kalle Anka är dock "the original angry bird", och fanns där långt innan de finländska ditona började skjuta grisar med slangbella. Han borde ha börjat skjuta på de tre små grisarna med Bror Duktig i spetsen för att nya generationer skulle ha upptäckt och uppskattat honom.
En mycket god poäng!
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Man kan undra varför det blivit så. Musse Pigg är alltsomoftast en präktig tråkmåns medan Kalle är en excentrisk livsnjutare med nära till känslorna.

Det är väl i Skandinavien Kalle är kung. Redan i Tyskland heter serietidningen med stort S Mickey Maus.
Ja, jag har aldrig varit nämnvärt förtjust i Musse. Så präktig och lyckas i regel med allt han företar sig medan Kalle är mer som gemene man om än lite mer olycksdrabbad. Kalles känsloregister är väldigt brett medan Musses går på tomgång.
Citera
2019-03-13, 22:32
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Man kan undra varför det blivit så. Musse Pigg är alltsomoftast en präktig tråkmåns medan Kalle är en excentrisk livsnjutare med nära till känslorna.

Det är väl i Skandinavien Kalle är kung. Redan i Tyskland heter serietidningen med stort S Mickey Maus.

Musse var ju dock en mer anarkistisk och råttaktig figur i början vilket bl.a. inspirerade marxisten Walter Benjamin till en liten betraktelse över det subversiva i hans filmer, Zu Micky-Maus 1931. Här påminns man om hur under kapitalismen allt fast förflyktigas.
http://www.artandpopularculture.com/Zu_Micky-Maus

Att Kalle Anka blev centralfiguren i Sverige har kanske att göra med att Åhlén & Åkerlunds Musse Pigg-tidningen – Sveriges första serietidning – misslyckades, så när Richters förlag gjorde ett nytt försök med en tidning tio år senare så döpte man den i stället efter ankan. Men det är bara en gissning.
Citera
2019-03-14, 21:29
Medlem
InDeBetouDeDucks avatar
Citat:
Musse var ju dock en mer anarkistisk och råttaktig figur i början vilket bl.a. inspirerade marxisten Walter Benjamin till en liten betraktelse över det subversiva i hans filmer, Zu Micky-Maus 1931. Här påminns man om hur under kapitalismen allt fast förflyktigas.
http://www.artandpopularculture.com/Zu_Micky-Maus

Att Kalle Anka blev centralfiguren i Sverige har kanske att göra med att Åhlén & Åkerlunds Musse Pigg-tidningen – Sveriges första serietidning – misslyckades, så när Richters förlag gjorde ett nytt försök med en tidning tio år senare så döpte man den i stället efter ankan. Men det är bara en gissning.

Intressant poäng, Jag tror också att Kalles personlighetstyp är mer mänsklig vilket gör de historierna mer läsvärda.
Musse är mer som en "feel good" historia nuförtiden, Kalle är av genuin karaktär och är till för skratten snarare än en övertydlig sensmoral av samma klyschor till händelseförlopp.
Senast redigerad av InDeBetouDeDuck 2019-03-14 kl. 21:32.
Citera
2019-03-20, 00:30
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja, jag har aldrig varit nämnvärt förtjust i Musse. Så präktig och lyckas i regel med allt han företar sig medan Kalle är mer som gemene man om än lite mer olycksdrabbad. Kalles känsloregister är väldigt brett medan Musses går på tomgång.
Som barn prenumererade jag på KA rätt länge. Insåg snabbt att Musse var totalt värdelös och att det helt saknade både humor och karaktär. Kalle Anka, knattarna med flera kunde ju göra något roligt, och om vi ska tala äventyrsserie så var ju JvA hästlängder bättre än "Musse". Vad fan är hans grej egentligen? Vad är hans personlighetsdrag?

Med tiden började jag dock läsa mindre och mindre av serierna. Mot slutet kollade jag bara om de körde någon gammal (eller om lyckan var gjord ny) don Rosa serie. Barks är ju så klart läsvärd med även om jag ändå alltid föredragit Rosa. Marco Rota kände jag också att man kunde ögna igenom, men allt annat var ju rätt kasst. Och då var jag kanske...12?

Brukar än idag identifiera mig som något slags kalle-fan, men det finns inte på kartan att jag skulle köpa en tidning. Prenumererade när de körde en tidning med bara Rosa-serier, men han har ju inte gjort allt för många så det tog ju slut. Idag skulle jag väl främst kunna köpa vissa inbunda samlingar. Men inte tidningen.

Kan tänka mig att det ser lika dant ut för andra vuxna som är gamla fans. Och kidsen är väl för upptagna med Fortenite och Youtube för att läsa serier eller böcker. Man ska ju ändå komma ihåg att fram till en rätt bra bit in på 2000-talet hade många kanske en dator familjen delade på, en TV och smartphones fanns inte. Så möjligheten att toksurfa eller bara spela TV/Dataspel var ju rätt begränsad. Så är det ju inte riktigt idag.

Så nog fan dör Kalle.
Citera
2019-03-20, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Är det någon som har försäljningssiffrorna för Kalle Anka&Co de senaste åren?
Vi vet att upplagan är på nedgång, det är den nog för alla serietidningar -Men med hur mycket?

2002: 135 000 ex/vecka
2018: 30 000 ex/vecka

Så en minskning med 105 000 ex och det kommer naturligtvis inte vända.
Citera
2019-03-20, 14:59
Moderator
Lapapps avatar
Kan bara instämma med föregående talare: Don Rosa är bäst, Musse suger och tyvärr är nog ankorna på utdöende. Min systerson har aldrig velat läsa Kalle, men hoppas att jag kan göra en insats så att min son också blir en Kallefantast.

Hur är det förresten med Kalle Anka-kortfilmerna från 40-60-talet? Gillar ungar sådant numera?
Citera
2019-04-21, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Kan bara instämma med föregående talare: Don Rosa är bäst, Musse suger och tyvärr är nog ankorna på utdöende. Min systerson har aldrig velat läsa Kalle, men hoppas att jag kan göra en insats så att min son också blir en Kallefantast.

Hur är det förresten med Kalle Anka-kortfilmerna från 40-60-talet? Gillar ungar sådant numera?

Filmerna från 1930-1950 tal är tidlösa klassiker som fungerar på samma sätt som de korta Chaplinfilmerna från 1914-1918 för alla barn över hela världen, men eftersom Sverige när det kommer till film alltid varit ett extremt land när det kommer till film så existerar inte vanan att se gamla filmer hos dagens kids, det finns inga kanaler i Sverige som visar de gamla klassikerna, Kalles Julafton visar bara samma gamla filmer som de gjort de senaste 35 åren, från när jag var tre år till jag var 14 bytte de regelbundet olika Kalle, Musse, Pluto, Piff och Puff filmer från år till år, jag är uppväxt med Piff och Puff i hönshuset bland annat.

Skulle man visa gamla filmer regelbundet skulle allt gammalt fungera lika bra som det gjorde förr, det fungerar i hela Europa där visar man gamla filmer för barn regelbundet, nästan alla ungar från 5-10 år kan relatera till alla Disneys kortfilmer, till Chaplin, Bröderna Marx o.s.v

Skulle man i Sverige regelbundet visa gammal film överallt skulle det med framgång fungera eftersom den komik de arbetar med och då menar jag hela fältet från Kalle Anka filmer-Tom och Jerry-Warner Brothers tecknade filmer, samt Chaplin och Marx är tidlös humor utan utgångsdatum, det gemensamma filmerna har är att det är Crazy humor och det fungerar över hela jorden eftersom den inte är verbal utan fysisk.
Citera
2019-04-21, 01:02
Jag ser serietidningarna som döende på samma sätt som leksaksjärnvägen var för oss som var barn på åttiotalet. Det var något våra farsor sysslade med. Vi gjorde det inte, dels eftersom det redan då var för dyrt och dels eftersom det betraktades som mossigt och händelselöst. Vi behövde inte använda fantasin, det gjorde Nintendo åt oss. Och de tecknade filmerna. Och serietidningarna. Samma sak sker idag men Nintendo är ersatt av Fortnite och våra serietidningar av mobilspel. Den typiske serieköparen idag är en fyrtioårig man och det förklarar varför det bara är Agent X9 och Fantomen som går runt ekonomiskt idag. Och det är bara en tidsfråga.

Var tid har sina nöjen. Vår tids nöjen är på väg bort. Det är naturens gång.
Citera
2019-04-21, 12:41
Medlem
En Kalle-tidning kostar väl närmare 40kr idag.
Och en begagnad tidning från 90-00-talet med i stort sett samma serier kostar 3kr.

Förstår mycket väl att man inte köper nya Kalle-tidningar även om man gillar serierna.
Citera
2019-04-27, 11:01
Medlem
stonedrecordss avatar
Kalle Anka tidningar är väl mest avsedda för barn och läses väl mest av barn. Vet inte hur poppis det är för småbarn att sitta och läsa tidningar i digitalt format på luren eller paddan?
Citera
2019-04-27, 23:54
Medlem
Furiennas avatar
Citat:

Musse verkar ha varit Walt Disneys egen favoritfigur, och det är nog därför han ofta stått i rampljuset i stället för Kalle. Jag får dock hålla med här om att Kalle är intressantare.
Senast redigerad av Furienna 2019-04-27 kl. 23:57.
Citera
2019-10-02, 21:20
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag ser serietidningarna som döende på samma sätt som leksaksjärnvägen var för oss som var barn på åttiotalet. Det var något våra farsor sysslade med. Vi gjorde det inte, dels eftersom det redan då var för dyrt och dels eftersom det betraktades som mossigt och händelselöst. Vi behövde inte använda fantasin, det gjorde Nintendo åt oss. Och de tecknade filmerna. Och serietidningarna. Samma sak sker idag men Nintendo är ersatt av Fortnite och våra serietidningar av mobilspel. Den typiske serieköparen idag är en fyrtioårig man och det förklarar varför det bara är Agent X9 och Fantomen som går runt ekonomiskt idag. Och det är bara en tidsfråga.

Var tid har sina nöjen. Vår tids nöjen är på väg bort. Det är naturens gång.

Kanske för vi lägger pengar på driva onödiga saker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in