2018-10-25, 21:08
  #13
Medlem
En vänligt sinnad ubåt måste gå i ytläge det gör inte denna bara lite half. En tex för ovanlighetens skull rysk ubåt kan ha fått tekniska problem eller så var dom onyktra det finns många olika anledningar till varför den skulle bete sig så där. Sedan att det finns vittnen säger inte så mycket vittnen har sett ubåtar i skärgården i 50år. Jag tror faktist inte detta var någon ubåt faktist. Hade det varigt de så hade det med stor sannolikhet inte stått i tidningen.
Citera
2018-10-25, 21:12
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Eftersom ingen ubåtsjakt sattes in så kan man väl anta att ubåten antingen var svensk eller att den på annat sätt var känd för försvaret. Med andra ord kan man gissa att det var en vänligt sinnad ubåt som hade tillstånd att vara där.
Efter uppgift ifrån försvaret i dagens Rapport fanns det ingen svensk u-båt i det farvattnet just då. De går dessutom enligt samma uppgift inte i u-läge i skärgården.

Det kan t.o.m. varit så att hela svenska försvaret haft semester. Det var dock mycket bra bilder och trovärdigt att det kan ha varit en u-båt. En pensionerad komendör gjorde uttalande att det var den mest trovärdiga bild han sett på en u-båt där.
Citera
2018-10-25, 21:22
  #15
Medlem
Jag tvivlar inte på att det är en ubåt. Men frågan jag ställer mig är: vilka tjänar på ubåtshysteri i media som per-automatik innebär ökad rysskräck och att svenskar blir mer positiva mot ett fullskaligt Natomedlemskap? knappast Ryssland.
Citera
2018-10-25, 21:23
  #16
Medlem
Att ingen ubåts jakt sattes in kan ha en sån enkel förklaring att försvaret redan viste att den var där med. Och man inte ville visa att man viste. Startar man en massiv ubåts jakt helt plötsligt så kommer ägaren av ubåten och undra varför och försöka ta reda på det. Visar man inget så vet ingen. Men hur som så tror jag inte deta var något ubåt.
Citera
2018-10-25, 21:28
  #17
Medlem
Såg mer ut som en pråm. Vad vet jag. Kanske kom den från Ryssland.
Citera
2018-10-25, 21:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humlepung
Jag tvivlar inte på att det är en ubåt. Men frågan jag ställer mig är: vilka tjänar på ubåtshysteri i media som per-automatik innebär ökad rysskräck och att svenskar blir mer positiva mot ett fullskaligt Natomedlemskap? knappast Ryssland.

Fast i ett krig så kan det vara bra och veta hur långt man kan segla in med en ubåt och det finns bara ett sätt och prova det på. Även i fredstid så används ubåtar flitigt för diverse saker som och hämta och släppa av folk kanske hämta saker och sånt. Om det är en ubåt så är den med 100% säkerhet inte svensk och den har ingen tillåtelse och vara där.
Citera
2018-10-25, 21:32
  #19
Avslutad
Kan det vara så att de blev ivägskrämda av det här antiubåtssystemet:
https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/har-skrams-homofobiska-ryska-ubatskaptener-bort-med-neonskylt-pa-havets-botten
Citera
2018-10-25, 21:39
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
DN publicerade för en timme sedan uppgifter från i somras om flera observationer av ett u-båtstorn utanför Lidingö. Även en film, förstoring från den vid länken nedan.

Kan det här verkligen vara något annat än en rysk u-båt och hur ska man tolka att ingen offentlig information har kommit ut?

https://interactive.sanoma.fi/arkku/public/generated/29895jFxuS/pix/Farkost_bild_med_zoom_gr_1000.jpg

Artikeln på dn.se:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/ogonvittne-vid-lidingo-jag-sag-en-stor-ubat/
Sanoma, är väl också namnet på bokförlag?
Citera
2018-10-25, 21:41
  #21
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Kan det vara så att de blev ivägskrämda av det här antiubåtssystemet:
https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/har-skrams-homofobiska-ryska-ubatskaptener-bort-med-neonskylt-pa-havets-botten

Kan neonskylten också vara exempel på miljöpartiets våldsfria försvar?
Citera
2018-10-25, 21:41
  #22
Medlem
frdks avatar
Tror folk hade blivit förvånad om de visste hur ofta mini-ubåtar pendlar runt våran kuststräckor.
Så länge inte sverige säger ifrån och klipper ett par så är det ett tämligen riskfritt företag.
Skulle en ubåt fastna så skyller man bara på onykter besättning som navigerat fel.. no biggie.

Vad man borde fråga sig är.
Vad gör de här?
Vad lämnar / hämtas?
Vad planteras på botten?
Vilken feministisk jämställdhet finns på båten?

Från förra jakten var rätt solklart att de använde ett cargo fartyg för att docka ubåten och snabbt som sjuttsingen återvända till hamn i en 180° sväng när svenska armen gick ut för att söka.

Tror inte militära syften är främsta skälet.
mer troligt smuggling av droger eller import av känslig spanings utrustning / personer.
Har svårt sätta lidingö som nått militärt mål, handlar mer troligt om en affärsmässig leverans.
Citera
2018-10-25, 21:42
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
Fast i ett krig så kan det vara bra och veta hur långt man kan segla in med en ubåt och det finns bara ett sätt och prova det på. Även i fredstid så används ubåtar flitigt för diverse saker som och hämta och släppa av folk kanske hämta saker och sånt. Om det är en ubåt så är den med 100% säkerhet inte svensk och den har ingen tillåtelse och vara där.


Jag förnekar inte att främmande ubåtar rör sig i svenska vatten. Ryssland rör sig säkert frekvent i svenska skärgårdar, men i yt-läge... vid Lidingö... intill ett seglarläger och en badplats. Det är ju som att bara be om att få folk att ta bilder på den.
Citera
2018-10-25, 21:54
  #24
Medlem
Well... svenska regeringen pushar för öppna gränser så varför blir man överraskad när nån kommer på oväntad besök?
Anyway vi kan bara spekulera om vad detta kunde ha varit och hoppas på försvarets kompetens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in