Citat:
Ursprungligen postat av
Dreamtime
Tror att Kalle är lite för vänstervriden för dagens ungar. Dessutom är han utrustad med en stor portion samvete vilket inte heller överensstämmer med den moderna människans seder och bruk. Nej Anka tilltalar oss inte längre. Igenkänningshumorn känns gammal och inaktuell.
På vilket sätt är Kalle vänstervriden? Överlag är väl serien inte särskilt politisk, men i de fall den faktiskt är det känns den väl snarare höger. Jämför Joakim von Anka med Krösus Sork liksom. Båda två kommer från fattiga bakgrunder och har byggt upp stora affärsimperium, men en är ett idolporträtt av den driftige kapitalisten, medan den andre är en nidbild av densamme. I och för sig finns ju en "Krösus Sork" i Kalle Anka också, i form av Guld-Ivar Flinthjärta (som åtminstone enligt Don Rosa också kämpat sig upp från enkla förhållanden med tvivelaktiga medel), men trots detta framställs Joakims rovdjurskapitalism och oligopol som något bra.
Ska man göra en annan jämförelse med Bamse framgår det ju ofta i den senare serien att brottslingar är som de är på grund av taskiga barndomar och att de aldrig fått en riktig chans att vara hederliga. Exempelvis Vargen är en återfallsbrottsling som trots allt försöker vara hederlig för det mesta, och en del blir helt hederliga. I Kalle Anka är däremot i princip alla brottslingar obotliga, och försöker inte ens hålla sig till den smala vägen (undantaget någon serie där de fått minnesförlust eller dylikt). I de fall en brottsling tros ha blivit rehabiliterad visar det sig alltid att de bara luras (minns sådana serier med både Björnligan och Svarte-Petter). Föreställningen om den oförbätterlige brottslingen känns också som en idé som är mer populär i höger- än i vänsterkretsar. Det finns säkert många fler exempel.
Sedan är det klart att det finns en del otidsenligheter i en serie som i mångt och mycket ser ut ungefär som den gjorde för sextio år sedan, särskilt som den ofta innehåller stereotyper som var föråldrade redan då. Jag minns till exempel att jag när jag var liten hade en bild av att alla brottslingar var antingen orakade, kedjerökande sjöbusar i dunkla hamnkvarter eller ärrade gangsters i hatt och rock, eller att miljonärer gick omkring med hög hatt och damasker, just för att det var så det såg ut i serier. Jag tror dock inte några anakronismer gör att serien blir ointressant för yngre läsare. Även småbarn kan ju t ex uppskatta filmer eller böcker som utspelar sig "förr i tiden". Kolla bara på Astrid Lindgren!
Däremot har nog inte seriebranschen, åtminstone i Sverige, riktigt kommit underfund med hur man ska anpassa sig till den digitala tidsåldern. Det finns ju många serier som enbart publiceras på internet och blir väldigt populära (kommer dock inte på något svenskt exempel), och vuxenserier är ju också populära i Sverige, varenda dagstidning har fortfarande en seriesida osv., så serier läses fortfarande. Men eftersom ungdomar numera gör det mesta av sin läsning på en skärm måste man nog få in serierna dit.