2018-10-25, 19:54
  #1
Medlem
Garderobs avatar
DN publicerade för en timme sedan uppgifter från i somras om flera observationer av ett u-båtstorn utanför Lidingö. Även en film, förstoring från den vid länken nedan.

Kan det här verkligen vara något annat än en rysk u-båt och hur ska man tolka att ingen offentlig information har kommit ut?

https://interactive.sanoma.fi/arkku/public/generated/29895jFxuS/pix/Farkost_bild_med_zoom_gr_1000.jpg

Artikeln på dn.se:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/ogonvittne-vid-lidingo-jag-sag-en-stor-ubat/
Citera
2018-10-25, 20:05
  #2
Medlem
Sooks avatar
Eftersom ingen ubåtsjakt sattes in så kan man väl anta att ubåten antingen var svensk eller att den på annat sätt var känd för försvaret. Med andra ord kan man gissa att det var en vänligt sinnad ubåt som hade tillstånd att vara där.
Citera
2018-10-25, 20:07
  #3
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Eftersom ingen ubåtsjakt sattes in...
Hur vet du det?
Citera
2018-10-25, 20:09
  #4
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
DN publicerade för en timme sedan uppgifter från i somras om flera observationer av ett u-båtstorn utanför Lidingö. Även en film, förstoring från den vid länken nedan.

Kan det här verkligen vara något annat än en rysk u-båt och hur ska man tolka att ingen offentlig information har kommit ut?

https://interactive.sanoma.fi/arkku/public/generated/29895jFxuS/pix/Farkost_bild_med_zoom_gr_1000.jpg

Artikeln på dn.se:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/ogonvittne-vid-lidingo-jag-sag-en-stor-ubat/

Man bedömer den som "sannolik ubåt" och tittar man på filmen och tror på att det finns en sammanhängande kedja av vittnesuppgifter så kan man ju bara hålla med.

Men nu kan det ju komma, alltså efter publiceringen, en helt annan förklaring. En gång var det en brygga som brutits loss när isen lossade.
Citera
2018-10-25, 20:11
  #5
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Eftersom ingen ubåtsjakt sattes in så kan man väl anta att ubåten antingen var svensk eller att den på annat sätt var känd för försvaret. Med andra ord kan man gissa att det var en vänligt sinnad ubåt som hade tillstånd att vara där.
Enligt DN verkar saken inte ha kommit till FM kännedom förrän efter ett par-tre dagar. Kanske mindre angeläget att dra igång något omfattande då. (I den mån vi ens har möjlighet att jaga ubåtar.)
Citera
2018-10-25, 20:24
  #6
Medlem
Slumlords avatar
Nog tycker jag att det ser ut som en ubåt allt, men att en främmande ubåt som genomför ett intrång på svenskt territorialvatten skulle uppträda så där öppet finner jag högst tveksamt. Det var mitt på dagen, i princip inne i Stockholm och fullt med vittnen runtomkring (på videon ser det t o m ut som om en motorbåt kör strax bortom föremålet). Så mitt tips, om det är en ubåt dvs, är att den är svensk eller från någon vänligt sinnad nation och här i legalt syfte.
Citera
2018-10-25, 20:39
  #7
Medlem
LeonVances avatar
Intressant att detta kommer ut i media nu, när det snart är dags för nästa budget.
Citera
2018-10-25, 20:40
  #8
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Tomas Ries, lektor på Försvarshögskolan bedömmer att det troligen handlar om en mindre rysk dieseldriven ubåt.

https://www.expressen.se/nyheter/mobilfilm-visar-film-pa-misstankt-ubat/

Om det nu skulle vara en svensk borde väl försvaret kunna bekräfta det eller?
Citera
2018-10-25, 20:41
  #9
Medlem
ubåtar måste gå i ytläga inne i skärgården. av rätt uppenbara skäl. efter som denna ubåt inte gör så så tyder det faktist på att det inte är en svensk ubåt och ingen som har våran tillåtelse och vara här. att den visar sig kan helt enkelt vara tekniska problem. eller så ville man synas helt enkelt. eller så är det ingen ubåt tycker mer det ser ut som en segelbåt rakt framifrån faktist.
Citera
2018-10-25, 20:44
  #10
Medlem
Kulturprofetens avatar
Ser inte ut som en ubåt enligt mig. Vilken konventionell ubåt skulle gå upp till fullt övervattensläge mitt på dan? Och köra framåt fullt synlig. Om en ubåt skulle vara jagad av militär kanske men inte i det här läget. Det ända som skulle överträffa det här beteendet skulle väl vara att lägga till vid Slussen och gå upp Donken och handla takeaway.
Citera
2018-10-25, 20:49
  #11
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Ett flertal vittnen verkar ju bekräfta att det inte rörde sig om en vanlig båt eller har de bara inbillat sig?
Citera
2018-10-25, 21:04
  #12
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturprofeten
Ser inte ut som en ubåt enligt mig. Vilken konventionell ubåt skulle gå upp till fullt övervattensläge mitt på dan? Och köra framåt fullt synlig. Om en ubåt skulle vara jagad av militär kanske men inte i det här läget. Det ända som skulle överträffa det här beteendet skulle väl vara att lägga till vid Slussen och gå upp Donken och handla takeaway.

Nu var det länge sedan jag gjorde lumpen men vi lärde oss då 3 skäl till att ubåtar syns i övervattensläge.

- Tekniska problem
- För att man vet att man är safe och ohotad och vill provocera/ visa vem som bestämmer.
- För att testa/ klocka uncidentberedskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in