2018-10-31, 15:21
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Folk är uppenbarligen idioter. Hunden springer fram till TS för att hälsa. TS börjar då misshandla hunden och hunden agerar i självförsvar och biter TS. TS initierade en misshandel och TS borde åka dit för djurmisshandel.

TS upplevde situationen som hotful, då agerade han rätt jävla mupp, en hund ska inte springa till främmande människor bara sådär., tänk om det var TS lilla dotter som sprang, då kanske hunden skulle sprungit fram och bitit ihjäl ungen? för det har aldrig hänt va.. din mupp

Enligt ordningslagen som trädde i kraft 1.10.2003 ska hundar i tätorter hållas kopplade. En hund får bara vara okopplad på en sluten gård, en träningsplats för hundar eller ett särskilt anvisat inhägnat rastområde. Också på de nämnda områdena ska hunden övervakas av sin ägare eller innehavare.

Alltså hade inte hundägaren någon kontroll över sin egen hund då den sprang i full fart mot TS, så om nån kommer åka dit så är det alltså hundägaren då.
Citera
2018-10-31, 15:29
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
TS upplevde situationen som hotful, då agerade han rätt jävla mupp, en hund ska inte springa till främmande människor bara sådär., tänk om det var TS lilla dotter som sprang, då kanske hunden skulle sprungit fram och bitit ihjäl ungen? för det har aldrig hänt va.. din mupp

Enligt ordningslagen som trädde i kraft 1.10.2003 ska hundar i tätorter hållas kopplade. En hund får bara vara okopplad på en sluten gård, en träningsplats för hundar eller ett särskilt anvisat inhägnat rastområde. Också på de nämnda områdena ska hunden övervakas av sin ägare eller innehavare.

Alltså hade inte hundägaren någon kontroll över sin egen hund då den sprang i full fart mot TS, så om nån kommer åka dit så är det alltså hundägaren då.

Han var ute i skogen och sprang, det finns inget koppeltvång i en vanlig skog förutom mellan 1mars till 20 augusti och det är på grund av att hundarna inte ska störa när djuren i skogen häckar.

https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

Med din logik så borde alltså jag som kvinna sparka varje man i skallen som jag möter i skogen för att han kan våldta mig?
Citera
2018-10-31, 15:31
Medlem
Scarlettstorms avatar
Personligen gillar jag inte att hundägare har sina hundar lösa, och jag har aldrig min hund lös. Mest för att jag är väldigt rädd om henne men även för att hon inte ska springa fram till människor som inte vill det osv.

Men TS agerade fel. Han misshandlade en hund för att den ville hälsa.

Och folk i den här tråden tycker på fullaste allvar att folk ska misshandla en hund svårt för att den skäller. I oktober finns som sagt inget koppeltvång i en vanlig skog så många i den här tråden har fel och TS har som sagt misshandlat en hund för att den skällde.
Senast redigerad av Scarlettstorm 2018-10-31 kl. 15:34.
Citera
2018-10-31, 15:31
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Hur TS tolkar verkligheten är irrelevant. Våld är alltid fel så länge det inte handlar om självförsvar. Och hunden bet TS EFTER att TS hade initierat en misshandel.
Citera
2018-10-31, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detail
Tänker om jag kan ha agerat överdrivet? Sparkat en hund med full kraft i huvudet som kanske bara ville hälsa?

Men men har fan inte många sekunder att tänka..
En spark med full kraft eller flera sparkar?

I värsta fall så döms du till skadegörelse, och får betala böter/skadestånd. Hundar räknas som tillgångar. Det här är alltså värsta fallet. Om din historia stämmer så bör du bli frikänd.
Citera
2018-10-31, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur TS tolkar verkligheten är irrelevant. Våld är alltid fel så länge det inte handlar om självförsvar. Och hunden bet TS EFTER att TS hade initierat en misshandel.

TS har inte misshandlat någon, misshandel gäller inte sällskapsdjur.
Citera
2018-10-31, 15:37
Medlem
Scarlettstorms avatar
Tycker dessutom att TS bör se över sin impulskontroll. För att sparka ett hund i huvudet för att den skäller och försöka trycka ut dens ögon tyder på att något är fel. Hur kommer TS att agera i andra situationer om han blir rädd för en människa?
Citera
2018-10-31, 15:39
Medlem
dialektikers avatar
Fy fan vad läskigt för dig, ts. Jag skulle inte vågat agera så för jag skulle vara livrädd för att bli biten. Men så otäckt att råka ut för en galen attackerande hund. Men ska man inte alltid visa lugn?
Men det kanske finns såna situationer då det inte funkar, för hundjäveln är galen, eller?
Citera
2018-10-31, 15:40
Avslutad
Citat:
Hej!

Var ute i skogen och sprang, helt plötsligt möter jag en person med en lös hund och hunden börjar springa mot mig i fullfart och skäller. Jag agerar i panik och sparkar mot hunden i full kraft, tror jag träffar den rätt i huvudet och den blir kanske lite avtrubbad, men direkt efter biter den mig i benet, försöker få bort hunden genom att slå den med händerna och försöker trycka in fingrar i dens ögon.

Hade panik och minns ej hela händelseförloppet men ägaren är inte långt efter och får bort hunden rätt snabbt.

Varit på sjukhuset nu och jag fick ett lindrigt bett i benet, hunden verkar dock enligt ägaren vara skadad efter spark och fingrar i ögat. Nu hotar han att anmäla mig då hunden enligt honom ville hälsa?

Kan jag åka dit för detta? Vad fan skulle jag gjort när hunden kommer rusandes mot mig?

Om det du säger stämmer kan du vara lugn.
Citera
2018-10-31, 15:40
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
TS har inte misshandlat någon, misshandel gäller inte sällskapsdjur.

TS har misshandlat hunden. Helt klart.
Och förminska inte en hunds värde för ägaren genom att skriva så där för att en hund blir lika värdefull som ett barn för de flesta hundägare.

Att se sin hund bli sparkad i huvudet och att ts försöker trycka ut ögonen på hunden kände förmodligen för hundägaren som att se sin 5 åriga dotter bli misshandlad.
Citera
2018-10-31, 15:41
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Hej!

Var ute i skogen och sprang, helt plötsligt möter jag en person med en lös hund och hunden börjar springa mot mig i fullfart och skäller. Jag agerar i panik och sparkar mot hunden i full kraft, tror jag träffar den rätt i huvudet och den blir kanske lite avtrubbad, men direkt efter biter den mig i benet, försöker få bort hunden genom att slå den med händerna och försöker trycka in fingrar i dens ögon.

Hade panik och minns ej hela händelseförloppet men ägaren är inte långt efter och får bort hunden rätt snabbt.

Varit på sjukhuset nu och jag fick ett lindrigt bett i benet, hunden verkar dock enligt ägaren vara skadad efter spark och fingrar i ögat. Nu hotar han att anmäla mig då hunden enligt honom ville hälsa?

Kan jag åka dit för detta? Vad fan skulle jag gjort när hunden kommer rusandes mot mig?

En hund är en egendom i lagens mening så om du åker på något så är det skadegörelse.
Citera
2018-10-31, 15:43
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Fy fan vad läskigt för dig, ts. Jag skulle inte vågat agera så för jag skulle vara livrädd för att bli biten. Men så otäckt att råka ut för en galen attackerande hund. Men ska man inte alltid visa lugn?
Men det kanske finns såna situationer då det inte funkar, för hundjäveln är galen, eller?

Hunden sprang fram och skällde. Den sprang inte fram och attackerade TS, det var inte hunden som bet först utan det var TS som sparkade hunden i huvudet med full kraft för att den mellanstora hunden skällde. Det är alltså inte ens en särskilt stor hund vi talar om.

Och man ska naturligtvis alltid visa lugn. Bara stå stilla och vänta på att hundägaren tar hand om hunden i en sådana situation när hunden inte har anfallit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in