2018-12-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niobium
Serietidningar är degenererad kultur från amerika som bara mentalt begränsade personer gillar och det är bra att detta skräp äntligen försvinner. Förhoppningsvis så kommer annan dålig kultur som popmusik och negerjazz också försvinna tids nog.

Du påminner mig tyvärr om en frikyrklig pastor som höll en svavelosande predikan för oss knattar och småtjejer om hur förkastligt och syndigt det var att läsa serietidningar eller spela harmlösa kortspel. Gubbjäveln förstörde den söndagsskoleutflykten totalt för oss barn som var med, och när jag tänker på detta känner jag en obetvinglig lust att fornera den självgode och dömande pastorn med ett rejält kok stryk.
Men jag är en fredlig typ och den gode frikyrkopastorn är med stor sannolikhet död vid det här laget. Han var rätt gammal redan då.
Naturligtvis läste jag och mina kompisar mängder med serietidningar under uppväxten. Gärna Kalle Anka, Agent X9, Fantomen eller Stålmannen. Eller annars vad som helst.
Citera
2018-12-17, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Du påminner mig tyvärr om en frikyrklig pastor som höll en svavelosande predikan för oss knattar och småtjejer om hur förkastligt och syndigt det var att läsa serietidningar eller spela harmlösa kortspel. Gubbjäveln förstörde den söndagsskoleutflykten totalt för oss barn som var med, och när jag tänker på detta känner jag en obetvinglig lust att fornera den självgode och dömande pastorn med ett rejält kok stryk.
Men jag är en fredlig typ och den gode frikyrkopastorn är med stor sannolikhet död vid det här laget. Han var rätt gammal redan då.
Naturligtvis läste jag och mina kompisar mängder med serietidningar under uppväxten. Gärna Kalle Anka, Agent X9, Fantomen eller Stålmannen. Eller annars vad som helst.

Jo men han hade ju rätt. Serietidningar är förkastligt och leder till ungdomens mentala förfall.
Citera
2018-12-17, 14:04
Medlem
Dreamtimes avatar
Tror att Kalle är lite för vänstervriden för dagens ungar. Dessutom är han utrustad med en stor portion samvete vilket inte heller överensstämmer med den moderna människans seder och bruk. Nej Anka tilltalar oss inte längre. Igenkänningshumorn känns gammal och inaktuell.
Citera
2018-12-18, 11:54
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamtime
Tror att Kalle är lite för vänstervriden för dagens ungar. Dessutom är han utrustad med en stor portion samvete vilket inte heller överensstämmer med den moderna människans seder och bruk. Nej Anka tilltalar oss inte längre. Igenkänningshumorn känns gammal och inaktuell.

På vilket sätt är Kalle vänstervriden? Överlag är väl serien inte särskilt politisk, men i de fall den faktiskt är det känns den väl snarare höger. Jämför Joakim von Anka med Krösus Sork liksom. Båda två kommer från fattiga bakgrunder och har byggt upp stora affärsimperium, men en är ett idolporträtt av den driftige kapitalisten, medan den andre är en nidbild av densamme. I och för sig finns ju en "Krösus Sork" i Kalle Anka också, i form av Guld-Ivar Flinthjärta (som åtminstone enligt Don Rosa också kämpat sig upp från enkla förhållanden med tvivelaktiga medel), men trots detta framställs Joakims rovdjurskapitalism och oligopol som något bra.
Ska man göra en annan jämförelse med Bamse framgår det ju ofta i den senare serien att brottslingar är som de är på grund av taskiga barndomar och att de aldrig fått en riktig chans att vara hederliga. Exempelvis Vargen är en återfallsbrottsling som trots allt försöker vara hederlig för det mesta, och en del blir helt hederliga. I Kalle Anka är däremot i princip alla brottslingar obotliga, och försöker inte ens hålla sig till den smala vägen (undantaget någon serie där de fått minnesförlust eller dylikt). I de fall en brottsling tros ha blivit rehabiliterad visar det sig alltid att de bara luras (minns sådana serier med både Björnligan och Svarte-Petter). Föreställningen om den oförbätterlige brottslingen känns också som en idé som är mer populär i höger- än i vänsterkretsar. Det finns säkert många fler exempel.

Sedan är det klart att det finns en del otidsenligheter i en serie som i mångt och mycket ser ut ungefär som den gjorde för sextio år sedan, särskilt som den ofta innehåller stereotyper som var föråldrade redan då. Jag minns till exempel att jag när jag var liten hade en bild av att alla brottslingar var antingen orakade, kedjerökande sjöbusar i dunkla hamnkvarter eller ärrade gangsters i hatt och rock, eller att miljonärer gick omkring med hög hatt och damasker, just för att det var så det såg ut i serier. Jag tror dock inte några anakronismer gör att serien blir ointressant för yngre läsare. Även småbarn kan ju t ex uppskatta filmer eller böcker som utspelar sig "förr i tiden". Kolla bara på Astrid Lindgren!
Däremot har nog inte seriebranschen, åtminstone i Sverige, riktigt kommit underfund med hur man ska anpassa sig till den digitala tidsåldern. Det finns ju många serier som enbart publiceras på internet och blir väldigt populära (kommer dock inte på något svenskt exempel), och vuxenserier är ju också populära i Sverige, varenda dagstidning har fortfarande en seriesida osv., så serier läses fortfarande. Men eftersom ungdomar numera gör det mesta av sin läsning på en skärm måste man nog få in serierna dit.
Citera
2018-12-18, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Jämför Joakim von Anka med Krösus Sork liksom. Båda två kommer från fattiga bakgrunder och har byggt upp stora affärsimperium, men en är ett idolporträtt av den driftige kapitalisten, medan den andre är en nidbild av densamme. I och för sig finns ju en "Krösus Sork" i Kalle Anka också, i form av Guld-Ivar Flinthjärta (som åtminstone enligt Don Rosa också kämpat sig upp från enkla förhållanden med tvivelaktiga medel), men trots detta framställs Joakims rovdjurskapitalism och oligopol som något bra.
Det beror väl lite på vad man menar med "rovdjurskapitalism" Joakim brukar ju hålla sig innanför anständighetens ramar, och de gånger han passerar dem brukar det oftast straffa sig för honom.

Citat:
Ska man göra en annan jämförelse med Bamse framgår det ju ofta i den senare serien att brottslingar är som de är på grund av taskiga barndomar och att de aldrig fått en riktig chans att vara hederliga. Exempelvis Vargen är en återfallsbrottsling som trots allt försöker vara hederlig för det mesta, och en del blir helt hederliga. I Kalle Anka är däremot i princip alla brottslingar obotliga, och försöker inte ens hålla sig till den smala vägen (undantaget någon serie där de fått minnesförlust eller dylikt). I de fall en brottsling tros ha blivit rehabiliterad visar det sig alltid att de bara luras (minns sådana serier med både Björnligan och Svarte-Petter). Föreställningen om den oförbätterlige brottslingen känns också som en idé som är mer populär i höger- än i vänsterkretsar. Det finns säkert många fler exempel.
Det är lite svårt att jämföra Bamse och Kalle Anka eftersom den senare är så mycket större. Bamse produceras av en liten redaktion som kan strömlinjeforma den övergripande berättelsen (och som väl kan sägas ha en uttalad ideologi/pedagogiskt syfte) medan Kalle produceras i många olika länder och därför lutar sig mer på fasta karaktärsdrag. Därför måste skurkarna vara obotliga. Samtidigt finns ju mängder av serier som har sympatiska skildringar av Björnligan, Magica och t o m Svarte Petter. Och lyfter vi blicken till andra Disneyserier så har Stora Stygga Vargen också väldigt många sympatiska drag. Och Bror Björn är ju en intressant karaktär som vanligtvis är skurk i Bror Kanin-berättelser och snäll i Stora Stygga Vargen-berättelser.

Men visst, tvingades jag välja skulle jag säga att Ankserierna lutar åt höger, om än inte avsiktligt utan beroende på det samhälle de uppstod i.
Citera
2018-12-22, 01:35
Medlem
hugTracersbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niobium
Serietidningar är degenererad kultur från amerika som bara mentalt begränsade personer gillar och det är bra att detta skräp äntligen försvinner. Förhoppningsvis så kommer annan dålig kultur som popmusik och negerjazz också försvinna tids nog.

Kul kommentar faktiskt. Fast uppfanns serietidningen i USA? Finns europeiska serier också, japanska etc.
Citera
2018-12-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugTracersbutt
Kul kommentar faktiskt. Fast uppfanns serietidningen i USA? Finns europeiska serier också, japanska etc.

Det är lite av en öppen fråga vad man menar med serier, man kan hitta tidiga föregångare i ex Japan. Ofta brukar schweitzaren Rodolphe Töppfer från första hälften av 1800-talet lyftas fram. När det gäller serietidningar brukar den amerikanska Famous Funnies från början av 30-talet räknas som den första ”moderna”, dvs i det format vi är vana vid.
Citera
2018-12-23, 13:49
Medlem
Min gissning är att Kalle Anka finns kvar som tidning om 10 år men som en repristidning som utkommer max 1 gång om månaden, typ som "Humorklassiker" eller vad den nu heter... Såna tidningar lär ju vara rätt billiga att producera.

F.ö. är det något av en myt att Kalle Anka "aldrig" varit stor i USA, möjligtvis inte som serietidning så som i vissa europeiska länder men de tecknade filmerna med Kalle blev överlägset mer populära än Musse Pigg redan på 30-talet. Detta beror givetvis på att Kalle som figur är riktigt rolig och, med alla sina brister, väldigt mänsklig, medan Musse Pigg, i bästa fall, är charmig.
Citera
2018-12-24, 01:28
Medlem
hugTracersbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Det är lite av en öppen fråga vad man menar med serier, man kan hitta tidiga föregångare i ex Japan. Ofta brukar schweitzaren Rodolphe Töppfer från första hälften av 1800-talet lyftas fram. När det gäller serietidningar brukar den amerikanska Famous Funnies från början av 30-talet räknas som den första ”moderna”, dvs i det format vi är vana vid.

Mjo exakt, de flesta "serierna" började väl i dagstidningar, så den första "dedikerade" serietidningen kanske faktiskt har sitt ursprung i USA.
Citera
2019-03-12, 12:48
Medlem
Sun Rulers avatar
Kraftigt färgad av min uppväxt med Kalle Anka-tidningar och Kalles jul så blev jag faktiskt förvånad när jag besökte Disney World i Orlando. Musse Pigg var helt solklart den mest lysande stjärnan medan Kalle fanns mest med i periferin. Det gällde såväl bland produkterna som såldes och olika attraktioner.
Citera
2019-03-12, 18:10
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Kraftigt färgad av min uppväxt med Kalle Anka-tidningar och Kalles jul så blev jag faktiskt förvånad när jag besökte Disney World i Orlando. Musse Pigg var helt solklart den mest lysande stjärnan medan Kalle fanns mest med i periferin. Det gällde såväl bland produkterna som såldes och olika attraktioner.
Fast Kalle Anka är dock "the original angry bird", och fanns där långt innan de finländska ditona började skjuta grisar med slangbella. Han borde ha börjat skjuta på de tre små grisarna med Bror Duktig i spetsen för att nya generationer skulle ha upptäckt och uppskattat honom.
Senast redigerad av schizophrenia 2019-03-12 kl. 18:14.
Citera
2019-03-13, 11:59
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Man kan undra varför det blivit så. Musse Pigg är alltsomoftast en präktig tråkmåns medan Kalle är en excentrisk livsnjutare med nära till känslorna.

Det är väl i Skandinavien Kalle är kung. Redan i Tyskland heter serietidningen med stort S Mickey Maus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in