• 1
  • 2
2018-10-23, 15:28
Medlem
Det är så att jag vill plugga fristående kurser, där jag ska skapa mitt eget examen. Jag ligger mellan två utbildningar Systemvetenskap Kandidat och Datateknik, Jag kommer bestämma mig vilken utbildning exakt efter att jag har fått reda på vilken kurser jag behöver läsa för att nå de utbildning, då när jag får redan vilken kurser är intressant och läsa.

Mina frågor är:
Vilken kurser behöver jag läsa för varje utbildning? gärna distans kurser.
Finns det möjlighet och läsa kurserna på olika universitet och ändå skapa ett examen under ett universitet?

Någon som är expert på det och har plockat ut sin egen examen? som kan svara mig.
Citera
2018-10-23, 15:44
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Hur viktigt är det att få det på papper och en examen för dig?
Om inte viktigt kan du beställa böcker och kolla youtube och lära dig gratis. Ofta kan du göra gamla tentor som kvitto du har förstått det du läser.
Citera
2018-10-23, 15:47
Medlem
Despats avatar
Vad menar du med datateknik? Högskoleingenjör eller Civilingenjör? Högskoleingenjör är en 3 år lång utbildning medan Civilingenjör är 5, kanske värt att ha i åtanke. Gå in och kolla på olika hemsidor för olika universitet vilka kurser det är som konstituerar de olika programmen. Jag kan inte hjälpa dig mer eftersom jag har ingen koll på hur det funkar med att "snickra ihop" sin egna examen.
Citera
2018-10-23, 19:00
Medlem
Gå till studievägledaren alt. prata med andra elever samt lärare.
Citera
2018-10-23, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Despat
Vad menar du med datateknik? Högskoleingenjör eller Civilingenjör? Högskoleingenjör är en 3 år lång utbildning medan Civilingenjör är 5, kanske värt att ha i åtanke. Gå in och kolla på olika hemsidor för olika universitet vilka kurser det är som konstituerar de olika programmen. Jag kan inte hjälpa dig mer eftersom jag har ingen koll på hur det funkar med att "snickra ihop" sin egna examen.

En teknologie kandidat är inte samma sak som en högskoleingenjörsexamen.
Citera
2018-10-23, 21:37
Medlem
Despats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
En teknologie kandidat är inte samma sak som en högskoleingenjörsexamen.

Vart tog jag upp skillnader i examen nånstans? Jag poängterade bara att civilingenjör är 5 år medan högskoleingenjör är 3, längdskillnaden innebär att genomgå en utbildning till att bli civilingenjör blir därför svårare att fixa via fria kurser jämfört med högskole.
Citera
2018-10-23, 21:39
Medlem
Citat:
Vart tog jag upp skillnader i examen nånstans? Jag poängterade bara att civilingenjör är 5 år medan högskoleingenjör är 3, längdskillnaden innebär att genomgå en utbildning till att bli civilingenjör blir därför svårare att fixa via fria kurser jämfört med högskole.

Ska du leka besserwisser så borde du veta att det inte går att plocka ihop en ingenjörsexamen på fria kurser överhuvudtaget. Det kan du bara göra genom att antas till en ingenjörsutbildning.
Citera
2018-10-23, 22:20
Medlem
Despats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Ska du leka besserwisser så borde du veta att det inte går att plocka ihop en ingenjörsexamen på fria kurser överhuvudtaget. Det kan du bara göra genom att antas till en ingenjörsutbildning.

Som jag skrev i mitt första inlägg, jag har ingen större koll, försöker hjälpa till så gott jag kan. Intressant dock att du som uppenbarligen kan en del inte försöker hjälpa på nåt sätt utan istället påpekar småfel hos folk och kallar dom för besserwissrar. Bara en intressant iakttagelse.
Citera
2018-10-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Hur viktigt är det att få det på papper och en examen för dig?
Om inte viktigt kan du beställa böcker och kolla youtube och lära dig gratis. Ofta kan du göra gamla tentor som kvitto du har förstått det du läser.

Appelskrutten123, Jag har redan erfarenhet utav många programmeringsspråk, men då efter 2 års aktivit jobb sökande inom IT branschen så tänkte jag kan lika gärna plugga en utbildning inom IT, så jag har båda erfarenhet och utbildning.
Citera
2018-10-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xxx80
Gå till studievägledaren alt. prata med andra elever samt lärare.

ställer frågan här för att kolla om de är någon som har plockat sin egen utbildning, för de som kan så får dem gärna svara.

Svar på ditt inlägg.
Jag har redan kontaktat studievägledare, tyvärr så har varje universitet studievägledare som bara har kolla på de universitet dem jobbar på.
Citera
2018-10-23, 22:31
Medlem
Despats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emki11
ställer frågan här för att kolla om de är någon som har plockat sin egen utbildning, för de som kan så får dem gärna svara.

Svar på ditt inlägg.
Jag har redan kontaktat studievägledare, tyvärr så har varje universitet studievägledare som bara har kolla på de universitet dem jobbar på.

Varför är det så viktigt att läsa just fristående kurser? Det försvårar det hela väldigt mycket, finns utbildningar i både systemvetenskap samt till högskoleingenjör som ges på distans.
Citera
2018-10-23, 22:34
Medlem
Citat:
Varför är det så viktigt att läsa just fristående kurser? Det försvårar det hela väldigt mycket, finns utbildningar i både systemvetenskap samt till högskoleingenjör som ges på distans.

Jag har mina egna anledningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in