Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-24, 19:09
  #1
Medlem
Har fått erbjudande ,ett drömjobb,problemet är att det är 100 km så det blir att jag får pendla 100 enkelväg.Kan man orka med detta? någon som har erfarenhet? hade i så fall tänkt jobba åtminstone i början så man har nått på cv

är detta omöjligt?
Citera
2018-10-24, 19:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Har fått erbjudande ,ett drömjobb,problemet är att det är 100 km så det blir att jag får pendla 100 enkelväg.Kan man orka med detta? någon som har erfarenhet? hade i så fall tänkt jobba åtminstone i början så man har nått på cv

är detta omöjligt?

Du bör nog ange hur du ska resa. Bil, buss eller tåg? Inga byten eller flera stycken?

Om det gäller bil så beror det ju oerhört mycket hur vägen är. Motorväg eller kurvig landsväg hela vägen?
__________________
Senast redigerad av Besserschmitt 2018-10-24 kl. 19:16.
Citera
2018-10-24, 19:15
  #3
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Har fått erbjudande ,ett drömjobb,problemet är att det är 100 km så det blir att jag får pendla 100 enkelväg.Kan man orka med detta? någon som har erfarenhet? hade i så fall tänkt jobba åtminstone i början så man har nått på cv

är detta omöjligt?

Antar att du menar bil. Skulle jag bara överväga om nästan hela sträckan är en (bra) riksväg, eller Europaväg.
Citera
2018-10-24, 19:20
  #4
Medlem
Viktigare än avståndet är tiden.

Är det med tåg tar det bara cirka en timma. Kan du dessutom jobba på tåget kan du kanske räkna av en del av pendlingstiden från arbetstiden.
Citera
2018-10-24, 19:25
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Viktigare än avståndet är tiden.

Är det med tåg tar det bara cirka en timma. Kan du dessutom jobba på tåget kan du kanske räkna av en del av pendlingstiden från arbetstiden.

This! 10 mil ren motorvägskörning eller tåg med möjlighet att jobba på tåget är fullt rimligt. 10 mil där 3 av dom är småvägar eller 30-sträckor i städer, och det är en plåga utan dess like.
Citera
2018-10-24, 19:32
  #6
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Har fått erbjudande ,ett drömjobb,problemet är att det är 100 km så det blir att jag får pendla 100 enkelväg.Kan man orka med detta? någon som har erfarenhet? hade i så fall tänkt jobba åtminstone i början så man har nått på cv

är detta omöjligt?

Det är inte alls omöjligt om du har goda tåg och/eller bussförbindelser. Du kan ju göra som så att du tar buss/tåg till orten du jobbar sen på stationen du hoppar av så har du en cykel stående som du kan åka sista biten med snabbt och enkelt.

Om det nu också är ett drömjobb kanske du borde tänka på att flytta till orten inom en snar framtid.

Men om vi bara håller oss till pendlingsfrågan kan jag av erfarenhet säga att det kommer kännas lite trögt i början men ganska snart kommer det bli "rutin" som allt annat här i livet ska du se.

Tips, vissa har nämnt att jobba på resan, detta är en möjlighet i dagens värld med trådlösa uppkoppling du kanske kan snacka med din arbetsgivare om möjligheten till en arbetsdator och mobilabonnemang, sådant är ofta en smal sak för företaget att fixa för nästan alla företag har sin egen "operatör" som de förhandlat fram sitt eget avtal med.

I annat fall, ljudböcker, dessa är guld och kommer göra så din pendling känns som vilken fritid som helst.
Citera
2018-10-24, 19:34
  #7
Medlem
Studsbolls avatar
Avståndet är irrelevant; hur och var resan sker är avgörande; det går fortare att köra 10 mil på fin väg utan köer än köra 1 mil köer i en stad. Många pendlar från landsbygd in till jobb i storstan och det är den sista biten som tar tid. Kör själv långa sträckor i tjänsten och har även pendlat långt i perioder, men om bara trafiken flyter fungerar det bra. Tåg och kollektivtrafik har jag noll förtroende för; bil och flyg gäller för mig.
__________________
Senast redigerad av Studsboll 2018-10-24 kl. 19:39.
Citera
2018-10-24, 19:34
  #8
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
This! 10 mil ren motorvägskörning eller tåg med möjlighet att jobba på tåget är fullt rimligt. 10 mil där 3 av dom är småvägar eller 30-sträckor i städer, och det är en plåga utan dess like.

Fullt rimligt om man kan skriva av pendlingstiden så man bara behöver vara på plats 6 timmar per dag, visst.

Det är 10 mil enkel väg vi snackar om här, varje dag. Det fungerar under kortare perioder men jag tror få orkar med ett "liv" med att kasta iväg 3 timmar per dag på att resa till jobbet, om man nu inte tjänar absurt mycket då.
Citera
2018-10-24, 19:36
  #9
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
This! 10 mil ren motorvägskörning eller tåg med möjlighet att jobba på tåget är fullt rimligt. 10 mil där 3 av dom är småvägar eller 30-sträckor i städer, och det är en plåga utan dess like.

Men hur vanligt är det egentligen om man inte ska pendla mellan två pytteorter i Norrlands inland ex man bor på en gård i Soooupajärvi utan gatubelysning och ska arbeta på ett sågverk en mil utanför Jolmeliten eller dylikt.

Nästan alla orter i riket är ju "länkade" via riksvägar med 90 som norm.
Citera
2018-10-24, 19:38
  #10
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Du kanske kan helgpendla bara, hyra en lägenhet nära drömjobbet.
Citera
2018-10-24, 19:49
  #11
Medlem
Pendlar dagligen 15 mil enkel resa.
10 mil med tåg, 5mil med bil.
Kört så en månad nu.
Har iof betalt 10 av milen.
Tanken är att så småningom jobba en dag i veckan från "hemma"kontoret.

Om du kan jobba hemifrån en dag i veckan på sikt så ger det oerhört mycket att kunna börja helgen lite tidigare på fredagen.
Kommer man hem sent på fredagen försvinner nästan hela lördagen i återhämtning.
Citera
2018-10-24, 19:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Du kanske kan helgpendla bara, hyra en lägenhet nära drömjobbet.

I regel så hittar man jobben i lite större städer där det är svårt att hyra en lägenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback