Citat:
Ursprungligen postat av
hejhejpoalla
Teamviewer är ingen malware utan en helt legitim mjukvara precis som det står i din länk. Jag använder själv Teamviewer dagligen för att fjärrstyra mina egna datorer och för att hjälpa min släkt vid datorstrul. Väldigt smidigt program. Kör det även om surfplattor och mobiltelefoner så jag slipper åka dit.
My-data har länkat till rätt källa för nedladdning av Teamviewer så det säger heller inget om att My-data skulle vara skumma.
Företaget My-data har däremot några varningssignaler. Det är ett helt nytt bolag. Styrelsen (vilket i små bolag brukar vara de som faktiskt gör jobbet) är bosatta utomlands.
På webbsidan står det att My-Data har varit aktiva sedan 2011. Det rimmar dåligt med registreringsdatumet 2018-06-14.
Det verkar vara ett danskt bolag som expanderat till Sverige. Det kan förklara att de varit aktiva sedan 2011 och att styrelsen är bosatt utomlands. De har danska namn.
På Trustpilot går det att hitta omdömen sedan augusti 2017 vilket är lite för kort tid för att ha varit aktiva sedan 2011.
Positivt är att de skyltar tydligt med organisationsnummer och kontaktuppgifter. De verkar inte dölja något.
Jag tror att de är legitima, men jag skulle ändå inte vilja släppa in dem (eller någon annan) i mina datorer. Bättre man ringer sin dedikerade support, dvs. datorkunnig i släkten som fixar problem.