Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-31, 17:59
  #1
Medlem
Här ute på landet blir det kolsvart och ofta ser jag en stjärna eller planet som lyser med en gulaktig ton är det en planet jag ser ?

Kan ses med blotta ögat och vi pratar inte om månen utan för ögat sett ett mindre objekt i storlek med en stjärna visuellt sätt.
Citera
2018-10-31, 18:07
  #2
Avstängd
skaffa stellarium eller nåt.
Citera
2018-10-31, 18:07
  #3
Medlem
Ladda ner appen skymap eller liknande så kan den berätta vad du tittar på. Under en 2 veckors semester följde jag Venus och Mars som befann sig väldigt nära månen på himlavalvet. Kväll efter kväll kunde man se hur de flyttat sig.
Citera
2018-10-31, 18:10
  #4
Medlem
Det är planeten mars man ser på himlen i syd.
Citera
2018-10-31, 18:10
  #5
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Kan det vara Venus du ser?
Citera
2018-10-31, 18:15
  #6
Avstängd
låter mer som Saturnus. men killen säger ju inte ens var på himlen han tittade.
Citera
2018-10-31, 18:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Här ute på landet blir det kolsvart och ofta ser jag en stjärna eller planet som lyser med en gulaktig ton är det en planet jag ser ?

Kan ses med blotta ögat och vi pratar inte om månen utan för ögat sett ett mindre objekt i storlek med en stjärna visuellt sätt.

Vart på himlen? Himlen är rätt stor med väldigt långa stjärnor..
Citera
2018-10-31, 18:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Det är planeten mars man ser på himlen i syd.

Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
låter mer som Saturnus. men killen säger ju inte ens var på himlen han tittade.

Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Vart på himlen? Himlen är rätt stor med väldigt långa stjärnor..

Gick ut och kollade nu ser den i sydvästlig riktning!

Vad kan det vara mars ? Sett den väldigt många stjärnklara kvällar . Syns också tidigare än många stjärnor.
Citera
2018-10-31, 19:35
  #9
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Gick ut och kollade nu ser den i sydvästlig riktning... Syns också tidigare än många stjärnor.
Just nu är det förmodligen Mars du ser.
Venus syns nu på morgonen, annars är det oftast Venus som syns tidigt på kvällarna. Venus är för övrigt den ljusstarkaste himlakroppen.
Här finns en karta över vad du kan se på natthimlen för tillfället: https://www.popularastronomi.se/wp-c...018_3_1000.jpg
Citera
2018-10-31, 19:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Just nu är det förmodligen Mars du ser.
Venus syns nu på morgonen, annars är det oftast Venus som syns tidigt på kvällarna. Venus är för övrigt den ljusstarkaste himlakroppen.
Här finns en karta över vad du kan se på natthimlen för tillfället: https://www.popularastronomi.se/wp-c...018_3_1000.jpg

Verkar ju vara mars enligt kartan när jag ser den tidigare på kvällen så står den mer i sydöst eller vad man ska säga. Den flyttar sig under kvällen .
Citera
2018-10-31, 22:15
  #11
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Verkar ju vara mars enligt kartan när jag ser den tidigare på kvällen så står den mer i sydöst eller vad man ska säga. Den flyttar sig under kvällen .
Inte konstigt, eftersom jorden roterar. Det är Mars du ser. Just nu är den ljusare än alla stjärnor på hela himlen förutom Sirius.
Citera
2018-11-01, 06:30
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Inte konstigt, eftersom jorden roterar. Det är Mars du ser. Just nu är den ljusare än alla stjärnor på hela himlen förutom Sirius.

Ok precis så jag upplever det. Tack för att du klargjorde vad det rörde sig om.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback