2018-10-31, 12:21
Medlem
details avatar
Hej!

Var ute i skogen och sprang, helt plötsligt möter jag en person med en lös hund och hunden börjar springa mot mig i fullfart och skäller. Jag agerar i panik och sparkar mot hunden i full kraft, tror jag träffar den rätt i huvudet och den blir kanske lite avtrubbad, men direkt efter biter den mig i benet, försöker få bort hunden genom att slå den med händerna och försöker trycka in fingrar i dens ögon.

Hade panik och minns ej hela händelseförloppet men ägaren är inte långt efter och får bort hunden rätt snabbt.

Varit på sjukhuset nu och jag fick ett lindrigt bett i benet, hunden verkar dock enligt ägaren vara skadad efter spark och fingrar i ögat. Nu hotar han att anmäla mig då hunden enligt honom ville hälsa?

Kan jag åka dit för detta? Vad fan skulle jag gjort när hunden kommer rusandes mot mig?
Citera
2018-10-31, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detail
Hej!

Var ute i skogen och sprang, helt plötsligt möter jag en person med en lös hund och hunden börjar springa mot mig i fullfart och skäller. Jag agerar i panik och sparkar mot hunden i full kraft, tror jag träffar den rätt i huvudet och den blir kanske lite avtrubbad, men direkt efter biter den mig i benet, försöker få bort hunden genom att slå den med händerna och försöker trycka in fingrar i dens ögon.

Hade panik och minns ej hela händelseförloppet men ägaren är inte långt efter och får bort hunden rätt snabbt.

Varit på sjukhuset nu och jag fick ett lindrigt bett i benet, hunden verkar dock enligt ägaren vara skadad efter spark och fingrar i ögat. Nu hotar han att anmäla mig då hunden enligt honom ville hälsa?

Kan jag åka dit för detta? Vad fan skulle jag gjort när hunden kommer rusandes mot mig?
Låter mer som hundägaren kommer att åka dit.
Citera
2018-10-31, 12:29
Medlem
onelostsouls avatar
Bra gjort. Både hunden och hundägaren har en skruv lös. Jag hade försvarat mig likadant. En människa har mer värde än ett inavlat djur.
Citera
2018-10-31, 12:30
Medlem
Är det inte lag på att hundar ska vara kopplade?

Gör en anmälan mot ägarn, eftersom du är skadad så kommer hundägaren behöva betala saftiga skadestånd till dig, räkna med en 10 000kr om du spär på lite.
Citera
2018-10-31, 12:31
Medlem
JohnJensens avatar
Gå och anmäl direkt så fanskapet åker fast och hunden kanske kan få en annan matte.
Citera
2018-10-31, 12:32
Medlem
Europes avatar
Jag tvivlar väldigt starkt på att TS kan "åka dit". Jag misstänker att det snarare är hundägaren som riskerar att åka dit. TS behöver endast ange till polisen att hunden attackerade och att TS försvarade sig, medan hundägaren är ansvarig för vad dennes hund gör. Därför tvivlar jag lite på att hundägaren kommer att anmäla. Däremot kan jag tänka mig att hundägaren kanske försöker skrämma upp TS för att få denne att gå med på att betala veterinärbesöket. Om hundägaren skulle börja tala om anmälan eller fiska efter ersättning, så skulle jag - om jag vore TS - svara att det kanske trots allt är bäst att göra ett polisärende av det.
Citera
2018-10-31, 12:33
Medlem
Maxipower1s avatar
Du kan absolut inte åka dit för någonting
Gör en polisanmälan mot hundägaren

Om någon brister i tillsynen över eller skötseln av en hund får polismyndigheten meddela de förelägganden och förbud som behövs för att förebygga skada eller avsevärd olägenhet. Förelägganden och förbud får förenas med vite. Polisen får också besluta att en hund ska omhändertas.
Citera
2018-10-31, 12:35
Medlem
GormDenGamles avatar
Ingen fara för dig, TS!
Citera
2018-10-31, 12:37
Medlem
details avatar
Tänker om jag kan ha agerat överdrivet? Sparkat en hund med full kraft i huvudet som kanske bara ville hälsa?

Men men har fan inte många sekunder att tänka..
Citera
2018-10-31, 12:43
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Tänker om jag kan ha agerat överdrivet? Sparkat en hund med full kraft i huvudet som kanske bara ville hälsa?

Men men har fan inte många sekunder att tänka..
Inte i en juridisk mening, du upplevde ju uppenbarligen situationen som väldigt hotfull. Svårt att veta vad hundens syfte var liksom, går ju inte direkt att fråga.
Citera
2018-10-31, 12:45
Medlem
swebarbs avatar
Såna som han ska fan inte ha hund om han inte hade den kopplad, då får han fan skylla sig själv, jag hade också sparkat till hundjäveln om den hade kommit rusandes mot mig,, vafan är det för fel på folk? koppla era jävla hundar för helvete om ni är så rädda om dom!

Verkar ju vara en cp hund som borde skjutas enligt mig, ägaren är en idiot som inte bör få ens ha hund..

Be sjukhuset dokumentera dina skador ,detta är bra bevis och ska mycket till för att hundägaren inte ska bli straffad, han lär garanterat åka dit för detta om du anmäler.
Senast redigerad av swebarb 2018-10-31 kl. 12:48.
Citera
2018-10-31, 12:46
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Hej!

ANMÄL hundägaren hundar skall vara kopplade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in