2018-11-02, 22:45
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har du någon källa på det?

Istället för att uppföra dig som en andra klassens kackaduva, så kanske du skulle ta och lyfta på arslet och bege dig till närmaste välsorterade livsmedelsbutik, och kika på innehållsförteckningen på de glasburkar och konserver som finns att tillgå. Där har du dina källor. När du ändå är ute och traskar kanske du skulle ta och besöka Hälsocentralen för att boka ett besök gällande ditt ocd kring källor samt för din genuina otrevlighet.
Citera
2018-11-02, 22:52
Medlem
Feministernas avatar
Svarta oliver har väl något järnaktigt färgämne för att göra dom ändå svartare. Så ät gröna oliver och skölj dom för säkerhets skull.

Saltgurka vet jag inte så mycket om? Det finns syrade gurkor från Tistelvind, dom är nyttiga för magen.
Citera
2018-11-02, 22:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
Istället för att uppföra dig som en andra klassens kackaduva, så kanske du skulle ta och lyfta på arslet och bege dig till närmaste välsorterade livsmedelsbutik, och kika på innehållsförteckningen på de glasburkar och konserver som finns att tillgå. Där har du dina källor.
Varför kan du inte bara länka till något som visar att inlagda oliver och saltgurka är nyttigt?
Citat:
När du ändå är ute och traskar kanske du skulle ta och besöka Hälsocentralen för att boka ett besök gällande ditt ocd kring källor samt för din genuina otrevlighet.
Tycker du att det är jobbigt att jag vill se källor för det du påstår?
Citera
2018-11-02, 22:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Saltgurka vet jag inte så mycket om? Det finns syrade gurkor från Tistelvind, dom är nyttiga för magen.
Tråden handlar om saltgurka, inte om mjölksyrade gurkor.
Citera
2018-11-02, 22:59
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:
Varför kan du inte bara länka till något som visar att inlagda oliver och saltgurka är nyttigt?
Tycker du att det är jobbigt att jag vill se källor för det du påstår?

Som sagt, ta en nypa frisk luft och besök några affärer. Källorna finns väl tillgängliga på konserver och glasburkarna. Varför i hela fridens namn skulle jag göra mig besväret att länka till alla källor på alla sorters oliver och saltgurkor som finns att tillgå på den svenska marknaden? Det skulle ta mig flera timmar. Men visst, betalar du konsultarvode så kan jag ge dig källor så det räcker och blir över.
Citera
2018-11-02, 23:00
Medlem
Citat:
Tråden handlar om saltgurka, inte om mjölksyrade gurkor.

Om du lägger in en gurka i saltlag opastöriserad kommer den förmodligen fermenteras/bli mjölksyrad.
Citera
2018-11-02, 23:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Källorna finns väl tillgängliga på konserver och glasburkarna.
Jag har tittat, men jag kan inte se något som visar att exempelvis saltgurka är nyttigt på någon burk.

Du kan väl vara schysst och hänvisa mig till ett sådant påstående på en burk?
Citera
2018-11-02, 23:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Om du lägger in en gurka i saltlag opastöriserad kommer den förmodligen fermenteras/bli mjölksyrad.
Eh. Hur menar du nu. Att saltgurka automatiskt är fermenterad? Berätta mer!

Edit: Jag brukar lägga in gurka i saltvatten. Den blir knappast fermenterad. Även om jag då och då fermenterar gurka. Men att gurka blir fermenterad av att ligga ett par dygn i saltvatten tror jag inte på.
Senast redigerad av constant 2018-11-02 kl. 23:06.
Citera
2018-11-02, 23:06
Medlem
Citat:
Eh. Hur menar du nu. Att saltgurka automatiskt är fermenterad? Berätta mer!

Jag menar det jag skriver. Lägg gurkor i saltlag(jodfritt) ett par veckor(månader) och du har mjölksyrade gurkor.

Detta förutsatt att gurkorna ej har upphettats.

Det kan ju såklart gå åt fandera också och mögla etc.
Senast redigerad av Decimal1 2018-11-02 kl. 23:08.
Citera
2018-11-02, 23:07
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:
Jag har tittat, men jag kan inte se något som visar att exempelvis saltgurka är nyttigt på någon burk.

Du kan väl vara schysst och hänvisa mig till ett sådant påstående på en burk?

Eftersom alla tillverkare av saltgurka har sina egna recept och unika inläggningar så varierar ju nyttigheten som du eftersöker. Då jag inte vet vad du åsyftar som nyttigt och onyttigt blir denna nöt alltför svår att knäcka.
Citera
2018-11-02, 23:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Jag menar det jag skriver. Lägg gurkor i saltlag(jodfritt) ett par veckor(månader) och du har mjölksyrade gurkor.

Detta förutsatt att gurkorna ej har upphettats.
Så smörgåsgurka är fermenterad? Inte en chans. Ge mig någon källa.
Citera
2018-11-02, 23:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Eftersom alla tillverkare av saltgurka har sina egna recept och unika inläggningar så varierar ju nyttigheten som du eftersöker. Då jag inte vet vad du åsyftar som nyttigt och onyttigt blir denna nöt alltför svår att knäcka.
Det räcker med att du visar på en enda burk där det står att det är nyttigt.

Det är du som sagt att saltgurka är nyttigt, inte jag. Och det är det du ska visa en källa på, alternativt ta tillbaka ditt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in