Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-04-04, 02:51
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Det här är cringe-varning. Har du blivit biff nu för att du gör armhävningar och kör med en hantel på 15 kg?

Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Super.

Det som är cringe är att TS börjar flexa för att han har kört lite armhävningar.

Dude, chilla... Jag beskrev bara hur det var. Jag går inte runt och "bröstar upp mig" som nån anabolamupp som bor på gymmet, utan jag har nog helt enkelt aldrig reflekterat över att jag är rätt lång tidigare. Har säkert fått bättre hållning med iom fler ryggmuskler också.
Beror väl snarare på ökat testosteron och därigenom bättre självförtroende?

Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Farre ganger for strength o fler for hypertrophy - bada ar essential.

Nagot langre rest mellan reps pa strength bor anvandas, o eftersom du klarar pa samma tid bor du kora med vikter for battre resultat (progressive overload.)


Började för övrigt käka kreatin för ett par månader sedan, och sen dess har jag ökat snabbare än vad jag någonsin gjort tidigare i antal armhävningar/tyngd på hantlarna och reps.

Nu vet jag inte hur mycket av det som är placebo, men nu "vet" jag ju att jag orkar mer, därför kör jag kanske 10 armhävningar mer i ett set än vad jag gjort annars, jag maxar ut mig mer helt enkelt...


Vad bör man köra som nästa grej förresten, utöver armhävningar och hantlar? Chins?
Citera
2019-04-04, 08:30
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixttillbaka
Dude, chilla... Jag beskrev bara hur det var. Jag går inte runt och "bröstar upp mig" som nån anabolamupp som bor på gymmet, utan jag har nog helt enkelt aldrig reflekterat över att jag är rätt lång tidigare. Har säkert fått bättre hållning med iom fler ryggmuskler också.
Beror väl snarare på ökat testosteron och därigenom bättre självförtroende?




Började för övrigt käka kreatin för ett par månader sedan, och sen dess har jag ökat snabbare än vad jag någonsin gjort tidigare i antal armhävningar/tyngd på hantlarna och reps.

Nu vet jag inte hur mycket av det som är placebo, men nu "vet" jag ju att jag orkar mer, därför kör jag kanske 10 armhävningar mer i ett set än vad jag gjort annars, jag maxar ut mig mer helt enkelt...


Vad bör man köra som nästa grej förresten, utöver armhävningar och hantlar? Chins?

Tja, det beror väl på? Vad vill du uppnå med träningen?
Citera
2019-04-04, 10:05
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixttillbaka
Grejen är den att jag till och från gjort armhävningar och allteftersom ökat på antalet armhävningar i varje set jag gjort.

Nu ligger jag så jag "kan" göra 4-6 set med 80 armhävningar i varje set.
Då behöver jag dock vila 5 minuter mellan varje set, för att orka ända upp till 80 st i varje, annars har jag ofta helt enkelt inte kraften till att göra de sista.
Dessutom måste jag ha ätit rätt, inte vara för trött samt faktiskt "orka" komma igång och inte bara skjuta upp det till en annan dag för att det är så jobbigt att faktiskt komma igång...

Efter att ha haft ett uppehåll på några veckor så testade jag att göra hälften så många armhävningar, men dubbelt så många set, istället.
Detta är grymt mycket enklare, så även fast det ju inte ger lika bra träning, så ger det ju iaf träning eftersom jag faktiskt gör dem och inte bara skjuter upp det...

Frågan är bara... Hur mycket sämre träning ger det att göra hälften så många armhävningar i varje set av vad man klarar av som max, fast dubbelt så många set, under lika lång tid (lås oss säga 20 minuter).

Nu gör jag väl runt 1,5 minuters uppehåll ifall jag gör 40 armhävningar i varje set, mot 5 minuter vid 80, så låt oss säga att jag gör dem på 15 minuter vid 40 st i varje set, och 20 minuter vid 80 i varje set.

Här får du något att bita i. Bra förslag på bra sätt att utveckla dina armhävningar och få ut mycket mer.

Denna körde jag själv och den var mäktig. Det tog 1-2 veckor med försök innan jag blev bra på den eftersom det är så ovant i början att hoppa upp. Hade varit kul att höra om du klarar 5 ggr fram och tillbaka. Jag klarar inte det själv, men du klarar ca 600% fler armhävningar än mig varje set.

ATHLEAN-X - Hanniblal Push ups:
https://youtu.be/qhMBm8r1nWY?t=1m7s

Sen denna:

ATHLEAN-X - Best Push Up Ever (PERIOD
https://www.youtube.com/watch?v=TWJY6EDg9lQ
Citera
2019-04-04, 13:45
  #16
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1

Sen denna:

ATHLEAN-X - Best Push Up Ever (PERIOD
https://www.youtube.com/watch?v=TWJY6EDg9lQ

Intressant variant, blir att testa.

Den varianten jag själv har haft mest framgång med utvecklingsmässigt har varit "kontrast armhävningar"( vet inte om det har något speciellt namn). Dvs låter det ta ca 4-5 sekunder när man är på väg ned till golvet sedan exploderar man med allt man orkar så snabbt som möjligt andra riktningen.

Samma som Helmut Strebl kör 1min30sec in i den här videon:
https://www.youtube.com/watch?v=oxnS3nXphp4

Applicerar det på alla typer av armhävningar, så diamant, vanliga etc. Kör väldigt mycket armhävningar men hade stagnerat. Sedan jag började med "konstrast" varianten har jag ökat i styrka.
Citera
2019-04-04, 13:57
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Intressant variant, blir att testa.

Den varianten jag själv har haft mest framgång med utvecklingsmässigt har varit "kontrast armhävningar"( vet inte om det har något speciellt namn). Dvs låter det ta ca 4-5 sekunder när man är på väg ned till golvet sedan exploderar man med allt man orkar så snabbt som möjligt andra riktningen.

Samma som Helmut Strebl kör 1min30sec in i den här videon:
https://www.youtube.com/watch?v=oxnS3nXphp4

Applicerar det på alla typer av armhävningar, så diamant, vanliga etc. Kör väldigt mycket armhävningar men hade stagnerat. Sedan jag började med "konstrast" varianten har jag ökat i styrka.

Förstår hur du menar. Det är ett bra sätt på att köra i många olika övningar i gymmet. Långsamt kopplar in fler muskelfibrer vilket är bra om man vill bli starkare och bygga massa.
Man får lämna egot och sänka vikterna. Jobbigt som tusan men med stor belöning.
Citera
2019-04-04, 14:11
  #18
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Förstår hur du menar. Det är ett bra sätt på att köra i många olika övningar i gymmet. Långsamt kopplar in fler muskelfibrer vilket är bra om man vill bli starkare och bygga massa.
Man får lämna egot och sänka vikterna. Jobbigt som tusan men med stor belöning.

Ja helt klart en väldigt förbättring.

En annan aspekt är att när man gör övningen så fruktansvärt långsamt kan man fokusera på att hålla formen korrekt. Vid armhävningarna tex är det lätt att se till att man i princip ligger på golvet innan man pressar upp. Snabbare armhävningar och det är lätt det blir slarv, halvdana reps.
Citera
2019-04-04, 15:59
  #19
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixttillbaka
Började för övrigt käka kreatin för ett par månader sedan, och sen dess har jag ökat snabbare än vad jag någonsin gjort tidigare i antal armhävningar/tyngd på hantlarna och reps.

Nu vet jag inte hur mycket av det som är placebo, men nu "vet" jag ju att jag orkar mer, därför kör jag kanske 10 armhävningar mer i ett set än vad jag gjort annars, jag maxar ut mig mer helt enkelt...


Vad bör man köra som nästa grej förresten, utöver armhävningar och hantlar? Chins?

Om du bemästrat armhävningar är nästa steg

1) armhävningar med resistance (dvs de där banden som ger motsånd.)

2) pull ups (behöver ingen explanation)

När du bemästrad pull upen så är nästa steg där

1) pull ups med vikter
2) muscle ups

Annars kan du träna andra slags armhävningar för skojs skull, variation är insanely important. tror han AthleansX (följer honom men aldrig lärt mig hans nick, han heter Chavalier på riktigt iaf) eller något på youtube har en video som introducerar 30 st olika. Diamant är ju en nice, men finns nog många roliga.

EDIT

När du väl klarat av att göra en eller två muscle ups så hör av dig igen så kan vi ha en genomgång i calisthenics efter det!
__________________
Senast redigerad av Domyoji 2019-04-04 kl. 16:04.
Citera
2019-04-09, 09:38
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixttillbaka
Dude, chilla... Jag beskrev bara hur det var. Jag går inte runt och "bröstar upp mig" som nån anabolamupp som bor på gymmet, utan jag har nog helt enkelt aldrig reflekterat över att jag är rätt lång tidigare. Har säkert fått bättre hållning med iom fler ryggmuskler också.
Beror väl snarare på ökat testosteron och därigenom bättre självförtroende?




Började för övrigt käka kreatin för ett par månader sedan, och sen dess har jag ökat snabbare än vad jag någonsin gjort tidigare i antal armhävningar/tyngd på hantlarna och reps.

Nu vet jag inte hur mycket av det som är placebo, men nu "vet" jag ju att jag orkar mer, därför kör jag kanske 10 armhävningar mer i ett set än vad jag gjort annars, jag maxar ut mig mer helt enkelt...


Vad bör man köra som nästa grej förresten, utöver armhävningar och hantlar? Chins?
Lägg till någon dragövning? Av alla armhävningar kan du bli lite framåtroterad om du inte låter baksidan jobba lite också. Gör typ ringroddar och chins, koppla på latsen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback