2018-11-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuli Kupferberg
e

Men för fan. Fermentering och inlagda i vinäger är ju inte samma sak.
Fermentering = jäsning, , salt+grönsaker, gurkor som jäser och bildar mjölksyra.
Höftar du alltid eller killgissar som feministerna säger?
Förövrigt är det mesta inlagda som säljs pastöriserat. Har aldrig sett oliver som inte är pastöriserade som exempelvis surkål kan vara ibland i den närliggande mataffären.
På 1800-talet var de flesta sjuka jämnt och levde till 50. Så tror inte citronsyra eller industrimat är farligare...

Men för fan. Hur blir vinäger till då? Om du tänker efter? Tråkig ton utan egentligen inte ens ha någon koll...
Citera
2018-11-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har du någon källa på det?

Nej, det har jag inte. Skriver "nog" eftersom jag gissar.
Citera
2018-11-02, 22:23
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Men för fan. Hur blir vinäger till då? Om du tänker efter?

Genom oxidation. Men med fermentering beträffande grönsaker avses att mjölksyrebakterier bildas vilket inte sker med vinägerinläggningar.
Citera
2018-11-02, 22:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej, det har jag inte. Skriver "nog" eftersom jag gissar.
Det gjorde du inte.
Citera
2018-11-02, 22:27
Medlem
Citat:
Genom oxidation. Men med fermentering beträffande grönsaker avses att mjölksyrebakterier bildas vilket inte sker med vinägerinläggningar.

Har jag påstått det?
Citera
2018-11-02, 22:31
Medlem
Citat:
Det gjorde du inte.

Ok. Jag skrev visst "säkert". Min mening var att framhäva mitt påstående som "nog", mer som en gissning framför en definitiv sanning. I vilket fall som helst har jag ingen källa utan gissar enbart.
Citera
2018-11-02, 22:32
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Citat:
Har jag påstått det?

"Är oliverna inlagda i vinäger så är den ju nyttig (fermenterad) och bra för matspjälkning."

Gick fredagsmyset överstyr?
Önskar dig en trevlig helg!
Citera
2018-11-02, 22:34
Medlem
constants avatar
Tror att vi kommit fram till att fermenterade grönsaker kanske är nyttigare än vanliga inlagda. Och att svarta oliver faktiskt är svarta. Varför skulle de annars heta svarta?
Citera
2018-11-02, 22:35
Medlem
Citat:
"Är oliverna inlagda i vinäger så är den ju nyttig (fermenterad) och bra för matspjälkning."

Gick fredagsmyset överstyr?
Önskar dig en trevlig helg!

Läs igen. Och citera mig korrekt om du nu ska citera mig. Nu ska vi nog inte låta dina lässvårigheter förstöra tråden. Jag har påstått att vinäger är bra för matspjälkningen, inte att vinäger fermenterar grönsaker.

Jag önskar detsamma.
Citera
2018-11-02, 22:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Fast att något är inlagt i ättika är inte samma sak som att det är fermenterat.
Citera
2018-11-02, 22:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej!
Jag får en känsla av att svarta oliver, gröna oliver och saltgurka på burk skulle vara onyttigt. Är det nyttigt eller onyttigt?

Jag blir så sugen på de när jag går förbi dessa i affären. Men jag har ingen som helst aning om det är positivt och nyttigt för kroppen att få i sig dessa.

Det är ju trots allt grönsaker, men jag tänker för mig själv att man kanske häller i massa saker i saltgurka, gröna oliver och svarta oliver som gör de mindre nyttiga/totalt onyttiga.

Tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
.

Citat:
.
Vilken fullkomligt meningslös diskussion, om oliver är nyttigt eller ej

"Nyttigt" är ett värderande begrepp, inte ett beskrivande. Behöver man få i sig salt och fett, ja då kan oliver sannolikt beskrivas som nyttiga. Om man tvärtom bör undvika att få i sig fett och salt är oliver givetvis inte det minsta nyttiga att stoppa i sig.
Citera
2018-11-02, 22:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vilken fullkomligt meningslös diskussion, om oliver är nyttigt eller ej

"Nyttigt" är ett värderande begrepp, inte ett beskrivande. Behöver man få i sig salt och fett, ja då kan oliver sannolikt beskrivas som nyttiga. Om man tvärtom bör undvika att få i sig fett och salt är oliver givetvis inte det minsta nyttiga att stoppa i sig.
Håller helt klart med. Av den anledningen ifrågasätter jag alla sådana påståenden, och ber om källa. Ännu har ingen lyckats få fram någon.

Ville du tillägga något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in