2018-11-03, 18:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
I Italien är det Musse Pigg (Topolino) som är typ "frontfiguren".
Började förresten inte det hela med Mickey Mouse?

EDIT
Ser att nån redan nämnt Topolino.
Seriepocketena fanns det där nere långt innan de kom till Sverige. De innehöll dock - till skillnad mot här - inte bara serierna, utan även annat innehåll typ knep-å-knåp, rebusar etc (liknande det man kunde hitta i andra svenska serietidningar men inte i Kalle Anka).

Fanns väl någon enstaka sida med tävlingar man kunde skicka in, exempelvis räkna hur många serierutor exempelvis något ditplacerat "musse-märke" dök upp och skicka in antalet så kunde man vinna någon vattenpistol eller något, men begränsade väl sig till sådant inom "knep och knåp".
Citera
2018-11-03, 18:25
Medlem
Nej, Kalle dör aldrig. Kvack!
Citera
2018-11-03, 19:03
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Fanns väl någon enstaka sida med tävlingar man kunde skicka in, exempelvis räkna hur många serierutor exempelvis något ditplacerat "musse-märke" dök upp och skicka in antalet så kunde man vinna någon vattenpistol eller något, men begränsade väl sig till sådant inom "knep och knåp".
För "knep och knåp" hade vi ju Uppfinnar-Jockes kluriga magasin
Korsord, rebusar, tävlingar och lite frågesport blandat med serier.
Citera
2018-11-03, 19:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
För "knep och knåp" hade vi ju Uppfinnar-Jockes kluriga magasin
Korsord, rebusar, tävlingar och lite frågesport blandat med serier.

Ja, jäklar! -Det hade jag glömt. Var oerhört länge sedan jag var liten grabb..

För övrigt vann jag en sådan där vattenpistol, var jätteglad tills jag testade den. Den läckte som ett såll..

-Vattenpistolen gjorde mig besviken, och "favorit i repris" (begagnade serieäventyr) som dök upp oftare och oftare, fick mig att lägga ner Kalle Anka för min del. Om de fortsatte så på var det "Hemmets Journal" förlaget hette på den tiden, så fattar jag om Kalle kanske är på utdöende, "rödlistad fågelart"...

Edit: Oppfinnar-Jocke hade väl ett eget kortlivat magasin, men minns att Jocke också hade en sida då och då med Knep och Knåp i vanliga Kalle Anka.
Senast redigerad av kraftfoder 2018-11-03 kl. 19:14.
Citera
2018-11-03, 21:04
Medlem
D4Cs avatar
Ägde över 1000 Kalle och co. när jag var grabb, Don Rosa självfallet favoriten, och dem ända historierna som jag anser vara riktigt bra än idag.

Jag tror att Kalle inte har mycket tid kvar, formatet är extremt begränsat, om du låter en 10 åring välja mellan Kalle anka eller första volymen av Dragon Ball eller någon annan välskriven historia med ett shounen format väljer 10 åringen Dragon Ball 9ggr av 10.
Citera
2018-11-03, 21:40
Medlem
Timmys avatar
Känns som att det är på neråtgående, som andra säger tillsammans med andra papperstidningar.

Kalle Ankas Pocket känns nog som att den kan leva längre än KA&Co, mest för att den är mer inriktad på själva serierna och inte har så tydligt uttalad barn-målgrupp.

Är det förresten som jag missat det, eller har de slutat med julalbumet? Det lite avlånga som hade de gamla 40-talsserierna (Talfiero var det väl som tecknade, med reservation för stavning)... Brukar alltid se dem i jultidningskatalogerna men i år var den inte med. Eller kanske har bytt förlag?
Citera
2018-11-03, 22:03
Bannlyst
De nya tidningarna är tyvärr inte alls lika bra som de gamla.
Citera
2018-11-03, 22:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Barn läser allt mindre serietidningar.
Jag har ett par tusen tidningar i källaren inköpta till ungarna, men dom har knappt ens bläddrat i dom.

Så serietidningarnas tid verkar snart vara förbi.
Citera
2018-11-03, 22:24
Medlem
EnGodForlorares avatar
Lite enkelt kan man säga att det inte är samma sak när knattarna har smartphones och den moderna varianten av Gröngölingshandboken är en mindre heltäckande variant av Wikipedia. Det är inte bara mobiltelefonerna utan hela fantasistaden Ankeborg känns väldigt otidsenlig. Serierna är liksom kvar i "förr i tiden" på något sätt.
Citera
2018-11-03, 22:25
Medlem
meganegerdases avatar
Att prenumerera på serietidning har ju blivit så hiskeligt dyrt.
Istället för att betala 30kr/nummer vid prenumeration kan jag ju köpa hela pocketar för någon krona styck på loppis i gott skick och ge till tösen istället.
Citera
2018-11-03, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Barn läser allt mindre serietidningar.
Jag har ett par tusen tidningar i källaren inköpta till ungarna, men dom har knappt ens bläddrat i dom.
.

Känner inget barn som läser över huvud taget idag. Det enda som intresserar är tv/dator/mobilspel eller diverse appar på telefonen.

Synd faktiskt, Kalle Anka är en riktig klassiker och är en av barndomen. Minns att jag besökte biblioteket varje vecka för att läsa senaste tidningen.
Citera
2018-11-03, 23:59
Medlem
Kongruensbojds avatar
Å andra sidan är konkurrensen inom mediet väldigt mycket mindre än på 80-talet. Alla andra tidningar med Disneykaraktärer (Egmont) har väl försvunnit och KA & C:O står ensam kvar på toppen, tillsammans med Bamse såklart.

Jag har väl ett par femhundra tidningar jag med, allt från årgång 1968 (farsans gamla) till spridda 80-talsnummer för att sedan bli flera årgångar från 90-talet då man prempade på Kalle Anka.

Personligen anser jag att allt försämrades med utökningen från 32 till 48 sidor. Den blev dyrare och kvalitén sänktes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in