• 1
  • 2
2018-10-24, 12:36
Bannlyst
Jag köpte en macbook pro 15 juni 2015. 2v efter 2015 modellen släpptes maj månad. Fick den för 19990:- "rea" splice ny på netonnet alltså den med Gt750.

Har haft den nu i 3,5år och har 760 ladd cyklar bakom sig och fungerar tipp-topp. "90% health kvar på batteriet" . Den har aldrig gått i sönder varken hårdvara eller mjukvara och heller inga andra strul. Inga problem med laddare heller, det bara fungerar. Men nu använder jag bara laptopen för vanlig surf och inget arbete och spel.

Är det därför den håller för jag gör inga tunga saker med den men om jag hade video redigerat och skapat musik från dag 1 så hade den kanske varit på tippen nu eller ? Har jag haft tur eller apple produkter är mer hållbara än pc datorer eller hur ligger det till ?
Citera
2018-10-24, 12:52
Medlem
80kgProteins avatar
Betalade du 20k för att surfa?

Min MacBook Pro gick för samma pris och den var skit 3 år senare. Spelade mycket på den.
Citera
2018-10-24, 13:02
Medlem
flummares avatar
Om man bortser från att Apple-laptops är mycket känsligare för vätska än många PC-laptops eftersom dom inte ens har vätskeavstötande yta på elektroniken vilket är vanligt på PC så är nog Apple mer hållbart eller har iaf varit historiskt sett.

Men har man otur och behöver reparera sin Apple så ligger man mycket risigare till än för PC.
Citera
2018-10-24, 13:13
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har hatt en Macbook Pro i fem år, fram till februari i år. Sålde den då jag kände att jag inte behövde en sådan dyr dator.
Jag köpte mig en PC för lite under 5.000 kr. Och då kom allt tillbaka som jag hade glömt - långsamma uppdateringar, program som inte går att avinstallera, långsam och trög, rutor som ploppar upp stött och stadig, etc. Så det blir att ge bort den här till en släkting och köpa sig en Mac igen.
Säg nej till PC!
Citera
2018-10-24, 13:19
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag har hatt en Macbook Pro i fem år, fram till februari i år. Sålde den då jag kände att jag inte behövde en sådan dyr dator.
Jag köpte mig en PC för lite under 5.000 kr. Och då kom allt tillbaka som jag hade glömt - långsamma uppdateringar, program som inte går att avinstallera, långsam och trög, rutor som ploppar upp stött och stadig, etc. Så det blir att ge bort den här till en släkting och köpa sig en Mac igen.
Säg nej till PC!

Säg nej till Windows heter det, min över 10 år gammal Linux HP går som en schweizisk klocka.
Citera
2018-10-24, 13:19
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Säg nej till Windows heter det, min över 10 år gammal Linux HP går som en schweizisk klocka.

Okej. Nej till Windows!
Citera
2018-10-24, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 80kgProtein
Betalade du 20k för att surfa?

Min MacBook Pro gick för samma pris och den var skit 3 år senare. Spelade mycket på den.

YES, första gången jag köper en dator för mer än 13k för bara surfa. Men om man slår över kostanden på 6-7år så blir det inte så dyrt i slutändan. kanske var det en överdrift att lägga 20k för endast Surf
Citera
2018-10-24, 13:51
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tavlor
..--..
1: Är det därför den håller för jag gör inga tunga saker med den men om jag hade video redigerat och skapat musik från dag 1 så hade den kanske varit på tippen nu eller ? 2: Har jag haft tur eller apple produkter är mer hållbara än pc datorer eller hur ligger det till ?

Svar 1: NEJ! En dator (oavsett operativsystem) slits ju egentligen inte märkbart av "tyngre" arbetsuppgifter så länge som kylning och strömförsörjning fungerar bra!

Enda skillnaden mot "enklare" användning är att det vid tyngre användning kan skapas fler, eller större temporära filer som kan antingen fylla upp en hårddisk eller orsaka fragmentering i filsystemet..

Tror inte att något av detta är ett problem i modernare operativsystem då t.ex. defragmentering oftast sker automatiskt med jämna mellanrum. Och en ev. fylld hårddisk kan ju rensas med de verktyg som finns inbyggda i operativsystemen, så det är endast ett tillfälligt problem, om än alls..

Svar 2: Nej! Då de flesta operativsystem körs på sk. "intel-baserad" hårdvara är det mycket liten skillnad mellan dessa, oavsett vilket operativsystem du kör på hårdvaran.. Jag själv, som är windows-fokuserad har t.ex. haft väldigt gamla hårdvaror med varierande windows-versioner på.. utan andra problem än att de äldre systemen går mer långsamt pga. långsam hårdvara..
Jag känner till flertalet andra som från Windows XP-tiden kört samma Windows-version i samma dator i 6.7år utan större problem. och jag har själv liknande erfarenheter, något jag förutsätter att många andra, såväl äppelanvändare som andra linuxanvändare även har erfarenhet av!

Så NEJ! Att du kört äppel-grejer på din hårdvara gör ingen skillnad! Hårdvaran är i grunden en ordinär intel-hårdvara, med samma kvalitet, pålitlighet och prestanda vare sig du kör Windows, Linux (och jag klassar äpplets OS till Linux då den baseras på en Linux-version som jag tror ett universitet i Usa utvecklat i grunden..)
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2018-10-24 kl. 13:58.
Citera
2018-10-24, 16:25
Medlem
Citat:
Säg nej till PC!

Du går från en Macbook Pro o köper en billig dator för 5000 kr. Klart man märker skillnad då.
Köp dig en Windows dator för samma summa som din Macbook Pro så lär du märka en rejäl skillnad.
Kan vara bra att köpa en PC med en ren installation också utan en massa krims krams.
Ska du jämföra så ska du jämföra rätt.
Min PC är nu 4 år gammal och den är ungefär lika snabb som den var när jag köpte den. Jag spelar och laddar ner väldigt mycket på den också.
Citera
2018-10-24, 17:51
Medlem
Flechettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tavlor
Jag köpte en macbook pro 15 juni 2015. 2v efter 2015 modellen släpptes maj månad. Fick den för 19990:- "rea" splice ny på netonnet alltså den med Gt750.

Har haft den nu i 3,5år och har 760 ladd cyklar bakom sig och fungerar tipp-topp. "90% health kvar på batteriet" . Den har aldrig gått i sönder varken hårdvara eller mjukvara och heller inga andra strul. Inga problem med laddare heller, det bara fungerar. Men nu använder jag bara laptopen för vanlig surf och inget arbete och spel.

Är det därför den håller för jag gör inga tunga saker med den men om jag hade video redigerat och skapat musik från dag 1 så hade den kanske varit på tippen nu eller ? Har jag haft tur eller apple produkter är mer hållbara än pc datorer eller hur ligger det till ?

Jag skulle helt klart svara "ja" på den frågan. Apple har avsevärt bättre hållbarhet (och andrahandsvärde) än motsvarande hårdvara från konkurrenter som Dell/HP/Compaq/Lenovo/Asus. Jag köpte mig en splitter ny Mac Pro (den feta desktopen i borstat aluminium) för tio år sedan och den funkar fortfarande utan problem. Om vi skulle kalla ovanstående konkurrenter för "PC" helt enkelt (tillsammans med komplementet Windows) skulle jag sammanfatta användarupplevelsen enligt nedan.

Mac: Borstat aluminium, galen precision och kvalitet även under skalet. Innandömet är ett konstverk. Har ingen onödig skit som man inte behöver, minimalism är ledordet.
PC: Plast rakt igenom. Tejpbitar och kabeltrassel from hell under skalet. Lysdioder och skit som ser ut som om de hämtat inspiration från en trimmad Toyota Supra från Need for Speed. Ledordet "more is more" gäller, och de slänger gärna in en cd-läsare, VGA-port och varför inte en PS2 när vi ändå håller på?

Mac: Vaknar på en sekund efter vila, allting är minimalistiskt, sträng hantering av tredjepartsprogram, inget malware, och inget bloatat system.
PC: Man behöver ta en hel kafferast när man väcker datorn från vila, operativet är lika stilsäkert som en handvirkad fleecetröja, datorn får AIDS direkt när man går in på en suspekt hemsida, tredjepartsprogram krigar konstant om din uppmärksamhet och kör helt och hållet sitt eget race. Ständiga popups direkt i operativet om att du behöver uppdatera Flash, Acrobat, antivirus etc. Krashar ett helt vanligt standardprogram som Outlook krashar hela datorn, och du får börja om.

Bara mina två cent om skillnaden mellan de två lägren
Citera
2018-10-24, 18:51
Medlem
salxars avatar
Citat:
Säg nej till PC!
Jag fattar inte hur du tänker att en dator för 5000 någonsin ska kunna mäta sig med en dator som kostade vad, 12k? Hade du köpt en Windowsdator för 12k hade du fått en i princip identisk upplevelse som du hade fått med en Macbook. Vettefan vad du menar med långsamma uppdateringar då det enbart är de större uppdateringarna som släpps 2 gånger om året som kan tolkas som "långsamma". Resten är så snabba att jag inte ens märker av att de installeras.

Citat:
Ursprungligen postat av Flechette
Jag skulle helt klart svara "ja" på den frågan. Apple har avsevärt bättre hållbarhet (och andrahandsvärde) än motsvarande hårdvara från konkurrenter som Dell/HP/Compaq/Lenovo/Asus. Jag köpte mig en splitter ny Mac Pro (den feta desktopen i borstat aluminium) för tio år sedan och den funkar fortfarande utan problem. Om vi skulle kalla ovanstående konkurrenter för "PC" helt enkelt (tillsammans med komplementet Windows) skulle jag sammanfatta användarupplevelsen enligt nedan.
Din anekdot betyder ingenting egentligen. Det som spelar roll är hur länge de håller i genomsnitt, sett utifrån alla datorer som säljs i samma prisklass. Du köpte en dator för 20k och den håller i 10 år. Jag köpte en dator som kostade 20k och den funkade fortfarande när jag slängde den 8 år senare.
Citera
2018-10-24, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Jag fattar inte hur du tänker att en dator för 5000 någonsin ska kunna mäta sig med en dator som kostade vad, 12k? Hade du köpt en Windowsdator för 12k hade du fått en i princip identisk upplevelse som du hade fått med en Macbook. Vettefan vad du menar med långsamma uppdateringar då det enbart är de större uppdateringarna som släpps 2 gånger om året som kan tolkas som "långsamma". Resten är så snabba att jag inte ens märker av att de installeras.

Din anekdot betyder ingenting egentligen. Det som spelar roll är hur länge de håller i genomsnitt, sett utifrån alla datorer som säljs i samma prisklass. Du köpte en dator för 20k och den håller i 10 år. Jag köpte en dator som kostade 20k och den funkade fortfarande när jag slängde den 8 år senare.

Fast, med tanke på att det från PC-anhängare i alla tider ivrigt påståtts att man får en dubbelt så bra dator för halva priset om man väljer PC istället för Mac, så borde ju verkligen en PC för 5K sopa mattan på alla sätt med en Mac för 12K, om påståendet är sant alltså.... För det skulle ju betyda att en dubbelt så bra PC skulle kosta 6K, och därmed en som vara ”bara” lika bra ca 3K....

Eller så kanske vi får enas om att dessa påståenden från PC-gänget generellt sett är extremt överdrivna....?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in