Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-03, 14:13
  #133
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Ditt svar är ju helt obegripligt. Vad babblar du om?...Alkohol, tre-dels lag, obildat.. .blu blu blu!.., gäsp😴

Btw. Orka googla lite din slöa galt.
https://www.felix.se/produkter/saltgurka-hel/
tre delar/komponenter, "1-2-3 lag" hette det visst. Faktum kvarstår att det inte förkommer någon vinäger som konserveringsmedel. Saltets kvalité spelar ingen roll för det är molekylära funktionen man vill åt.
Citera
2018-11-03, 19:41
  #134
Medlem
Jag vände mig till Hemköp idag för att just finna gröna oliver med kärnor. Till min besvikelse var det gröna oliver med kärnor i en väldigt liten burk i en dyr pris för det lilla mängden.

Jag hade dock ingen som helst aning om det var ekologiska/nyttiga.

Jag fann dock en relativ stor glas burk med stora gröna oliver, som jag tror innehöll kärnor. De såg i alla fall inte ut som om att man hade plockat ur kärnorna på dem.

Men jag kunde inte hitta något Nyckelhål märke eller Ä-märke.

SÅ jag var även där osäker.

Det stod någonting mjölksyra och någonting annan syra, tror jag som ingrediens. Jag vet ingenting om det var positivt eller negativt.

Jag köpte inte det i alla fall.

Jag köpte dock: Surkål

På innehåll stod det: Endast SURKÅL.

Och på ingredienser stod det: Vitkål och salt.

Så jag förmodar att det är bra och nyttigt
Citera
2018-11-03, 20:12
  #135
Medlem
Det stod ''surhetsreglerande medel'' på de stora gröna oliverna med kärnorna i.

Vad är ''surhetsreglerande medel'' för någonting?

Är det väldigt mycket kemikalier i det?

Jag slog upp det och fick det här som svar: ''Surhetsreglerande medel är en grupp av livsmedelstillsatser som reglerar eller ändrar ett livsmedels alkalinitet eller surhet. Ett exempel är citronsyra med E-nummer E 330. ''.

Jag förstod inte så mycket om det var mycket kemikalier i/ohälsosamt eller inte.
Citera
2018-11-03, 20:38
  #136
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Det stod ''surhetsreglerande medel'' på de stora gröna oliverna med kärnorna i.

Vad är ''surhetsreglerande medel'' för någonting?

Är det väldigt mycket kemikalier i det?

Jag slog upp det och fick det här som svar: ''Surhetsreglerande medel är en grupp av livsmedelstillsatser som reglerar eller ändrar ett livsmedels alkalinitet eller surhet. Ett exempel är citronsyra med E-nummer E 330. ''.

Jag förstod inte så mycket om det var mycket kemikalier i/ohälsosamt eller inte.

E 330 är Citronsyra. Enbart foliehattar tror att det är farligt. Men om du är negativt inställd mot vanliga tillsatser bör du fundera på att göra saker själv.

Det krävs ingen doktorsexamen för att lägga in gurkor eller oliver.
Citera
2018-11-04, 21:23
  #137
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Det stod ''surhetsreglerande medel'' på de stora gröna oliverna med kärnorna i.

Vad är ''surhetsreglerande medel'' för någonting?

Är det väldigt mycket kemikalier i det?

Jag slog upp det och fick det här som svar: ''Surhetsreglerande medel är en grupp av livsmedelstillsatser som reglerar eller ändrar ett livsmedels alkalinitet eller surhet. Ett exempel är citronsyra med E-nummer E 330. ''.

Jag förstod inte så mycket om det var mycket kemikalier i/ohälsosamt eller inte.
Citronsyra är inte alls farligt, det är matfabrikörernas kemiska variant av vår citron- eller limejuice på avokadon så den inte ska bli brun.
Citera
2018-11-05, 16:27
  #138
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast att något är inlagt i ättika är inte samma sak som att det är fermenterat.

Nej exakt! Det var han jag citerade som skrev det...
Citera
2018-11-09, 06:18
  #139
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
ganska nära vatten men lagen som den ligger inte är nyttig.

Fast man dricker väl inte lagen utan plockar ut 1-2 saltgurkor ur burken och äter?

Det mesta är ju okej om man äter med måtta.
Citera
2018-11-09, 06:22
  #140
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Det stod ''surhetsreglerande medel'' på de stora gröna oliverna med kärnorna i.

Vad är ''surhetsreglerande medel'' för någonting?

Är det väldigt mycket kemikalier i det?

Jag slog upp det och fick det här som svar: ''Surhetsreglerande medel är en grupp av livsmedelstillsatser som reglerar eller ändrar ett livsmedels alkalinitet eller surhet. Ett exempel är citronsyra med E-nummer E 330. ''.

Jag förstod inte så mycket om det var mycket kemikalier i/ohälsosamt eller inte.

E-nummer betyder bara att det är godkänt i EU och vilket nummer det har.

Extraherar du färg ur rödbetor så har den färgen ett E-nummer även att det kommer naturligt från en rotfrukt. Är inte cancerframkallande kemikalier bara för att det är tillsattser/medel eller något med E-nummer.
Citera
2018-11-09, 08:13
  #141
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
E-nummer betyder bara att det är godkänt i EU och vilket nummer det har.

Extraherar du färg ur rödbetor så har den färgen ett E-nummer även att det kommer naturligt från en rotfrukt. Är inte cancerframkallande kemikalier bara för att det är tillsattser/medel eller något med E-nummer.
Ungefär som E 948....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback