2018-10-26, 13:25
  #121
Bannlyst
observationen av "ubåten" kommer lägligt när NATO övningen i Norge precis påbörjats..
Citera
2018-10-26, 13:31
  #122
Medlem
Diabeteskomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Nu var det länge sedan jag gjorde lumpen men vi lärde oss då 3 skäl till att ubåtar syns i övervattensläge.

- Tekniska problem
- För att man vet att man är safe och ohotad och vill provocera/ visa vem som bestämmer.
- För att testa/ klocka uncidentberedskapen.

Precis. Vi har ju i princip inget som kan jaga ubåtar så.,.
Citera
2018-10-26, 13:58
  #123
Medlem
Tittade på videon, och första jag tänkte va att det helt klart är en U-båt. Sedan slog det mig hur vattnet ser ut kring båten ser ut. Det ser ut att skvätta mer på höger sida än på vänster. Om man bortser ifrån att den ser svart ut, vilket skulle kunna bero på ljuset, finns det någon segelbåt där man sitter relativt högt upp från vattenytan? Det ser faktiskt ut att kunna vara en segelbåt som färdas ifrån kameran utan segel uppfällda. Det vi ser skulle kunna vara aktern och styrbord (höger) sida.
Citera
2018-10-26, 13:58
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man bedömer den som "sannolik ubåt" och tittar man på filmen och tror på att det finns en sammanhängande kedja av vittnesuppgifter så kan man ju bara hålla med.

Men nu kan det ju komma, alltså efter publiceringen, en helt annan förklaring. En gång var det en brygga som brutits loss när isen lossade.

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Intressant att detta kommer ut i media nu, när det snart är dags för nästa budget.
Det märkligaste är att en antal barn på seglarläger sett något mystiskt, och att bilder togs, och att ingen, inte ens ett barn läckt detta vidare. Något skumt är det!
Citera
2018-10-26, 14:01
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
observationen av "ubåten" kommer lägligt när NATO övningen i Norge precis påbörjats..


Observationen gjordes väl i somras?

Mobilfilm visar misstänkt ubåt utanför Stockholm Publicerad 25 okt 2018 kl 18.33
Citat:
Ubåtsiakttagelsen ska ha gjorts den 28 juni i år och har tidigare varit okänd för allmänheten, berättar DN.

Vilka skäl DN har att publicera det nu vet jag inte.
__________________
Senast redigerad av Utredaren 2018-10-26 kl. 14:04.
Citera
2018-10-26, 14:02
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Det märkligaste är att en antal barn på seglarläger sett något mystiskt, och att bilder togs, och att ingen, inte ens ett barn läckt detta vidare. Något skumt är det!

Fast det har ju läckt vidare. Därför som denna tråd finns.
Citera
2018-10-26, 14:03
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Tittade på videon, och första jag tänkte va att det helt klart är en U-båt. Sedan slog det mig hur vattnet ser ut kring båten ser ut. Det ser ut att skvätta mer på höger sida än på vänster. Om man bortser ifrån att den ser svart ut, vilket skulle kunna bero på ljuset, finns det någon segelbåt där man sitter relativt högt upp från vattenytan? Det ser faktiskt ut att kunna vara en segelbåt som färdas ifrån kameran utan segel uppfällda. Det vi ser skulle kunna vara aktern och styrbord (höger) sida.

Många vitten som såg at t det inte var en segelbåt.
Citera
2018-10-26, 14:05
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Tittade på videon, och första jag tänkte va att det helt klart är en U-båt. Sedan slog det mig hur vattnet ser ut kring båten ser ut. Det ser ut att skvätta mer på höger sida än på vänster. Om man bortser ifrån att den ser svart ut, vilket skulle kunna bero på ljuset, finns det någon segelbåt där man sitter relativt högt upp från vattenytan? Det ser faktiskt ut att kunna vara en segelbåt som färdas ifrån kameran utan segel uppfällda. Det vi ser skulle kunna vara aktern och styrbord (höger) sida.

Mycket märkligt konstruerad segelbåt i så fall (som ingen i efterhand dessutom minns, har fotograferat o.s.v.):

https://minfil.com/74o6Oaj7b3/ubat_jpg

Lägg till det vittnesobservationerna och deras beskrivningar.
Citera
2018-10-26, 14:22
  #129
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej det är nog faktiskt ett ubåtstorn eller en mycket arbetad replik av det. Detaljer är urskiljbara nog att identifiera typen pga olika former som kan skönjas.

Vi behöver inte gå så långt som ut i skärgården för att se "främmande militär verksamhet". Nyligen snurrade kolonner med militära landrovers runt i västsverige i långsamt tempo utan att någon reagerade. De hade inga nationsbetäckningar med var inte Svenska och inte ryska och var helt utan escort.

Vad de hade att göra t ex i skogarna kring Borås är det ingen som vet.



Vad är det för incident du refererar till här?
Citera
2018-10-26, 14:23
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Mycket märkligt konstruerad segelbåt i så fall (som ingen i efterhand dessutom minns, har fotograferat o.s.v.):

https://minfil.com/74o6Oaj7b3/ubat_jpg

Lägg till det vittnesobservationerna och deras beskrivningar.

Kollade du på videon? För jag håller med, på den där bilden är det svårt att överhuvudtaget få det till något som skulle kunna påminna om aktern av en segelbåt. Försökte hitta en bild tagen bakifrån av en ubåt där man inte ser färgerna på den speciellt bra, men hittade inte.
Hittade bara detta.
Citera
2018-10-26, 14:39
  #131
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Kollade du på videon? För jag håller med, på den där bilden är det svårt att överhuvudtaget få det till något som skulle kunna påminna om aktern av en segelbåt. Försökte hitta en bild tagen bakifrån av en ubåt där man inte ser färgerna på den speciellt bra, men hittade inte.
Hittade bara detta.

Det är ju klarlagt att objektet var i undervattenläge och sedan bröt vattenytan för att åka därifrån, sjukt konstigt om det är något annat än en ubåt.
Citera
2018-10-26, 14:42
  #132
Medlem
rayraviolis avatar
Det måste ju finnas andra observationer. Enligt artikeln i DN följde ledarna på seglarskolan farkosten i cirka 20 minuter.

"de ser farkosten gå i sakta fart med tornet synligt i cirka 20 minuter. De ser med blotta ögat hur den blir mindre och mindre tills den inte längre syns i farleden bort mot Karlsudd i öster."

Enligt väderhistoriken (https://rl.se/vadret/historik.php) var det ca 24 grader vid niotiden i Stockholm den aktuella dagen så det bör ha varit gott om folk på sjön och längs stränderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in