• 1
  • 2
2018-10-30, 09:46
Medlem
Denoms avatar
Ja det mesta klarar sig ju oöppnad några dagar innan det blir dåligt om vi pratar färska livsmedel, in i frysen så håller det ännu längre.

Äldsta jag har använt på jobbet var fem år gammalt mjöl och sju år gammalt socker för att göra pannkakor, det blev gott ändå och mjölken var ny i alla fall! Annars har väl en och annan gammal konserv eller frysrätt slunkit ner men det är bara min antagelse, har inte någon koll på exakta med det.

Hur gamla livsmedel eller mat har du käkat och överlevt?
Citera
2018-10-30, 10:05
Medlem
Qusimotos avatar
En konserv med vita bönor från 79, smakade inte så gott
Citera
2018-10-30, 10:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Jag har bakat på mjöl som visat sig vara utgånget sedan 7 år och överlevt - märkte ingen skillnad ens..
Jag har aldrig käkat något som jag inte har överlevt...
Citera
2018-10-30, 10:10
Medlem
AX64s avatar
Honung och alkohol håller ju i princip för evigt, så sådant behöver man aldrig göra sig av med såvida det inte blivit kontaminerat. Socker och salt likaså.

Just gammalt mjöl är ingen höjdare att trycka i sig, dels för att det börjar smakar riktigt illa (det härsknar) efter ett tag och dels för att allt med stärkelse är poppis hos diverse insekter att lägga ägg i.

Har råkat få i mig ketchup som varit några år för gammal (3-5 efter utgångsdatum i öppnad förpackning) och kan säga att det inte är något jag lär utsätta mig för igen. Det smakade som vanligt men någon minut efter kom det som ett slag i ansiktet, allt svartnade och hela världen började snurra våldsamt. Omedelbara kräkningar som inte gick att stoppa och ett illamående som höll i flera timmar. Läste om det efteråt då jag var rätt paff och tydligen så bryts tomat ner till diverse giftiga ämnen som liknar nervgifter...
Citera
2018-10-30, 10:40
Bannlyst
Drack öppnat vatten som utgått 3 år tidigare det var gött! Smakade plast och något annat, men annars helt ok. Spydde efteråt men det kan bero på annat.
Citera
2018-10-30, 11:02
Medlem
Spaghetti som var 7 år förbi sitt expieationsdatum. Massvis av diverse konserver som gått ut för flera år sedan. Olja som gått ut för 2 år sedan. Köttfärs och kycklingfiléer som legat i frysen över 4 år. Inget av detta smakade konstigt eller gav mig matförgiftning.
Citera
2018-10-30, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja det mesta klarar sig ju oöppnad några dagar innan det blir dåligt om vi pratar färska livsmedel, in i frysen så håller det ännu längre.

Äldsta jag har använt på jobbet var fem år gammalt mjöl och sju år gammalt socker för att göra pannkakor, det blev gott ändå och mjölken var ny i alla fall! Annars har väl en och annan gammal konserv eller frysrätt slunkit ner men det är bara min antagelse, har inte någon koll på exakta med det.

Hur gamla livsmedel eller mat har du käkat och överlevt?

Jag tror dom flesta som skriver svar på det här har överlevt
Citera
2018-10-30, 11:33
Medlem
Kok/grillkorv som gått ut för någon månad sedan.
Den smakade verkligen apa o kunde inte äta upp hela.
Fick sedan höra att den var väldigt väldigt gammal. Inte undra på att hela korven sprängdes när man kokade den.
Blev dock inte sjuk eller något.

Chips som var gjorda på en marknad och som legat i en bil en hel dag. Bilen var stekhet då det var sommar.
Spydde som en räv hela natten.

20 år gammal honung. Som ny.

Försvarets chokladkaka som var ca 20-25 år gammal.
God.
Citera
2018-10-30, 11:38
Medlem
Knäckebröd från andra Världskriget i Finska lumpen
Citera
2018-10-30, 12:40
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Honung och alkohol håller ju i princip för evigt, så sådant behöver man aldrig göra sig av med såvida det inte blivit kontaminerat. Socker och salt likaså.

Just gammalt mjöl är ingen höjdare att trycka i sig, dels för att det börjar smakar riktigt illa (det härsknar) efter ett tag och dels för att allt med stärkelse är poppis hos diverse insekter att lägga ägg i.

Har råkat få i mig ketchup som varit några år för gammal (3-5 efter utgångsdatum i öppnad förpackning) och kan säga att det inte är något jag lär utsätta mig för igen. Det smakade som vanligt men någon minut efter kom det som ett slag i ansiktet, allt svartnade och hela världen började snurra våldsamt. Omedelbara kräkningar som inte gick att stoppa och ett illamående som höll i flera timmar. Läste om det efteråt då jag var rätt paff och tydligen så bryts tomat ner till diverse giftiga ämnen som liknar nervgifter...

Det var som fan! Då hade jag nog inte vågat mig på att dricka den 2-3 år gamla tomatjuicen jag hittade i skafferiet, så här i efterhand Den var iofs oöppnad, antar att din ketchup var öppnad?

Det äldsta var nog en 12 år gammal burk vita bönor. Inget fel på den!
Citera
2018-10-30, 12:57
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det var som fan! Då hade jag nog inte vågat mig på att dricka den 2-3 år gamla tomatjuicen jag hittade i skafferiet, så här i efterhand Den var iofs oöppnad, antar att din ketchup var öppnad?

Det äldsta var nog en 12 år gammal burk vita bönor. Inget fel på den!

Ja, den hade nog varit öppen i några år. Är den oöppnad så är det nog ingen fara. Tomater i allmänhet är läskiga som fan.
Citera
2018-10-30, 12:59
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Drack öppnat vatten som utgått 3 år tidigare det var gött! Smakade plast och något annat, men annars helt ok. Spydde efteråt men det kan bero på annat.
Vatten har inget utgångsdatum. Vatten på jorden är konstant och cirkulerar runt. Inget nytt vatten kan tillkomma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in