Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-01, 02:21
  #1
Medlem
Grejen är den att jag till och från gjort armhävningar och allteftersom ökat på antalet armhävningar i varje set jag gjort.

Nu ligger jag så jag "kan" göra 4-6 set med 80 armhävningar i varje set.
Då behöver jag dock vila 5 minuter mellan varje set, för att orka ända upp till 80 st i varje, annars har jag ofta helt enkelt inte kraften till att göra de sista.
Dessutom måste jag ha ätit rätt, inte vara för trött samt faktiskt "orka" komma igång och inte bara skjuta upp det till en annan dag för att det är så jobbigt att faktiskt komma igång...

Efter att ha haft ett uppehåll på några veckor så testade jag att göra hälften så många armhävningar, men dubbelt så många set, istället.
Detta är grymt mycket enklare, så även fast det ju inte ger lika bra träning, så ger det ju iaf träning eftersom jag faktiskt gör dem och inte bara skjuter upp det...

Frågan är bara... Hur mycket sämre träning ger det att göra hälften så många armhävningar i varje set av vad man klarar av som max, fast dubbelt så många set, under lika lång tid (lås oss säga 20 minuter).

Nu gör jag väl runt 1,5 minuters uppehåll ifall jag gör 40 armhävningar i varje set, mot 5 minuter vid 80, så låt oss säga att jag gör dem på 15 minuter vid 40 st i varje set, och 20 minuter vid 80 i varje set.
Citera
2018-11-01, 03:03
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Det bästa är att du gör båda sätten men varannan gång. Se till att du ökar svårigheten hela tiden så du inte stagnerar.

Sen lägger du på genom att krångla in dig i såna där träningsband och öka antal repetitioner. Variera mycket, men ta ut dig varje pass.

Men för att svara specifikt på frågan om du bara vill göra på ett sätt. Du säger ju att det ena tröttar ut dig mer och det du vill sträva efter är just det. Men du måste som sagt hela tiden öka någonting. Band, vikter på ryggen etc.
__________________
Senast redigerad av kalkryggar 2018-11-01 kl. 03:06.
Citera
2018-11-01, 04:56
  #3
Medlem
fetagamlakommunists avatar
Det beror delvis på vad du är ute efter. Om muskeltillväxt är det primära så funkar nog 8x40 ganska bra. Om du däremot värderar prestationsförmågan högre så föreslår jag att du gör ett, ja bara ett enda, set till failure på de dagar då du känner dig omotiverad. Progressiv överbelastning > total träningsvolym.
Citera
2018-11-01, 09:01
  #4
Medlem
Fenjal888s avatar
Variation är oftast ett bra val. Kör som du brukar, de två uppläggen, varannan gång. Sedan kan du testa något nytt också. Till exempel mångdubbelt så många sets, ~reps med kort vila på kanske 20-30 sekunder.

Armhävningar verkar rätt enkelt för dig, testa gärna på enarmsarmhävningar också i slutet av en session när du är lite varm i kroppen.
Citera
2018-11-04, 09:08
  #5
Medlem
Sjograss avatar
Vad har du för mål med dina armhävningar?
Citera
2018-11-12, 03:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det bästa är att du gör båda sätten men varannan gång. Se till att du ökar svårigheten hela tiden så du inte stagnerar.

Sen lägger du på genom att krångla in dig i såna där träningsband och öka antal repetitioner. Variera mycket, men ta ut dig varje pass.

Men för att svara specifikt på frågan om du bara vill göra på ett sätt. Du säger ju att det ena tröttar ut dig mer och det du vill sträva efter är just det. Men du måste som sagt hela tiden öka någonting. Band, vikter på ryggen etc.

Citat:
Ursprungligen postat av fetagamlakommunist
Det beror delvis på vad du är ute efter. Om muskeltillväxt är det primära så funkar nog 8x40 ganska bra. Om du däremot värderar prestationsförmågan högre så föreslår jag att du gör ett, ja bara ett enda, set till failure på de dagar då du känner dig omotiverad. Progressiv överbelastning > total träningsvolym.

Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Variation är oftast ett bra val. Kör som du brukar, de två uppläggen, varannan gång. Sedan kan du testa något nytt också. Till exempel mångdubbelt så många sets, ~reps med kort vila på kanske 20-30 sekunder.

Armhävningar verkar rätt enkelt för dig, testa gärna på enarmsarmhävningar också i slutet av en session när du är lite varm i kroppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Vad har du för mål med dina armhävningar?



Tack för era svar!
Ja, det där med att variera låter väldigt vettigt.
Jag har även skaffat mig hantlar, och de senaste gångerna jag tränat har jag först kört armhävningar och sen 10 set med 15 lyft på varje arm med hantlarna (innan körde jag enbart med armhävningar eller hantlar).

Har maxat ena hanteln med allt som får palts på den nu, vilket är 17,5 kg (började på 8,5 har jag för mig), så nu kör jag 15 lyft på höger arm, och sen 15 lyft på vänster, gånger 10.
Vilar 1-2 min mellan varje set. Kanske mindre i början och mer mot slutet.
Det gick betydligt snabbare att öka med hantlarna än att öka med armhävningarna, men när jag skaffade dem hade jag ju redan hållit på med armhävningarna ett bra tag så...

Grejen är den att jag snubblade över något om att "alla kan göra 100 armhävningar", bara man ökar på lite hela tiden.
Det lät så dumt så jag var bara tvungen att prova, trodde aldrig det skulle funka. Kunde göra 8 st första gången, och hela jag knakade, kändes som att jag skulle gå sönder...

Det gick snabbare än vad jag trodde att bli bättre, och jag märkte att jag kände mig piggare, starkare (både fysiskt och psykiskt) och framförallt så fick jag mer skinn på näsan/balls.
Största skillnaden är nog egentligen att alla andra känns så jävla korta nu...
Jag är hyfsat lång (190 cm) men jag har aldrig "känt" mig speciellt lång innan.
Men folk känns verkligen som små hobbitar nu, speciellt ett par dar efter att jag maxat träningen..
Citera
2018-11-13, 03:49
  #7
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixttillbaka
framförallt så fick jag mer skinn på näsan/balls.
Största skillnaden är nog egentligen att alla andra känns så jävla korta nu...
Jag är hyfsat lång (190 cm) men jag har aldrig "känt" mig speciellt lång innan.
Men folk känns verkligen som små hobbitar nu, speciellt ett par dar efter att jag maxat träningen..

Det här är cringe-varning. Har du blivit biff nu för att du gör armhävningar och kör med en hantel på 15 kg?
Citera
2018-11-13, 08:18
  #8
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Det här är cringe-varning. Har du blivit biff nu för att du gör armhävningar och kör med en hantel på 15 kg?

Vad är grejen? Antagligen har han fått bättre dagsform med en aning mer glykogen i framförallt bröstmusklerna. Det är väl jättebra? Killen är 190 cm så klart skillnaden på dagsform blir enorm.
Citera
2018-11-13, 22:50
  #9
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Vad är grejen? Antagligen har han fått bättre dagsform med en aning mer glykogen i framförallt bröstmusklerna. Det är väl jättebra? Killen är 190 cm så klart skillnaden på dagsform blir enorm.

Super.

Det som är cringe är att TS börjar flexa för att han har kört lite armhävningar.
Citera
2018-11-14, 07:17
  #10
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Super.

Det som är cringe är att TS börjar flexa för att han har kört lite armhävningar.

Men kom igen, vem gjorde inte det efter sina nybörjargains när man va grabb.
Citera
2018-11-14, 14:35
  #11
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Men kom igen, vem gjorde inte det efter sina nybörjargains när man va grabb.

Okej då du har väl rätt. När man tyckte att man var stark för att man tog 90 i bänk
Citera
2018-11-16, 10:31
  #12
Medlem
Domyojis avatar
Farre ganger for strength o fler for hypertrophy - bada ar essential.

Nagot langre rest mellan reps pa strength bor anvandas, o eftersom du klarar pa samma tid bor du kora med vikter for battre resultat (progressive overload.)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback