2018-11-03, 23:19
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Min bild är att det är människor som tycker att världen kretsar runt dem. Nu har jag egentligen bara två i hela min bekantskapskrets som jag vet sitter i skiten men de delar många karaktärsdrag med de som är med i Lyxfällan. Precis som de man ser på Lyxfällan så kan de tala ganska högtravande om hur stolta de är att han sökt fem jobb under veckan eller att någon gjort en sammanställning över sina skulder. Liksom sådant som resten av världen fixar utan att en myndighet knackar på dörren. Deras terapisamtal sinsemellan går ofta ut på att lätta varandras ansvar. Typ att det är samhället eller bankernas fel att det har gått åt pipan.

Det skaffas ungar utan någon som helst förberedelse, svindyra giftemål och höga krav på vad man "ska ha". Det är ofta de med sämst ekonomi som tycker att man inte kan köra en viss bil eller ha en normal TV.

Intressant är också småsakerna. I min närmsta krets vet jag att det är jag och en till med väldigt bra ekonomi, ett gäng med normal situation (inga skulder och en OK buffert), och dessa två som lever på gränsen. De två sistnämnda är de som är petigast. Är de törstiga finns det liksom ingen i hela världen som undgår detta och det måste åtgärdas NU. Sådana gånger svänger de hellre in på 7-eleven trots att det är en minut kvar tills de är hemma. Nu var det ju förvisso länge sedan jag sa något om deras köpbeteenden men om man skulle få för sig att kommentera ex. läskköpen så tycker de att man är snål som fan, det är ju bara 15 spänn.

Mycket bra inlägg, instämmer helt.

Det som förenar dessa personer oavsett vilka individuella uttryck beteendet har tagit sig, är hög tidspreferens. De värderar omedelbar konsumtion/behovstillfredsställelse mycket högre än genomsnittet av befolkningen. Kombinerat med en oförmåga att förutspå framtiden kommer dessa individer - närmast oavsett ekonomiska grundförutsättningar - alltid att ha det svajigt ekonomiskt.

Bortsett från människor med stora arv och någon form av extrem begåvning inom idrott/musik eller liknande, så blir människor inte fattiga eller rika på grund av några former av strukturer i samhället som missgynnar eller gynnar vissa grupper såsom vänstern vill göra gällande. De blir fattiga/rika beroende på sin vilja att skjuta upp omedelbar konsumtion för att kunna konsumera mer i framtiden. Allmän intelligens är givetvis otroligt viktigt när det kommer till hur mycket en person kommer att tjäna under sin livstid, men poängen är att två personer med exakt samma förvärvsinkomst och boendekostnader kan ha radikalt olika ekonomiska tillgångar bara genom att den ena bränner hela lönen på omedelbar behovstillfredsställelse medan den andre investerar och får kapitalet att växa på sikt.

En person med hög tidspreferens värderar som exempel kanske den omedelbara behovstillfredsställelsen av att - trots att de inte har råd utan att låna - köpa en dyr bil och åka på en resa till Thailand och på grund av räntan så betalar de avsevärt mycket för detta än om de hade sparat ihop till det över tid. En person med låg tidspreferens men som ändå vill ha samma bil och åka på en liknande resa väljer att kanske köpa en billigare bil och åka på en billigare resa för att om något år ha råd att köpa motsvarande bil och åka på motsvarande resa samtidigt som de har pengar över.

Det behöver heller inte handla om dessa stora utgifter, det kan handla om så pass enkla saker som energidrycksinköp på bensinmackar. Jag tycker om energidryck och dricker det ibland, köper då och då fyra Redbull för 40kr när det finns på matvaruaffärer, finns det bara till ordinarie pris så köper jag inte. Jag skulle aldrig köpa en Redbull för 27kr på en bensinmack, helt enkelt för att jag inte tycker att den är värd så mycket även om jag kanske är lite sugen på en. De 27 kronorna ger mig på medellång sikt högre utväxling och tillfredsställelse än vad en Redbull ger. Det är därför jag har en god ekonomi och har råd att ägna mig åt ganska dyra saker som jag verkligen vill göra och det är alltid lika kul när personer med hög tidspreferens som har högre lön än vad jag har undrar hur man har råd att resa så mycket.
Citera
2018-11-04, 00:58
Medlem
Lär ju vara personer med någon slags psykisk sjukdom där de tror att de är "larger than life". Tveksamt om någon är så dum att den tror att allt kommer lösa sig. Nä dessa personer är antagligen någon som skjuter upp allting pga. ångest inför att bl.a. betala skulder.
Citera
2018-11-04, 04:41
Medlem
Mthrfckr13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Egentligen är det väl inte jättebra att jag tar saker på kredit HELLER, men jag har i alla fall självkontrollen att enbart hålla det till ETT köp, om jag gör det, och att jag faktiskt stenhårt håller i att betala av det nästkommande månad. Det händer inte varje månad heller, utan bara gjort det två gånger de senaste 8 månaderna.

Vad är det du köper?
Citera
2018-11-04, 07:39
Medlem
Enydrions avatar
Jag hade studielån när man fick högre ränta på banken än man betalade på lånet, när det blev tvärtom betalade jag tillbaka hela lånet.

När jag köpte hus tog jag över säljarens lån, som jag betalade tillbaka efter ett par månader..

Det är de enda lån jag haft hittills (bilar har jag köpt fabriksnya utan lån)

Så jag antar att de inte är min typ...
Citera
2018-11-05, 04:56
Medlem
Jag som spelmissbrukare kan säga att man fattar inte hur man kan spela bort allt trotts att man gör det. (Har tagit tag i mitt spelande och har en pågående ansökan hos kronofogden om skuldsanering)
Det sjuka äratt man kan sitta vid datorn o säga till sig själv att detta är det sista jag sätter in o inhe mer....för att en minut senare sitta och klicka in mer pengar :/ Det e så sjukt o svårt att förklara. Problemet är att det inte är pengarna man jagar som man tror, även när man vinner så spelas det oxå bort. Spelar ingen som helst roll hur mycket du vinner, som spelmissbrukare så kommer man att spela bort allt iallafall.
Citera
2018-11-05, 05:05
Medlem
Jag har alltid betalat räkningar o lån o allt sånt. Aldrig haft en anmärkning eller ens en påminnelse. Trotts att jag haft ekonomiska bekymmer sen 2008. Skuldsaldot har dock bara ökat under denna tid pga spel. Har haft ett extra jobb sen 2011 som jag jobbat på mina semestrar o även jobbat dubbelt någon vecka/veckor. Har aldrig haft problem med att jobba, det e då man haft en possitiv känsla för man vet att slantar kommer in.
Har knappt haft semester sen 2008 men i våras kände jag att detta funkar inte längre så en ansökan om skuldsanering fick det bli och har tagit tag i mitt spelande oxå.
Citera
2018-11-06, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Intressant läsning, men jag köper absolut inte den fetade delen. Skulderna uppkommer ju nästan aldrig som en konsekvens av att någon har lånat för att betala för det mest basala.
Jag redogör bara för de fall som jag känner till och vad deras problematik kring skulder har haft sin grund i.

Dessutom vill jag betona att deras problem inte alls har berott på lån och skulder i de flesta fall utan att de i en speciell situation har tappat den ekonomiska grund som funnits och att de basala kostnaderna inte har kunnat betalas. Om du ändrar inkomst från säg ca12000kr efter skatt som det i dessa fall har varit till 0 kr blir det snabbt skulder när hyra-el-telefon-underhåll för barn skall betalas och det inte finns pengar.

Med det sagt kan du såklart ha andra erfarenheter kring de fall som du känner till.
Citera
2018-11-06, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Mycket bra inlägg, instämmer helt.

Det som förenar dessa personer oavsett vilka individuella uttryck beteendet har tagit sig, är hög tidspreferens. De värderar omedelbar konsumtion/behovstillfredsställelse mycket högre än genomsnittet av befolkningen. Kombinerat med en oförmåga att förutspå framtiden kommer dessa individer - närmast oavsett ekonomiska grundförutsättningar -alltid att ha det svajigt ekonomiskt.

Bortsett från människor med stora arv och någon form av extrem begåvning inom idrott/musik eller liknande, så blir människor inte fattiga eller rika på grund av några former av strukturer i samhället som missgynnar eller gynnar vissa grupper såsom vänstern vill göra gällande. De blir fattiga/rika beroende på sin vilja att skjuta upp omedelbar konsumtion för att kunna konsumera mer i framtiden. Allmän intelligens är givetvis otroligt viktigt när det kommer till hur mycket en person kommer att tjäna under sin livstid, men poängen är att två personer med exakt samma förvärvsinkomst och boendekostnader kan ha radikalt olika ekonomiska tillgångar bara genom att den ena bränner hela lönen på omedelbar behovstillfredsställelse medan den andre investerar och får kapitalet att växa på sikt.

En person med hög tidspreferens värderar som exempel kanske den omedelbara behovstillfredsställelsen av att - trots att de inte har råd utan att låna - köpa en dyr bil och åka på en resa till Thailand och på grund av räntan så betalar de avsevärt mycket för detta än om de hade sparat ihop till det över tid. En person med låg tidspreferens men som ändå vill ha samma bil och åka på en liknande resa väljer att kanske köpa en billigare bil och åka på en billigare resa för att om något år ha råd att köpa motsvarande bil och åka på motsvarande resa samtidigt som de har pengar över.

Det behöver heller inte handla om dessa stora utgifter, det kan handla om så pass enkla saker som energidrycksinköp på bensinmackar. Jag tycker om energidryck och dricker det ibland, köper då och då fyra Redbull för 40kr när det finns på matvaruaffärer, finns det bara till ordinarie pris så köper jag inte. Jag skulle aldrig köpa en Redbull för 27kr på en bensinmack, helt enkelt för att jag inte tycker att den är värd så mycket även om jag kanske är lite sugen på en. De 27 kronorna ger mig på medellång sikt högre utväxling och tillfredsställelse än vad en Redbull ger. Det är därför jag har en god ekonomi och har råd att ägna mig åt ganska dyra saker som jag verkligen vill göra och det är alltid lika kul när personer med hög tidspreferens som har högre lön än vad jag har undrar hur man har råd att resa så mycket.
Skitsnack. Fattiga människor vill också ha något. Jag levde på några hundralappar i månaden och gick med i en bokklubb (hade 1200 att leva på och var djupt utbränd) Hamnade på kronofogden pga att jag fått konto på apoteket för mediciner när jag slagit i botten och utsatts för så mycket att jag inte ens ville leva, hade dessutom flyttat runt i flera år redan och bott ostabilt sedan tonåren. Sociala hade knappast berättat att de betalade för mediciner eller andra behov. Det tog mig 20 år och många djupa svackor och många år runtflyttande att komma upp i 150 000, och absolut inte så mycket jag ångrar gällande den mindre del som varit inköp då jag betalat lågt för lite lycka i livet och sannolikt mår bättre idag än vad jag gjort om jag aldrig skulle unnat mig något.

Många skuldsatta är det pga fattigdom och Lyxfällan är ett tv-program som inte representerar hela Sveriges skuldsatta befolkningsdel. Jag har aldrig testat eller gjort särskilt roliga saker för mina skulder. Dessutom är knappast företagare finare för att de levt över tillgångar och inte kunnat beräkna verkligheten. Många är drömmare där med.
Citera
2018-11-06, 01:59
Medlem
F.Hansens avatar
Det är antagligen bristande logisk förmåga, avsaknande av framtidstänk. Dålig kunskap om personlig ekonomi. Impulsdrivna. Självförnekelse, "det löser sig med tiden". Oförmåga att ta personligt ansvar. Etc
Citera
2018-11-06, 02:32
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ni vet typen man finner i avsnitt på Lyxfällan, som har skulder på flera hundra tusen som INTE är pga. att de försökt starta eget och misslyckats, utan lön år för dumma saker som spel, resor och shopping. Samt att h*n har flera obetalda räkningar som åkt till Kron-Olle.

Vad för personlighet är det? Går det att generalisera?

Yep. Företeelsen kan beskrivas som 'Extrem Lättja'.
En folksjukdom som endast drabbar folk i länder som lever i materiellt välstånd.

Citat:
Jag har nyligen upptäckt det magiska med kreditkort, att skjuta upp betalningar om man vill ha något man inte riktigt har råd med samma månad, men jag betalar ALLTID direkt månaden efter, så fort lön kommit.

Det börjar med xXx, och slutar med X-(

En självproducerad ekonomiskt oberoende person har Ett motto, och Ett Enda:
'Lev ALDRIG på lånade pengar'.

Vad gör Du t ex om ditt företag en dag plötsligt får sina tillgångar beslagtagna och din lön uteblir för flera månader framåt?
Säger du "Oooops", eller har du en färdig plan för ett sådant event?

Citat:
Skulle aldrig komma på fråga att skjuta upp på det mer, så att ränta på ränta-effekten börjar dra igång. Jag tar heller inte några dyrare kredirköp på mer än säg 3000, s0 att man faktiskt kan problemfritt betala av det nästa månad. Denna spärr verkar dock inte dessa personer ha utan de bara köper uran att fundera på om de faktiskt har råd?

DE är Steg 5 av samma typ av internpsykologiska resa som Du för närvarande bara nått Steg 2 av än så länge.

Frågan är: Kan Du Reducera din konsumtion och sluta leva på lånade pengar, eller är du redan Fast i en form av beroende och som ger dig besvär att lägga av med knall och fall?
Citera
2018-11-06, 08:42
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Yep. Företeelsen kan beskrivas som 'Extrem Lättja'.
En folksjukdom som endast drabbar folk i länder som lever i materiellt välstånd.

Det börjar med xXx, och slutar med X-(

En självproducerad ekonomiskt oberoende person har Ett motto, och Ett Enda:
'Lev ALDRIG på lånade pengar'.

Vad gör Du t ex om ditt företag en dag plötsligt får sina tillgångar beslagtagna och din lön uteblir för flera månader framåt?
Säger du "Oooops", eller har du en färdig plan för ett sådant event?

DE är Steg 5 av samma typ av internpsykologiska resa som Du för närvarande bara nått Steg 2 av än så länge.

Frågan är: Kan Du Reducera din konsumtion och sluta leva på lånade pengar, eller är du redan Fast i en form av beroende och som ger dig besvär att lägga av med knall och fall?

Absolut. Då tar jag från mitt sparkonto jag har nästan 80 000 spänn på. Jag vill bara röra de i absolut nödfall. Jag tar aldrig kredit på jätteonödiga saker, t ex var det för tandläkaren sist, och jag håller på att absolut senast betala nästkommande lön. Kredit är inget farligt, så länge man kan hantera det.
Citera
2018-11-11, 02:17
Medlem
Intressant. Det verkar nästan som missbruk eller riktiga psykiska problem orsakar det mesta av problematiken. Det går att dölja, hålla skenet uppe m.m. utåt sett men personerna har inte förmågan att ta itu med saker som behövs i tid och hamnar i fällan/Lyxfällan.
Saker och ting ska betalas. Pengar ska upp på bordet. Här kan man inte skylta med en fasad att allt är ok. Betalar man inte så märks det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in