2018-11-02, 16:56
Medlem
Hej!
Jag får en känsla av att svarta oliver, gröna oliver och saltgurka på burk skulle vara onyttigt. Är det nyttigt eller onyttigt?

Jag blir så sugen på de när jag går förbi dessa i affären. Men jag har ingen som helst aning om det är positivt och nyttigt för kroppen att få i sig dessa.

Det är ju trots allt grönsaker, men jag tänker för mig själv att man kanske häller i massa saker i saltgurka, gröna oliver och svarta oliver som gör de mindre nyttiga/totalt onyttiga.

Tack för svar!
Citera
2018-11-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej!
Jag får en känsla av att svarta oliver, gröna oliver och saltgurka på burk skulle vara onyttigt. Är det nyttigt eller onyttigt?

Jag blir så sugen på de när jag går förbi dessa i affären. Men jag har ingen som helst aning om det är positivt och nyttigt för kroppen att få i sig dessa.

Det är ju trots allt grönsaker, men jag tänker för mig själv att man kanske häller i massa saker i saltgurka, gröna oliver och svarta oliver som gör de mindre nyttiga/totalt onyttiga.

Tack för svar!
fermenterad mat är ofta nyttig, tyvärr så innehåller inlagd gurka socker men man kan alltid göra den själv. gällande oliver vet jag ej eftersom jag hatar dem. Rekommenderar surkål.
Citera
2018-11-02, 17:19
Medlem
PingPongGlasss avatar
Oliverna ligger väl inte i någon onyttig eller sötsliskig lag som gurkan ofta gör. Oliver suger ju inte åt sig sin lag som gurkan heller, det är en annan typ av kött. Känns det som. Gurklagen består väl av salt, vatten, socker, ättika, vinäger samt kryddor i en salig massa konstellationer?
Citera
2018-11-02, 17:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
fermenterad mat är ofta nyttig, tyvärr så innehåller inlagd gurka socker men man kan alltid göra den själv. gällande oliver vet jag ej eftersom jag hatar dem. Rekommenderar surkål.
Är oliver och saltgurka fermenterad?

Knappast de vanliga sorterna. Berätta gärna vilka du tänker på.
Citera
2018-11-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
Oliverna ligger väl inte i någon onyttig eller sötsliskig lag som gurkan ofta gör. Oliver suger ju inte åt sig sin lag som gurkan heller, det är en annan typ av kött. Känns det som. Gurklagen består väl av salt, vatten, socker, ättika, vinäger samt kryddor i en salig massa konstellationer?
Är oliver, både gröna och svarta nyttiga.

Och endast saltgurkan som är onyttig menar du?
Citera
2018-11-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Är oliver och saltgurka fermenterad?

Knappast de vanliga sorterna. Berätta gärna vilka du tänker på.
Vad är fermenterad? Och varför skulle det inte vara det i svarta oliver, saltgurka och gröna oliver?
Citera
2018-11-02, 17:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Oliver suger ju inte åt sig sin lag som gurkan heller...
Gör den inte? Har du någon källa?
Citera
2018-11-02, 17:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad är fermenterad? Och varför skulle det inte vara det i svarta oliver, saltgurka och gröna oliver?
Jäst. Men jag tror vare sig oliver eller saltgurka är det som standard i dag.
Citera
2018-11-02, 17:29
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Gör den inte? Har du någon källa?

Olivkött suger inte åt sig. Jag vilar i källan.
Citera
2018-11-02, 17:29
Medlem
Det brukar vara så enkelt att om det är gott är det onyttigt.
Jag tycker att både oliver och saltgurka är gott men jag tror att
oliver är ganska nyttigt: Citat från Icakuriren "
Fettet är framförallt enkelomätt fett, det fett vi ska äta mest. De enkelomättade fettsyrorna påverkar kolesterolvärdena positivt genom att sänka det onda kolesterolet det s.k. LDL-kolesterolet. De svarta oliverna är fetare än de gröna. De svarta innehåller ca 37% fett och de gröna 13%."
och gurka i sig är varken nyttigt eller onyttigt utan
ganska nära vatten men lagen som den ligger inte är nyttig.
Senast redigerad av Grovport 2018-11-02 kl. 17:35.
Citera
2018-11-02, 17:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Olivkött suger inte åt sig. Jag vilar i källan.
Har du smakat råa oliver? Jag ser gärna en källa till ditt påstående.
Citera
2018-11-02, 17:31
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:
Är oliver, både gröna och svarta nyttiga.

Och endast saltgurkan som är onyttig menar du?

Oliver är väldigt nyttiga. Om saltgurka är onyttigt? Jämför du med oliver, så ja, jämför du med en näve chips så nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in