Citat:
Ursprungligen postat av
tavlor
Jag köpte en macbook pro 15 juni 2015. 2v efter 2015 modellen släpptes maj månad. Fick den för 19990:- "rea" splice ny på netonnet alltså den med Gt750.
Har haft den nu i 3,5år och har 760 ladd cyklar bakom sig och fungerar tipp-topp. "90% health kvar på batteriet" . Den har aldrig gått i sönder varken hårdvara eller mjukvara och heller inga andra strul. Inga problem med laddare heller, det bara fungerar. Men nu använder jag bara laptopen för vanlig surf och inget arbete och spel.
Är det därför den håller för jag gör inga tunga saker med den men om jag hade video redigerat och skapat musik från dag 1 så hade den kanske varit på tippen nu eller ? Har jag haft tur eller apple produkter är mer hållbara än pc datorer eller hur ligger det till ?
Jag skulle helt klart svara "ja" på den frågan. Apple har avsevärt bättre hållbarhet (och andrahandsvärde) än motsvarande hårdvara från konkurrenter som Dell/HP/Compaq/Lenovo/Asus. Jag köpte mig en splitter ny Mac Pro (den feta desktopen i borstat aluminium) för
tio år sedan och den funkar fortfarande utan problem. Om vi skulle kalla ovanstående konkurrenter för "PC" helt enkelt (tillsammans med komplementet Windows) skulle jag sammanfatta användarupplevelsen enligt nedan.
Mac: Borstat aluminium, galen precision och kvalitet även under skalet. Innandömet är ett konstverk. Har ingen onödig skit som man inte behöver, minimalism är ledordet.
PC: Plast rakt igenom. Tejpbitar och kabeltrassel from hell under skalet. Lysdioder och skit som ser ut som om de hämtat inspiration från en trimmad Toyota Supra från Need for Speed. Ledordet "more is more" gäller, och de slänger gärna in en cd-läsare, VGA-port och varför inte en PS2 när vi ändå håller på?
Mac: Vaknar på en sekund efter vila, allting är minimalistiskt, sträng hantering av tredjepartsprogram, inget malware, och inget bloatat system.
PC: Man behöver ta en hel kafferast när man väcker datorn från vila, operativet är lika stilsäkert som en handvirkad fleecetröja, datorn får AIDS direkt när man går in på en suspekt hemsida, tredjepartsprogram krigar konstant om din uppmärksamhet och kör helt och hållet sitt eget race. Ständiga popups direkt i operativet om att du behöver uppdatera Flash, Acrobat, antivirus etc. Krashar ett helt vanligt standardprogram som Outlook krashar hela datorn, och du får börja om.
Bara mina två cent om skillnaden mellan de två lägren