Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-02, 22:09
  #1
Medlem
mjukmjukares avatar
Kobe är kobe.
Men gott om åsikter hävdar att man kan köpa i princip samma kött, kallat annat namn, t.ex. Waguy,
är detta likvärdigt? Lätt att nå? Pris? Och kanske det viktigaste av allt, smak? Konsistens? Textur?
Och kanske ännu mer noga; -Äkthet?
Kopior, fake?

Hur känner man detta?
Vad är en garanti?

´
Citera
2018-11-02, 22:15
  #2
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Wagyu är en ras av ko, Kobe är wagyu-kor från Kobe i Japan.
Jämför mousserande vin och champagne, där det sistnämnda är mousserande vin från Champagne.

Huruvida det är stor kvalitetsskillnad på svensk wagyu och kobe (eller annan wagyu för den delen) låter jag vara obesvarat.
Citera
2018-11-02, 23:06
  #3
Medlem
Dr_Dollars avatar
En idé kan vara att kontakta dessa - https://www.agkotthandel.se/
...så kanske dom i sin tur kan skicka dig i rätt riktning.
Citera
2018-11-03, 19:13
  #4
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Wagyu är en ras av ko, Kobe är wagyu-kor från Kobe i Japan.
Jämför mousserande vin och champagne, där det sistnämnda är mousserande vin från Champagne.

Huruvida det är stor kvalitetsskillnad på svensk wagyu och kobe (eller annan wagyu för den delen) låter jag vara obesvarat.

Jag har ju sett (inte ätit) Wagyo och till det yttre ser det inte alls lika ut Kobe.
Kobe är ju melerat så att det nästan är "vitt som fläsk" (lite överdrvet)
Men den Wagyo jag har sett är Entrecote-röd med viss melering. Torde påverka smaken ordentligt tänker jag?



Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
En idé kan vara att kontakta dessa - https://www.agkotthandel.se/
...så kanske dom i sin tur kan skicka dig i rätt riktning.

Jureskog...
Tack för tipset.

Citera
2018-11-04, 13:51
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag har ju sett (inte ätit) Wagyo och till det yttre ser det inte alls lika ut Kobe.
Kobe är ju melerat så att det nästan är "vitt som fläsk" (lite överdrvet)
Men den Wagyo jag har sett är Entrecote-röd med viss melering. Torde påverka smaken ordentligt tänker jag?


Du gör nog misstaget att tolka japansk matkultur genom ditt eget smak- och kulturfilter.

Men, japanen ser inte på mat på samma sätt som andra gör.
För dem är det det Estetiska intrycket som väger tyngst.
Som är viktigast alltså.

En Wagyu-stek är vacker att titta på, fint marmorerad som den ju är.
Och det, det tjusiga, det är något som japanen är beredd att gräva djupt i börsen för att få tag på.

Blanda inte samman det med Smaken ...

Dvs glöm inte att japanen tycker det är fullt normalt, och fullt förväntat, att vilja betala Tusentals kronor för ett enda Äpple. Bara för att det är "jätterunt".
Citera
2018-11-04, 14:39
  #6
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Dvs glöm inte att japanen tycker det är fullt normalt, och fullt förväntat, att vilja betala Tusentals kronor för ett enda Äpple. Bara för att det är "jätterunt".

Fast inte för egen del utan som gåva. En tidigare enkel gest att ge frukt vid visit har blivit en enorm penismätartävling i mest estetisk/perfekt (och skitdyr) frukt.
Citera
2018-11-04, 16:43
  #7
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du gör nog misstaget att tolka japansk matkultur genom ditt eget smak- och kulturfilter.

Men, japanen ser inte på mat på samma sätt som andra gör.
För dem är det det Estetiska intrycket som väger tyngst.
Som är viktigast alltså.

En Wagyu-stek är vacker att titta på, fint marmorerad som den ju är.
Och det, det tjusiga, det är något som japanen är beredd att gräva djupt i börsen för att få tag på.

Blanda inte samman det med Smaken ...

Dvs glöm inte att japanen tycker det är fullt normalt, och fullt förväntat, att vilja betala Tusentals kronor för ett enda Äpple. Bara för att det är "jätterunt".

Jag läser dig men är inte helt säker på att jag har uttryckt mig tydligt.
Till det yttre kan jag mycket väl se skillnad på äkta Kobe och den Wagyu som jag har kommit i kontakt med.
Och jag får en uppenbar känsla av att bara se skillnaden så torde även smakskillnaden vara stor.
Allt annat vore märkligt.

´
Citera
2018-11-11, 16:44
  #8
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag har ju sett (inte ätit) Wagyo och till det yttre ser det inte alls lika ut Kobe.
Kobe är ju melerat så att det nästan är "vitt som fläsk" (lite överdrvet)
Men den Wagyo jag har sett är Entrecote-röd med viss melering. Torde påverka smaken ordentligt tänker jag?

Nu kanske jag gräver upp tråden lite, men tänkte jag skulle svara.

Ja, det finns ju flera olika grader av certifiering och så vitt jag förstått så är det marmoreringen som spelar stor roll.

Ska dock rätta mitt tidigare inlägg; wagyu är inte en specifik ras av ko, utan en av fyra japanska raser. Wagyu, eller rättare, Wagyū, betyder helt enkelt "japansk ko".

Om du tittar på wikipedia-sidan för just Kobebiff (https://en.wikipedia.org/wiki/Kobe_beef) så ser du att marmoreringen kan skilja sig beroende på köttstycke också.
Citera
2018-11-12, 17:31
  #9
Medlem
Wagyu är en ras. Har varit förbjudet tidigare att exportera från Japan så det har smugglats embryon till väst. Föds i dag upp i bla. Spanien, och även i Sverige.

Graderas i 1-12, där 12 är bäst med mest marmorering.

Kobe är inte den högsta kvalitén i Japan. Finns bättre, men generellt är Kobe mycket bra.
Det som skiljer Wagyu t tex Europa mot Kobe, är att i Kobe så sköter man djuren väldigt speciellt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback