Citat:
Ursprungligen postat av
Diablitozastava
Är det inte lag på att hundar ska vara kopplade?
Gör en anmälan mot ägarn, eftersom du är skadad så kommer hundägaren behöva betala saftiga skadestånd till dig, räkna med en 10 000kr om du spär på lite.
Jag vet inte hur det ser ut i hela landet. Här i Stockholm är det koppeltvång i nästan hela kommunen. Om det skulle ske här, så ligger nog hundägaren illa till tämligen automatiskt. På en del andra håll är det koppeltvång i tätbebyggelse. Det kan även vara koppeltvång i vissa skogar under vissa årstider (p.g.a. att många vilda djur får ungar). Men även när det inte är koppeltvång, så brukar man ha kravet på sig att ha kontroll över hunden. Även om hunden inte skulle vara av den bitande typen, så kan man inte låta sin hund springa fram till t.ex. människor med svår hundfobi. Speciellt inte om man har en stor hund. Men möjligtvis ser det annorlunda ut i skogen på t.ex. landsbygden.
Jag har dock svårt att se att det inte är hundägaren som är den som eventuellt sitter pyrt till. Bevisligen bet hunden och det lär vara svårt för hundägaren att påvisa att hunden definitivt endast skulle hälsa och aldrig skulle ha bitit om den inte hade blivit sparkad. Hundägaren kan ju inte heller gärna ljuga att hunden var kopplad, då det är obegripligt varför både TS och hunden hann bli skadade utan att hundägaren drog till sig hunden. Kontentan är ju ändå att hunden bevisligen har sprungit lös och bitit TS. Men som sagt, skedde det här i någonstans på landsbygden, så gäller kanske något annat.
Däremot kan jag fortfarande inte se hur TS kan riskera något.