2018-11-02, 17:48
Medlem
Det är vä knappast så binärt så att man kan säga nyttigt eller onyttigt.
Citera
2018-11-02, 17:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Kanske inte inlagd gurka, men den är bra mycket godare än vanlig gurka i alla fall. Och man kan själv fermentera den om man vill.
Så du kunde inte hitta någon vanlig sort av oliver eller gurka som är fermenterad?

Varför dra du då in att "det är nyttigt"?
Citera
2018-11-02, 17:51
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
ättiksgurka och saltgurka är inte samma sak, ättiksgurkan innehåller socker men några bitar på mackan för du inte av.
Citera
2018-11-02, 17:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
Ja länkade snarare till en sida som berättade lite mer om oliver och dess hantering. Nu lämnar jag tråden till dig och ditt innersta trollväsen. God kväll.
Nästa gång du svarar på något så kan du väl ha belägg för det du påstår.
Citera
2018-11-02, 17:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
ättiksgurka och saltgurka är inte samma sak, ättiksgurkan innehåller socker men några bitar på mackan för du inte av.
Sedan finns det "vintersaltad" gurka. Som original är den mjölksyrad, dock inte i den här tappningen: http://www.kindagurka.se/?page_id=25

Edit: Det står uppenbart att de är mjölksyrade, så jag hade fel.
Citera
2018-11-02, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Sedan finns det "vintersaltad" gurka. Som original är den mjölksyrad, dock inte i den här tappningen: http://www.kindagurka.se/?page_id=25

Edit: Det står uppenbart att de är mjölksyrade, så jag hade fel.

kinda är skit, brinks är bättre smak av dom stora. små ställen brukar vara bäst.

vet dock inte om brinks är mjölksyrad eller inte
Citera
2018-11-02, 18:16
Medlem
constants avatar
Citat:
kinda är skit, brinks är bättre smak av dom stora. små ställen brukar vara bäst.

vet dock inte om brinks är mjölksyrad eller inte
Det finns olika sorter. I fallet med Kindagurka så är det den vintersaltade som är mjölksyrad.

Vilken gurka pratar du om?
Citera
2018-11-02, 18:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej!
Jag får en känsla av att svarta oliver, gröna oliver och saltgurka på burk skulle vara onyttigt. Är det nyttigt eller onyttigt?

Jag blir så sugen på de när jag går förbi dessa i affären. Men jag har ingen som helst aning om det är positivt och nyttigt för kroppen att få i sig dessa.

Det är ju trots allt grönsaker, men jag tänker för mig själv att man kanske häller i massa saker i saltgurka, gröna oliver och svarta oliver som gör de mindre nyttiga/totalt onyttiga.

Tack för svar!
Svarta oliver på burk är exakt samma som gröna oliver på burk. Fabrikstillverkade oliver ur samma gröna olivsmet som pressas till en olivform (alla har ju samma storlek). De svarta är samma slm gröna, bara med tillagd färg.

Ät riktiga oliver i olja istället, t ex Kalamata de som skiftar från rödvinsfärg till brunt till svart.
Eller spanska oliver också i burk, med kärnan kvar.

Inlags gurka gjord i Sverige är ganska söt pga all socker i lagen.

Nyttigast är förstås färska gröna grönsaker t ex färsk spenat, stjälkselleri, sallader, gröna färska bönor osv.
Citera
2018-11-02, 18:20
Medlem
Citat:
Det finns olika sorter. I fallet med Kindagurka så är det den vintersaltade som är mjölksyrad.

Vilken gurka pratar du om?

okej , brinks har både färsk och vintersaltad. även vanlig inlagd i ättika men aldrig provat. köper sällan vintersaltad
Citera
2018-11-02, 18:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Svarta oliver på burk är exakt samma som gröna oliver på burk.
Svarta är svarta, och gröna gröna. Så där har du tokfel.
Citat:
Fabrikstillverkade oliver ur samma gröna olivsmet som pressas till en olivform (alla har ju samma storlek). De svarta är samma slm gröna, bara med tillagd färg.
Här får du ta fram en pålitlig källa, som visar att man "gjuter" oliver.
Citat:
Inlags gurka gjord i Sverige är ganska söt pga all socker i lagen.
Det finns olika sorters gurka. Långt ifrån alla innehåller socker.
Citera
2018-11-02, 18:27
Medlem
constants avatar
Citat:
okej , brinks har både färsk och vintersaltad. även vanlig inlagd i ättika men aldrig provat. köper sällan vintersaltad
Har absolut inget emot Brinks, men känner nog ingen skillnad på deras och Kindas vintersaltade.
Citera
2018-11-02, 18:32
Medlem
Citat:
Har absolut inget emot Brinks, men känner nog ingen skillnad på deras och Kindas vintersaltade.

okej åt brinks vintersaltade så mycket i yngre dar så tröttnat lite.

känner dock står skillnad på den färska , testat kinda ibland då den är billigare men nae för kemisk smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in