2018-10-31, 14:07
Medlem
Vill varna för detta företag som säljer mc,n till reducerade priser. Hojarna har oftast varit med om div olyckor. Köpte en demo mc med 90 mil på mätaren och fick mej en käft smäll när jag upptäckte skadorna på hojen. Mc,n va nedsatt till 60,000:- Men skadorna uppgår till 40,975:-

När man sedan kontaktar företaget blir man bollad mellan olika avd.

Mitt råd är köp aldrig en mc du inte besiktat själv på plats.
Det finns en anledning till att dom erbjuder sej att leverera kostnads fritt i hela Sverige.
För att reklamera till dom på distans är en process. Som jag nu blir tvungen att ta. Så andra som inte har samma möjligheter slipper.

Första kontakten som bollar med en är försäljaren Jörgen Hären. När han inser att man vet vad man har för rättigheter så bollar han vidare ärendet till Jessika Haggling. Som mest troligt är anställd där av en anledning och det är för att prata ner gemene man.
Sen att dom uppmanar en att få mc,n lackerad och att det blir så bra gjort att man inte behöver upplysa om att den är om lackerad den dagen man säljer vidare. Det är bara så moraliskt fel. Men tydligen är det så dom jobbar.
Vill gärna komma i kontakt med flera som varit med detta. Då dom uppgav för mej att det är inte första gången detta hänt och att alla andra gått med på upplägget.
Senast redigerad av Journalisten1 2018-10-31 kl. 14:09.
Citera
2018-10-31, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Journalisten1
Vill varna för detta företag som säljer mc,n till reducerade priser. Hojarna har oftast varit med om div olyckor. Köpte en demo mc med 90 mil på mätaren och fick mej en käft smäll när jag upptäckte skadorna på hojen. Mc,n va nedsatt till 60,000:- Men skadorna uppgår till 40,975:-

När man sedan kontaktar företaget blir man bollad mellan olika avd.

Mitt råd är köp aldrig en mc du inte besiktat själv på plats.
Det finns en anledning till att dom erbjuder sej att leverera kostnads fritt i hela Sverige.
För att reklamera till dom på distans är en process. Som jag nu blir tvungen att ta. Så andra som inte har samma möjligheter slipper.

Första kontakten som bollar med en är försäljaren Jörgen Hären. När han inser att man vet vad man har för rättigheter så bollar han vidare ärendet till Jessika Haggling. Som mest troligt är anställd där av en anledning och det är för att prata ner gemene man.
Sen att dom uppmanar en att få mc,n lackerad och att det blir så bra gjort att man inte behöver upplysa om att den är om lackerad den dagen man säljer vidare. Det är bara så moraliskt fel. Men tydligen är det så dom jobbar.
Vill gärna komma i kontakt med flera som varit med detta. Då dom uppgav för mej att det är inte första gången detta hänt och att alla andra gått med på upplägget.

Så där jobbar i princip alla mc-handlare så att just Northbike skulle vara ett problem ser jag inte.
Handlarna har inga krav ställda på sig att informera om cykeln har varit krockad så länge den är lagad.

Fördelen med Northbike borde ju vara att du köpt cykeln på distans och således har 14-dagar på dig från det den har levererats att häva köpet.
Citera
2018-10-31, 14:22
Medlem
Vad köpte du för hoj föresten? Märke, modell och år?
Citera
2018-10-31, 14:32
Medlem
Vist är det så. Men dom har varit förslagna på den biten också. Dom har dragit ut på tiden. Samt har dom fått full betalning i förskott.Så jag är rädd att dom kan ha satt detta i nån form av system. Därav denna länk. För att förhöra mej om vi är flera som råkat ut för detta förfarande.

Men tusen tack för att du upplyste mej om dom 14 dagarna. Ska förvisa mej om vilket datum det gäller från. Köpdatum eller leverans datum.

Tycker bara att det är så moraliskt fel. Ska förvisa mej hur juridiken kring detta är.

Men en sak är garanterat och det är att detta är anledningen till att dom har dom bästa priserna! Och leverans till dörren. Hellre betala fullt pris och få en redig hoj! Men å andra sidan så borde jag ha vetat bättre. Hur kan dom annars ligga 11900:- lägre i pris samt leverans ingår från Norrland. Men nu vet man.
Citera
2018-10-31, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elac
Vad köpte du för hoj föresten? Märke, modell och år?
Kawasaki Vulcan,s 650 för 60,000:-

Är ny på detta. Ska försöka ladda upp bilder på sms konversation. Och foton på mc,n. Kostnadsförslag på Reparation mm.

Jag kan ta smällen det är inte det. Men stackars den som sparat en tid och går på detta trick och köper en mc av dom.
Jag vet ändå lite om mina rättigheter och möjligheter. Men den som inte är insatt i det lider jag med enormt.
Citera
2018-10-31, 14:41
Medlem
Citat:
Vist är det så. Men dom har varit förslagna på den biten också. Dom har dragit ut på tiden. Samt har dom fått full betalning i förskott.Så jag är rädd att dom kan ha satt detta i nån form av system. Därav denna länk. För att förhöra mej om vi är flera som råkat ut för detta förfarande.

Men tusen tack för att du upplyste mej om dom 14 dagarna. Ska förvisa mej om vilket datum det gäller från. Köpdatum eller leverans datum.

Tycker bara att det är så moraliskt fel. Ska förvisa mej hur juridiken kring detta är.

Men en sak är garanterat och det är att detta är anledningen till att dom har dom bästa priserna! Och leverans till dörren. Hellre betala fullt pris och få en redig hoj! Men å andra sidan så borde jag ha vetat bättre. Hur kan dom annars ligga 11900:- lägre i pris samt leverans ingår från Norrland. Men nu vet man.

Det gäller från leveransdatumet. Och du ska då ha anmält reklamation inom dessa 14 dagar. Efter det kan dom dra på det bäst dom vill. Det är din anmälan om reklamation som gäller och inte deras tid. Distansköpslagen är tydlig där.

Northbike säljer ju även helt nya hojar. Har för mig att dom saluförde så kallad grå-import förr men det saknar betydelse då garantier gäller fullt ut oavsett.

Hävdar dom fraktskada eller har dom sålt en skadad cykel till dig utan att informera om det?
Citera
2018-10-31, 14:47
Medlem
Citat:
Det gäller från leveransdatumet. Och du ska då ha anmält reklamation inom dessa 14 dagar. Efter det kan dom dra på det bäst dom vill. Det är din anmälan om reklamation som gäller och inte deras tid. Distansköpslagen är tydlig där.

Northbike säljer ju även helt nya hojar. Har för mig att dom saluförde så kallad grå-import förr men det saknar betydelse då garantier gäller fullt ut oavsett.

Dom har inte ens registrerat mc på mej fast den är till fullo betald för 3 veckor sen.

Men ska som sagt gå till botten med detta sakta och säkert. Har ett gediget underlag i form av sms konversation fotografier och till och med film inspelning då vi har 24/7 övervakning i vårat garage.

Sen är jag näringsidkare själv. Så jag går inte under konsument köplagen utan det är köplagen. Är lite osäker på vad som gäller exakt. Men det vet jag nästa vecka när jag ber våran advokat ta en titt på det.
Citera
2018-10-31, 14:49
Medlem
Citat:
Dom har inte ens registrerat mc på mej fast den är till fullo betald för 3 veckor sen.

Men ska som sagt gå till botten med detta sakta och säkert. Har ett gediget underlag i form av sms konversation fotografier och till och med film inspelning då vi har 24/7 övervakning i vårat garage.

Sen är jag näringsidkare själv. Så jag går inte under konsument köplagen utan det är köplagen. Är lite osäker på vad som gäller exakt. Men det vet jag nästa vecka när jag ber våran advokat ta en titt på det.

Okej. Radera du tråden nu och så kan du göra en ny konsumentupplysning när ärendet är klart. Du vinner inget på att ha tråden liggande här.
Citera
2018-10-31, 15:01
Medlem
Vem köper ett begagnat fordon osett? Jo, tydligen TS!

Vem behöver leverans hem när man själv kan köra? Okej, någon har kanske nytta av det men nog åker man och tittar på det samt provkör innan köp. Annars så är det som att köpa grisen i säcken. Är det splitter nytt är det en annan sak men om priset är kraftigt nedsatt så finns det alltid en anledning till detta.
Citera
2018-10-31, 15:05
Medlem
Citat:

Hävdar dom fraktskada eller har dom sålt en skadad cykel till dig utan att informera om det?

Jag har svårt att tro att det är en frakt skada då den är repad på båda sidorna. Och jag bollas mellan olika förslag. Först säger dom att dom ska skicka en besiktnings man. Han dyker aldrig upp. Sen säger dom att jag fritt ska välja lackeringsfirma. Sen säger dom att dom har en egen lackeringsfirma i Helsingborg som utför det för par tusen kronor mac 2500:- till 4000:- Medans jag har två kostnadsförslag. En på 40,975:- en på 29,500:- Varav den senaste känns inte riktigt som om dom skulle kunna leverera ett bra slutresultat.
Citera
2018-10-31, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vem köper ett begagnat fordon osett? Jo, tydligen TS!

Vem behöver leverans hem när man själv kan köra? Okej, någon har kanske nytta av det men nog åker man och tittar på det samt provkör innan köp. Annars så är det som att köpa grisen i säcken. Är det splitter nytt är det en annan sak men om priset är kraftigt nedsatt så finns det alltid en anledning till detta.

Håller med dej till 100% jag har mej själv att skylla. Men förvänta mej inte att en mc av 2018 årsmodell med 90 mil på mätaren av ett stort företag skulle va behäftat med såna defekter.

Men återigen du har 100% rätt. Fy fan vad dum man känner sej!!!
Citera
2018-10-31, 15:20
Medlem
Gridirons avatar
Kan bara instämma i klagosången. Det finns en anledning varför dom tappade Harley Davidson och nästan också BMW som märken. Deras verkstad är helt värdelös.

Ryktet från northbike/northcar är inte ett vackert sådant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in