Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-23, 20:38
  #1
Avstängd
Jag tänker att det som man hela tiden borde sträva efter i en kamp mot en annan människa (så länge man står upp), det är att hamna bakom motståndaren, där man relativt enkelt kan få ner hen på mage där hen är mer "lätthanterlig".
Men om man strävar efter att hamna bakom motståndaren, då måste man ju under ett ögonblick iallafall, vara sida vid sida mot motståndaren. Och då kan hen ju hinna före med att hamna bakom en själv, om hen också strävar efter det. Så därför får man träna på dels hur man hamnar bakom motståndaren på bästa sätt, och dels hur man hindrar motståndaren att hinna bakom en själv.

Är det någon som vet om ovanstående "tankegångar" ingår i någon känd kampsport? Vilken i så fall?
__________________
Senast redigerad av a987 2018-10-23 kl. 20:47.
Citera
2018-10-23, 21:02
  #2
Medlem
Motsatsen, "att aldrig vända ryggen åt fienden", är väl ett etablerat uttryck i de flesta språk?

"Alla" vet vad som då händer. T.ex. "en dolkstöt i ryggen".
Man skall också "se faran i vitögat" eller åtminstone "ha ögon i nacken".

Så det är nog ganska många som funderat på det du grubblar över. Men du har i sak rätt: Om man "lägger sig i bakhåll" har man en fördel.

Och ja, de kamsporter jag har erfarenhet har en strävan efter att komma åt motståndaren bakifrån. Så även i florett-fäktning. Nuförtiden måste man dock vara försiktig så att man inte "blir skjuten i ryggen", för alla jävlar verkar vara beväpnade.
Citera
2018-10-23, 21:24
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Motsatsen, "att aldrig vända ryggen åt fienden", är väl ett etablerat uttryck i de flesta språk?

"Alla" vet vad som då händer. T.ex. "en dolkstöt i ryggen".
Man skall också "se faran i vitögat" eller åtminstone "ha ögon i nacken".

Så det är nog ganska många som funderat på det du grubblar över. Men du har i sak rätt: Om man "lägger sig i bakhåll" har man en fördel.

Och ja, de kamsporter jag har erfarenhet har en strävan efter att komma åt motståndaren bakifrån. Så även i florett-fäktning. Nuförtiden måste man dock vara försiktig så att man inte "blir skjuten i ryggen", för alla jävlar verkar vara beväpnade.

Ändå kastar sig många kampsportare nuförtiden sig framåt-neråt, och försöker greppa tag om livet på motståndaren och brotta ner hen. På vägen dit kan ju motståndaren ge dem en spark eller ett knä i huvudet. Det känns väldigt riskabelt. Borde vara bättre att försöka hålla sig upprätt hela tiden, och istället försöka komma runt och bakom motståndaren. Varför ska man ner på marken för?
Men det blir kanske färre skador för båda då?
Citera
2018-10-23, 21:27
  #4
Medlem
one_sizes avatar
De flesta sporter med grepp och kast brukar ju leda direkt till dåliga positioner och även en snabb förlust. Sen bör det vara lättare att brotta sig till denna situation eller utnyttja motståndares för stora rörelser så här gäller mer fullkontakt mot levande motståndare snarare än någon art som filosoferar hur man leker Metal Gear Solid/Ninja Gaiden/Dark Souls i verkligheten.
Citera
2018-10-23, 21:47
  #5
Medlem
I första hand säger man ju till att inte vara exakt mitt framför motståndaren utan håller sig längs sidorna, där man kan utnyttja denna möjlighet att komma en aning bakom och ta ner motståndare. Om du ska ta dig bakom, så måste du ju ändå säga till att du alltid håller din front mot motståndaren och håller din ställning, vilket gör att han ganska omgående troligen justerar sin ställning. Du kan ju inte bara rusa förbi för att försöka komma bakom för då kommer du själv i ett läge där du kommer ha din rygg mot motståndaren, lättare sagt än gjort med andra ord. Det där med ögonblicket sida mot sida, handlar om vem som är beredd på vad, taktik. Men om motståndaren anfaller snabbt och den andra flyttar sig, samt utför någon greppteknik, så kommer hastigheten i hans egna attack gå emot honom själv. Aikido brukar ha mycket dessa inslag.
Aikido mästerskap
__________________
Senast redigerad av torkel2 2018-10-23 kl. 22:06.
Citera
2018-10-24, 06:35
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
De flesta sporter med grepp och kast brukar ju leda direkt till dåliga positioner och även en snabb förlust. Sen bör det vara lättare att brotta sig till denna situation eller utnyttja motståndares för stora rörelser så här gäller mer fullkontakt mot levande motståndare snarare än någon art som filosoferar hur man leker Metal Gear Solid/Ninja Gaiden/Dark Souls i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
I första hand säger man ju till att inte vara exakt mitt framför motståndaren utan håller sig längs sidorna, där man kan utnyttja denna möjlighet att komma en aning bakom och ta ner motståndare. Om du ska ta dig bakom, så måste du ju ändå säga till att du alltid håller din front mot motståndaren och håller din ställning, vilket gör att han ganska omgående troligen justerar sin ställning. Du kan ju inte bara rusa förbi för att försöka komma bakom för då kommer du själv i ett läge där du kommer ha din rygg mot motståndaren, lättare sagt än gjort med andra ord. Det där med ögonblicket sida mot sida, handlar om vem som är beredd på vad, taktik. Men om motståndaren anfaller snabbt och den andra flyttar sig, samt utför någon greppteknik, så kommer hastigheten i hans egna attack gå emot honom själv. Aikido brukar ha mycket dessa inslag.
Aikido mästerskap

5:23 i nedanstående video:
https://m.youtube.com/watch?v=LWE79K2Ii-s

Perfekt läge för en ryggattack. Alltså typ kasta sig på motståndarens rygg (ungefär som domaren lyckas med några sekunder senare på båda). Men istället ger han honom bara en "lätt" smäll på ryggen. Nu är det ju visserligen tävling och inte "gatan", men bara för att visa hur jag tänker.
Citera
2018-10-24, 07:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
5:23 i nedanstående video:
https://m.youtube.com/watch?v=LWE79K2Ii-s

Perfekt läge för en ryggattack. Alltså typ kasta sig på motståndarens rygg (ungefär som domaren lyckas med några sekunder senare på båda). Men istället ger han honom bara en "lätt" smäll på ryggen. Nu är det ju visserligen tävling och inte "gatan", men bara för att visa hur jag tänker.

Jo, det kan jag ju hålla med om! Men alla har ju sina tekniker som man främst gillar. De där bägge var ju inställda på att främst använda nävarna på varandra och försöka slå ut varandra på så sätt. Men sedan är det också lättare sagt än gjort i en sådan situation, tänka om vilka tekniker som är bäst också vara väldigt flexibel i variationen av tekniker. Det är lätt att man låser sig i vilka tekniker man användar när man är trött och adrenalinet är igång.
__________________
Senast redigerad av torkel2 2018-10-24 kl. 08:13.
Citera
2018-10-24, 16:37
  #8
Medlem
Brottargalnings avatar
Brottning är nog det närmsta alternativet. Finns många tekniker om hur en ska ta motståndarens rygg.
Citera
2018-10-25, 08:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Brottning är nog det närmsta alternativet. Finns många tekniker om hur en ska ta motståndarens rygg.
Medhåll. Vilken tycker du själv är den bästa/snabbaste?
Citera
2018-10-25, 15:53
  #10
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soccerson
Medhåll. Vilken tycker du själv är den bästa/snabbaste?

Att dyka under. Möter jag en som kan brottas kör jag på enbensdyk. Möter en jag som inte kan brottas greppar jag runt och tar mig runt under armen.
Citera
2018-10-27, 10:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Att dyka under. Möter jag en som kan brottas kör jag på enbensdyk. Möter en jag som inte kan brottas greppar jag runt och tar mig runt under armen.
Finns några till men de du nämner är snabba och effektiva. Vips- så har man ryggen
Citera
2018-10-28, 06:49
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
De flesta sporter med grepp och kast brukar ju leda direkt till dåliga positioner och även en snabb förlust. Sen bör det vara lättare att brotta sig till denna situation eller utnyttja motståndares för stora rörelser så här gäller mer fullkontakt mot levande motståndare snarare än någon art som filosoferar hur man leker Metal Gear Solid/Ninja Gaiden/Dark Souls i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Brottning är nog det närmsta alternativet. Finns många tekniker om hur en ska ta motståndarens rygg.

Citat:
Ursprungligen postat av Soccerson
Medhåll. Vilken tycker du själv är den bästa/snabbaste?

Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Att dyka under. Möter jag en som kan brottas kör jag på enbensdyk. Möter en jag som inte kan brottas greppar jag runt och tar mig runt under armen.

Citat:
Ursprungligen postat av Soccerson
Finns några till men de du nämner är snabba och effektiva. Vips- så har man ryggen

Även för en brottare borde det väl vara önskvärt att hålla sig upprätt så länge som möjligt?
Att komma bakom motståndaren där man kan ge honom en knuff (och kanske en spark på knävecket) så han faller på mage, det borde väl vara betydligt säkrare än att ge sig ner på golvet?

Att hela tiden akta sig för motståndarens attacker, och vänta med att attackera tills man är bakom motståndaren, det borde vara det mest effektiva, tänker jag. Och även det som flest kan göra oavsett storlek/styrka.
Att akta sig för motståndarens attacker, det borde också göra att man förr eller senare hamnar bakom motståndaren.
__________________
Senast redigerad av a987 2018-10-28 kl. 06:52.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback