Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-30, 14:02
  #1
Medlem
Errolflynn1s avatar
Fler och fler röster om ett eventuellt extraval. Kommer något parti gynnas av det, dvs i jämförelse med det ordinarie valet som var i september?
Några röster om att SD gynnas pga det stillestånd som är bland de berörda "etablerade " partierna, den sk sjuklövern.
Några röster om att SD missgynnas pga att ses som orsak till svårigheterna med regeringsbildningen.
Vad tror ni?
Citera
2018-10-30, 14:06
  #2
Medlem
At93s avatar
Förhoppningsvis SD
Citera
2018-10-30, 14:12
  #3
Medlem
15minFames avatar
Förhoppningsvis så inser fler att de blivit lurade och röstar SD om det blir omval.
Men då vi sett hur utbrett valfusket var så har jag tyvärr inga illusioner om att det blir någon ändring. De som är såå rädda för 'odemokratiska makter' kommer minsann se till att valetresultatet är allt annat än demokratiskt - igen.
Citera
2018-10-30, 14:17
  #4
Medlem
Rennetts avatar
Någonting så här tror jag att det hade blivit vid ett extra val:

V +1%
S -2%
MP +1%
M +4%
C -2%
KD +-0%
FP +-0%
SD -2%

Jag baserar gissningen på antaganden om hur stort valdeltagande olika väljargrupper skulle ha vid ett extra val (ju högre utbildningsnivå, desto större uppslutning), och hur jag tror att partiernas agerande efter valet uppfattats av väljarna. Alltså tror jag att M har mest att vinna på ett extra val, och S och SD mest att förlora.
Citera
2018-10-30, 14:18
  #5
Medlem
Två av de tre största partierna är villiga att samarbeta över gränser, om de gynnas rättvist. Kan hända att något av dessa får mera röster, det kan väga över för de mindre partier som vägrat samarbeta över gränserna.
Citera
2018-10-30, 14:23
  #6
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Någonting så här tror jag att det hade blivit vid ett extra val:

V +1%
S -2%
MP +1%
M +4%
C -2%
KD +-0%
FP +-0%
SD -2%

Jag baserar gissningen på antaganden om hur stort valdeltagande olika väljargrupper skulle ha vid ett extra val (ju högre utbildningsnivå, desto större uppslutning), och hur jag tror att partiernas agerande efter valet uppfattats av väljarna. Alltså tror jag att M har mest att vinna på ett extra val, och S och SD mest att förlora.
Skulle uppslutningen vara mindre vid ett extra val? Finns inte direkt någon statistik att luta sig på här.

Enligt opinionsundersökningarna så är det bara S & SD som ökar i dagsläget. https://val.digital

Men mycket beror givetvis på hur de olika partierna agerar i de pågående regeringsbildningsförsöken.
Citera
2018-10-30, 14:35
  #7
Medlem
Errolflynn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Skulle uppslutningen vara mindre vid ett extra val? Finns inte direkt någon statistik att luta sig på här.

Enligt opinionsundersökningarna så är det bara S & SD som ökar i dagsläget. https://val.digital

Men mycket beror givetvis på hur de olika partierna agerar i de pågående regeringsbildningsförsöken.
Bara helt neutralt; varför skulle V o Mp öka en varsin procent? Blev inte båda tilldelade återvändsröster från ett imploderat FI ? I det ordinarie valet alltså.
Sorry citerade egentligen den Du citerade , med procentprognosen.
__________________
Senast redigerad av Errolflynn1 2018-10-30 kl. 14:38.
Citera
2018-10-30, 14:41
  #8
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Skulle uppslutningen vara mindre vid ett extra val? Finns inte direkt någon statistik att luta sig på här.

Enligt opinionsundersökningarna så är det bara S & SD som ökar i dagsläget. https://val.digital

Men mycket beror givetvis på hur de olika partierna agerar i de pågående regeringsbildningsförsöken.

Jag inbillar mig det, ja. I länder med fler röstprocesser är valdeltagandet i allmänhet lägre. Så jag lutar mig på att utbildningsnivån blir utslagsgivande. Att kreti och pleti säger S och SD när de blir tillfrågade anser jag tyder på att de bryr sig mindre om resultatet vid ett extra val. Jimmie, Ebba, Uffe och Jonas är väl de som hållt någon sorts vuxen nivå efter valet.
Citera
2018-10-30, 14:43
  #9
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Errolflynn1
Bara helt neutralt; varför skulle V o Mp öka en varsin procent? Blev inte båda tilldelade återvändsröster från ett imploderat FI ? I det ordinarie valet alltså.
Sorry citerade egentligen den Du citerade , med procentprognosen.

Därför att den "politiska medvetenheten" är högre hos dessa väljargrupper än hos S-väljarna. (Procenten har jag avrundat uppåt för tydlighet. Jag tror att de skulle öka, men inte med fullt så mycket som en procent.)
Citera
2018-10-30, 14:48
  #10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av At93
Förhoppningsvis SD
För varje bil som brinner blir det fler som röstar sd
Citera
2018-10-30, 14:53
  #11
Medlem
Errolflynn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Därför att den "politiska medvetenheten" är högre hos dessa väljargrupper än hos S-väljarna. (Procenten har jag avrundat uppåt för tydlighet. Jag tror att de skulle öka, men inte med fullt så mycket som en procent.)
Snarare så att den aktivistiska motivationen skulle vara större. Det här är ändå en rörlig väljarkår med många yngre..
SD håller väldigt låg profil under de "sonderingar " som varit. Man pendlar mellan att känna att man är den avgörande till att vara den med inget inflytande. Liberalernas kassa är tom läste jag häromdagen.
Könlöshet beskriver den senaste månaden bäst tycker jag. I alla läger!!
Citera
2018-10-30, 14:58
  #12
Medlem
Errolflynn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Två av de tre största partierna är villiga att samarbeta över gränser, om de gynnas rättvist. Kan hända att något av dessa får mera röster, det kan väga över för de mindre partier som vägrat samarbeta över gränserna.
Relevant resonemang. Leder det framåt till en stark o motiverad regering som får nånting gjort?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback