• 1
  • 2
2018-10-23, 15:28
Medlem
Det r s att jag vill plugga fristende kurser, dr jag ska skapa mitt eget examen. Jag ligger mellan tv utbildningar Systemvetenskap Kandidat och Datateknik, Jag kommer bestmma mig vilken utbildning exakt efter att jag har ftt reda p vilken kurser jag behver lsa fr att n de utbildning, d nr jag fr redan vilken kurser r intressant och lsa.

Mina frgor r:
Vilken kurser behver jag lsa fr varje utbildning? grna distans kurser.
Finns det mjlighet och lsa kurserna p olika universitet och nd skapa ett examen under ett universitet?

Ngon som r expert p det och har plockat ut sin egen examen? som kan svara mig.
Citera
2018-10-23, 15:44
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Hur viktigt r det att f det p papper och en examen fr dig?
Om inte viktigt kan du bestlla bcker och kolla youtube och lra dig gratis. Ofta kan du gra gamla tentor som kvitto du har frsttt det du lser.
Citera
2018-10-23, 15:47
Medlem
Despats avatar
Vad menar du med datateknik? Hgskoleingenjr eller Civilingenjr? Hgskoleingenjr r en 3 r lng utbildning medan Civilingenjr r 5, kanske vrt att ha i tanke. G in och kolla p olika hemsidor fr olika universitet vilka kurser det r som konstituerar de olika programmen. Jag kan inte hjlpa dig mer eftersom jag har ingen koll p hur det funkar med att "snickra ihop" sin egna examen.
Citera
2018-10-23, 19:00
Medlem
G till studievgledaren alt. prata med andra elever samt lrare.
Citera
2018-10-23, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Despat
Vad menar du med datateknik? Hgskoleingenjr eller Civilingenjr? Hgskoleingenjr r en 3 r lng utbildning medan Civilingenjr r 5, kanske vrt att ha i tanke. G in och kolla p olika hemsidor fr olika universitet vilka kurser det r som konstituerar de olika programmen. Jag kan inte hjlpa dig mer eftersom jag har ingen koll p hur det funkar med att "snickra ihop" sin egna examen.

En teknologie kandidat r inte samma sak som en hgskoleingenjrsexamen.
Citera
2018-10-23, 21:37
Medlem
Despats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
En teknologie kandidat r inte samma sak som en hgskoleingenjrsexamen.

Vart tog jag upp skillnader i examen nnstans? Jag pongterade bara att civilingenjr r 5 r medan hgskoleingenjr r 3, lngdskillnaden innebr att genomg en utbildning till att bli civilingenjr blir drfr svrare att fixa via fria kurser jmfrt med hgskole.
Citera
2018-10-23, 21:39
Medlem
Citat:
Vart tog jag upp skillnader i examen nnstans? Jag pongterade bara att civilingenjr r 5 r medan hgskoleingenjr r 3, lngdskillnaden innebr att genomg en utbildning till att bli civilingenjr blir drfr svrare att fixa via fria kurser jmfrt med hgskole.

Ska du leka besserwisser s borde du veta att det inte gr att plocka ihop en ingenjrsexamen p fria kurser verhuvudtaget. Det kan du bara gra genom att antas till en ingenjrsutbildning.
Citera
2018-10-23, 22:20
Medlem
Despats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Ska du leka besserwisser s borde du veta att det inte gr att plocka ihop en ingenjrsexamen p fria kurser verhuvudtaget. Det kan du bara gra genom att antas till en ingenjrsutbildning.

Som jag skrev i mitt frsta inlgg, jag har ingen strre koll, frsker hjlpa till s gott jag kan. Intressant dock att du som uppenbarligen kan en del inte frsker hjlpa p nt stt utan istllet ppekar smfel hos folk och kallar dom fr besserwissrar. Bara en intressant iakttagelse.
Citera
2018-10-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Hur viktigt r det att f det p papper och en examen fr dig?
Om inte viktigt kan du bestlla bcker och kolla youtube och lra dig gratis. Ofta kan du gra gamla tentor som kvitto du har frsttt det du lser.

Appelskrutten123, Jag har redan erfarenhet utav mnga programmeringssprk, men d efter 2 rs aktivit jobb skande inom IT branschen s tnkte jag kan lika grna plugga en utbildning inom IT, s jag har bda erfarenhet och utbildning.
Citera
2018-10-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xxx80
G till studievgledaren alt. prata med andra elever samt lrare.

stller frgan hr fr att kolla om de r ngon som har plockat sin egen utbildning, fr de som kan s fr dem grna svara.

Svar p ditt inlgg.
Jag har redan kontaktat studievgledare, tyvrr s har varje universitet studievgledare som bara har kolla p de universitet dem jobbar p.
Citera
2018-10-23, 22:31
Medlem
Despats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emki11
stller frgan hr fr att kolla om de r ngon som har plockat sin egen utbildning, fr de som kan s fr dem grna svara.

Svar p ditt inlgg.
Jag har redan kontaktat studievgledare, tyvrr s har varje universitet studievgledare som bara har kolla p de universitet dem jobbar p.

Varfr r det s viktigt att lsa just fristende kurser? Det frsvrar det hela vldigt mycket, finns utbildningar i bde systemvetenskap samt till hgskoleingenjr som ges p distans.
Citera
2018-10-23, 22:34
Medlem
Citat:
Varfr r det s viktigt att lsa just fristende kurser? Det frsvrar det hela vldigt mycket, finns utbildningar i bde systemvetenskap samt till hgskoleingenjr som ges p distans.

Jag har mina egna anledningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in