2018-10-31, 13:59
Medlem
Koyaks avatar
Vad var det för hund? stor? liten? kamphund?
Citera
2018-10-31, 14:08
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detail
Tänker om jag kan ha agerat överdrivet? Sparkat en hund med full kraft i huvudet som kanske bara ville hälsa?

Men men har fan inte många sekunder att tänka..

Det här skall du anmäla. Tänk att hans handhavande är katastrof. Tänk att barn kan bli hundrädda för livet av en sån händelse. En hund skall inte springa fram och hälsa på någon som är ute och joggar. Har man så dålig koll på sin hund så skall den vara i koppel.

Säg till hundägaren att om han inte betalar skadestånd på ca 10 000 kr till dig så gör du en polisanmälan. Själv skulle jag anmält direkt.

Det vidrigaste jag vet är människor med schäferhundar. Det är en typisk *pundarhund*.
Citera
2018-10-31, 14:32
Medlem
Olycklig händelse men jag blir så trött på alla paragrafryttande bögar som är kärringmässigt tjötar om koppeltvång. I städer och gator där risken för möten är som högst - ja. Men i skogen (beroende på vilken typ) där risken är som lägst släpper varenda jävel sina hundar lösa, det är enda sättet att träna dem att bli bra på att gå löst. Men man gör det helst i väldigt ödsliga skogar / åkrar.

Hade det varit min hund mot TS hade jag på plats erbjudit alla jävla kompensationer just för att inte blanda in polis. För felet är mitt oavsett. Och om detta hönder mig nån gång kommer hunden få stryk dubbelt upp.

Ps. Blev också attackerad under en löprunda, sprang förbi en villa vars vakthund tydligen hade lite för stort vaktområde som sträckte sig långt utanför tomten, som satte efter mig. Fick försvara mig med armar och ben och till slut markerade den mig bara (stog still och oröelig tills ägaren kom). Här återigen borde han erbjudit en kuksugning som komp men nej, hunden var så snäll så. Så jag förstår frustrationen.
Senast redigerad av Justicia 2018-10-31 kl. 14:35.
Citera
2018-10-31, 14:41
Medlem
details avatar
Tack för svaren, nu känner jag mig lättad.

Angående hunden så vet jag inte, kan inget om hundar, men den var medelstor.
Citera
2018-10-31, 14:52
Medlem
Du har bitskador och kommer inte helt ihåg händelseförloppet, vid anmälan kan säkert en advokat förklara vilka typer av händelseförlopp som är mer eller mindre gynsamma för dig.

Tala om för ägaren att du endast försvarade dig mot ett hundangrepp, och att motanmälan kommer om han anmäler dig.

Jag har svårt att tro att en någorlunda vettig försvaradvokat inte skulle kunna övertyga en domstol att du inte sökte konflikt med hunden, att du försvarade dig mot ett överhängande angrepp och försvarade dig mot ett pågående angrepp.
En hund kan lätt döda en människa vilket gör det rimligt att ta till väldigt mycket våld mot en bitande hund, och du har som sagt bitskador som bevisar angreppet.

Det kan mycket väl vara så att hunden ”bara ville hälsa” men är man inte hundmänniska är det svårt att veta, och rädda människor liksom rädda hundar försvarar sig.
Citera
2018-10-31, 15:02
Medlem
frdks avatar
Citat:
Tänker om jag kan ha agerat överdrivet? Sparkat en hund med full kraft i huvudet som kanske bara ville hälsa?

Men men har fan inte många sekunder att tänka..

Finns många hundrädda som inte ska behöva bli påhoppade av hundar.
Är ägarens ansvar att ha hunden i koppel, kommer den inom arms längd utan koppel så är det angrepp.
speciellt om du får bitmärken så är det ingen tvekan om hundens avsikt.
gör en polisanmälan definitivt.
Citera
2018-10-31, 15:02
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Hej!

Var ute i skogen och sprang, helt plötsligt möter jag en person med en lös hund och hunden börjar springa mot mig i fullfart och skäller. Jag agerar i panik och sparkar mot hunden i full kraft, tror jag träffar den rätt i huvudet och den blir kanske lite avtrubbad, men direkt efter biter den mig i benet, försöker få bort hunden genom att slå den med händerna och försöker trycka in fingrar i dens ögon.

Hade panik och minns ej hela händelseförloppet men ägaren är inte långt efter och får bort hunden rätt snabbt.

Varit på sjukhuset nu och jag fick ett lindrigt bett i benet, hunden verkar dock enligt ägaren vara skadad efter spark och fingrar i ögat. Nu hotar han att anmäla mig då hunden enligt honom ville hälsa?

Kan jag åka dit för detta? Vad fan skulle jag gjort när hunden kommer rusandes mot mig?

Vad jag blir less på folk på flashback ibland, som dom i den här tråden som sitter och anser att du gjorde rätt. För du gjorde inte rätt.

Jag ska börja med att säga att jag personligen alltid har min hund kopplad.

Men i det här fallet så var du och sprang i en skog, att en hundägare har lös sin hund i en skog är inga konstigheter.
Att hunden sprang fram till dig och skällde gjorde den förmodligen för att den blev upphetsad av att du sprang och den tyckte det var roligt och ville hälsa och leka.

Och du sparkar den i huvudet med full kraft, du måste väl inse själv att det inte är okej? Klart som fan att hunden sen biter dig när du har sparkat den i huvudet och du försöker då trycka sönder ögonen på den. Hur friskt är det beteendet?

Hade hunden sprungit fram till dig och huggit dig i benet direkt så hade jag kunnat förstå att du sparkade den. Men inte nu, inte när den inte gjorde något först.
Du säger att du inte kan något om hundar och det märks.

Jag kände förut en polis vars gigantiska polishund skällde när den blev glad. Så fort den fick syn på mig så rusade den mot mig, ställde tassarna på mina axlar och skällde mig rakt i ansiktet och jag kramade hunden. Den polishunden gjorde så för att den var glad.

Många hundar skäller som sagt när dom blir glada och uppspelta och springande människor är roligt för många hundar.

Hunden var dessutom av mellanstorlek, en så pass liten hunden kan inte döda dig så att du måste trycka ut ögonen på den. Du kunde ha tagit den i nackskinnet.

Att folk här sitter och säger att du gjorde rätt blir jag irriterad över för att då tror du att det är helt okej att sparka skällande hundar i huvudet och trycka ut deras ögon.

Nästa gång en hund springer fram till dig så stanna och stå stilla och avvakta och se vad hunden gör.
Citera
2018-10-31, 15:06
Medlem
Yes, se bara till att polisanmäla och anmäla till länsstyrelsen. Låter ju som att du har kontaktupogidterna till ägaren.

Du har för övrigt inget att oroa dig för. Ägaren måste ha koppel på gycken. Du handlade i nödvärn i allra högsta grad.
Citera
2018-10-31, 15:15
Medlem
okok1s avatar
Folk är uppenbarligen idioter. Hunden springer fram till TS för att hälsa. TS börjar då misshandla hunden och hunden agerar i självförsvar och biter TS. TS initierade en misshandel och TS borde åka dit för djurmisshandel.
Citera
2018-10-31, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MexicanTacoLord
Förstår ditt resonemang, du försöker tänka logiskt, men fortfarande, du får inte ha hunden okopplad rent generellt, och det är i 100/100 fall alltid ägaren som ansvarar till 110% för exakt allt hunden gör. Hunden har bitit en främmande människa, synd, ägaren är fucked idetta fallet.

SAMMA sak om hunden attackerar en inbrottstjuv

Du och många andra i tråden har nog fått det här med koppeltvång om bakfoten. Koppeltvång existerar i princip endast i städer, och knappt det. Annars är det ett uttalat tvång om kontroll, hur du kontrollerar hunden är upp till dig. Hursom så hade ägaren uppenbart inte kontroll !

Det hände i en av sveriges tre stora städer att en hispig kärring ringde polisen för att min och mina vänners hundar inte var kopplade. Polisen kom, såg vilken utmärkt kontroll vi hade över hundarna utan koppel och skrattade, bad om ursäkt och körde iväg.
Citera
2018-10-31, 15:16
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Du har bitskador och kommer inte helt ihåg händelseförloppet, vid anmälan kan säkert en advokat förklara vilka typer av händelseförlopp som är mer eller mindre gynsamma för dig.

Tala om för ägaren att du endast försvarade dig mot ett hundangrepp, och att motanmälan kommer om han anmäler dig.

Jag har svårt att tro att en någorlunda vettig försvaradvokat inte skulle kunna övertyga en domstol att du inte sökte konflikt med hunden, att du försvarade dig mot ett överhängande angrepp och försvarade dig mot ett pågående angrepp.
En hund kan lätt döda en människa vilket gör det rimligt att ta till väldigt mycket våld mot en bitande hund, och du har som sagt bitskador som bevisar angreppet.

Det kan mycket väl vara så att hunden ”bara ville hälsa” men är man inte hundmänniska är det svårt att veta, och rädda människor liksom rädda hundar försvarar sig.

Döda en hund räknas bara som förstörd egendom. Han kommer aldrig behöva en försvarsadvokat.
Citera
2018-10-31, 15:19
Medlem
Citat:
Hej!

Var ute i skogen och sprang, helt plötsligt möter jag en person med en lös hund och hunden börjar springa mot mig i fullfart och skäller. Jag agerar i panik och sparkar mot hunden i full kraft, tror jag träffar den rätt i huvudet och den blir kanske lite avtrubbad, men direkt efter biter den mig i benet, försöker få bort hunden genom att slå den med händerna och försöker trycka in fingrar i dens ögon.

Hade panik och minns ej hela händelseförloppet men ägaren är inte långt efter och får bort hunden rätt snabbt.

Varit på sjukhuset nu och jag fick ett lindrigt bett i benet, hunden verkar dock enligt ägaren vara skadad efter spark och fingrar i ögat. Nu hotar han att anmäla mig då hunden enligt honom ville hälsa?

Kan jag åka dit för detta? Vad fan skulle jag gjort när hunden kommer rusandes mot mig?

Jag tror inte att en hundägare har rätt att släppa sin hund lös om han inte har full kontroll över den, i varje fall inte på allmänna platser som i skogen, och i varje fall inte om han inte kan hindra sin hund från att springa fram mot människor som inte nödvändigtvis vill träffa hunden.

Så jag tycker inte att det verkar rätt att du ska straffas för att ha försvarat dig mot en lösspringande hund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in