Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-11-01, 06:49
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Smart om alla moderater och sossar som inte vill ha massinvandring röstar på Sd. Annars händer inget. M är gisslan hos C och S är gisslan hos V och Mp.
Det är betydligt mer realistiskt att en liten del av (sd)-sympatisörerna taktikröstar på Alliansen än att samtliga (m)- och (s)-dito skulle gå över till (sd).

Nåja, det kan ju finnas andra som tänker efter litet. Jag förutsätter att man INTE är korkad bara för att man röstar (sd).
Citera
2018-11-01, 14:21
  #38
Medlem
Savoys avatar
Jag tippar på att KD kommer öka en del vid ett extraval. Rösterna ifråga kommer främst tas från soffliggare, SD och L.

Busch-Thor framstår sedan valet som karismatisk, pålitlig, ansvarstagande och håller på att transformera partiet så att det ligger mer i linje med de stora kristdemokratiska partierna i Europa än med ett tidigare ganska mjäkigt frikyrkoparti som bara är djupt förankrat i Jönköpings län.
Citera
2018-11-01, 19:08
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag tippar på att KD kommer öka en del vid ett extraval. Rösterna ifråga kommer främst tas från soffliggare, SD och L.

Busch-Thor framstår sedan valet som karismatisk, pålitlig, ansvarstagande och håller på att transformera partiet så att det ligger mer i linje med de stora kristdemokratiska partierna i Europa än med ett tidigare ganska mjäkigt frikyrkoparti som bara är djupt förankrat i Jönköpings län.
varför skulle folk gå från ökande sd till kd speciellt med kds attityd till invandring som moderaterna?
L som går till KD? Varför då?
Citera
2018-11-02, 20:25
  #40
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -93
varför skulle folk gå från ökande sd till kd speciellt med kds attityd till invandring som moderaterna?
L som går till KD? Varför då?
L bildades en gång i tiden av liberaler och frireligiösa. Innan KD blev stora gjorde smarta frireligiösa karriär där.

Däremot så undrar jag om KD skulle klara av en ny valkampanj inom den närmsta tiden. Den reguljära var ju totalt förvirrad med deras tre toppkandidater Dödssjuke mannen, Ensamme åldringen och Våldtagna kvinnan. Med all respekt för deras situation så var det inga personer jag röstade på.
Citera
2018-11-04, 10:56
  #41
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -93
varför skulle folk gå från ökande sd till kd speciellt med kds attityd till invandring som moderaterna?
L som går till KD? Varför då?

Detta är ju en ren spekulationstråd, så varken jag eller någon annan *vet*.

Jag tror dock att Busch-Thor utstrålar både energi och beslutsamhet som kommer gå hem, då man vid ett extraval i princip bara har sett partiledarna i perioden som varit efter riktiga valet, alltså ingen realpolitik.

Invandringen är långt ifrån så högprioriterad av svenska folket som den är på Flashback - hade diskussionerna här varit något att gå på hade ju SD haft absolut majoritet bland nuvarande riksdagspartier. Jag är inte ens säker på att det partiet skulle öka alls i ett extraval.
Däremot visar Ebba upp en pragmatism i denna fråga och åtminstone kan diskutera även med SD. Och detta utan att vara M med Ulf Kristersson, utan ett parti som uppvisar ett visst socialt ansvarstagande.
Vandringen från L pga att L håller på att tappa kompassen trots att deras väljare är genuint borgerliga.

Ser inget parti i riksdagen med så hög tillväxtpotential som KD under Ebba. Under Alf Svensson och Göran Hägglund hade partiet fortfarande till stor del frireligiös mes-stämpel, vilket Ebba förstår och vill ändra till en uppenbart mer framgångsrik allmänborgerlig profil med sociala inslag, som tyska CDU eller andra stora kristdemokratiska partier i Europa.
Citera
2018-11-05, 12:34
  #42
Medlem
Errolflynn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Detta är ju en ren spekulationstråd, så varken jag eller någon annan *vet*.

Jag tror dock att Busch-Thor utstrålar både energi och beslutsamhet som kommer gå hem, då man vid ett extraval i princip bara har sett partiledarna i perioden som varit efter riktiga valet, alltså ingen realpolitik.

Invandringen är långt ifrån så högprioriterad av svenska folket som den är på Flashback - hade diskussionerna här varit något att gå på hade ju SD haft absolut majoritet bland nuvarande riksdagspartier. Jag är inte ens säker på att det partiet skulle öka alls i ett extraval.
Däremot visar Ebba upp en pragmatism i denna fråga och åtminstone kan diskutera även med SD. Och detta utan att vara M med Ulf Kristersson, utan ett parti som uppvisar ett visst socialt ansvarstagande.
Vandringen från L pga att L håller på att tappa kompassen trots att deras väljare är genuint borgerliga.

Ser inget parti i riksdagen med så hög tillväxtpotential som KD under Ebba. Under Alf Svensson och Göran Hägglund hade partiet fortfarande till stor del frireligiös mes-stämpel, vilket Ebba förstår och vill ändra till en uppenbart mer framgångsrik allmänborgerlig profil med sociala inslag, som tyska CDU eller andra stora kristdemokratiska partier i Europa.
Det kan mycket väl bli så att Kd växer under Ebbas tid. Men man ska inte glömma att Kd under Alf Svenssons tid tex fick ca 12 % i valet -98. Vet inte om de direkt var mesiga då, snarare var de ett Utpräglat konservativt parti. Sett till familjepolitik etc.
Invandringsfrågan är nog inte så liten. Däremot väldigt polariserande. Undrar egentligen om röstresultatet kommer bli så annorlunda vid ett extraval jämfört med det ordinarie. Men det kommer att bli en "bestraffningsröstning" av svenska folket. Det skulle kunna ha betydelse för resultatet. Men det är frapperande hur dåligt rustade politikerna var för resultatet i september och för den efterföljande såpan.
Det är stor risk för att ett ökat politikerförakt blir kontentan i slutändan.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback