Citat:
Ursprungligen postat av
AX64
Honung och alkohol håller ju i princip för evigt, så sådant behöver man aldrig göra sig av med såvida det inte blivit kontaminerat. Socker och salt likaså.
Just gammalt mjöl är ingen höjdare att trycka i sig, dels för att det börjar smakar riktigt illa (det härsknar) efter ett tag och dels för att allt med stärkelse är poppis hos diverse insekter att lägga ägg i.
Har råkat få i mig ketchup som varit några år för gammal (3-5 efter utgångsdatum i öppnad förpackning) och kan säga att det inte är något jag lär utsätta mig för igen. Det smakade som vanligt men någon minut efter kom det som ett slag i ansiktet, allt svartnade och hela världen började snurra våldsamt. Omedelbara kräkningar som inte gick att stoppa och ett illamående som höll i flera timmar. Läste om det efteråt då jag var rätt paff och tydligen så bryts tomat ner till diverse giftiga ämnen som liknar nervgifter...
Det var som fan! Då hade jag nog inte vågat mig på att dricka den 2-3 år gamla tomatjuicen jag hittade i skafferiet, så här i efterhand

Den var iofs oöppnad, antar att din ketchup var öppnad?
Det äldsta var nog en 12 år gammal burk vita bönor. Inget fel på den!