Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-23, 08:45
  #1
Medlem
pedrens avatar
Citat:
Tusentals frivilliga ställde upp när Sverige brann i somras.

Nu flaggar MSB för att personal som ryckte in under sin semester kan komma att förmånsbeskattas för att ha sovit i skolor och tält.

– Vi lämnade familjer och semester för att hjälpa Sverige i kris. Nu ska vi förmånsbeskattas för våra nätter borta och för den kalla mat vi fick äta i knät under sena nätter, säger en av de frivilliga om vill vara anonym.

Citat:
Han jobbade i två veckor med brandbekämpningen, vissa dagar 16 timmar i sträck. Nu uppmanas han tillsammans med andra frivilliga som MSB har rekryterat att lista alla “förmåner” de fått under tiden ute i skog och mark.

– Jag kände mig både förbannad och road när jag fick brevet från MSB. Det är rätt löjligt att beskatta mig för att ätit kall dålig mat under fältmässiga former för att kunna lösa en akut uppgift i en nationell krissituation.

Citat:
MSB menar att det blir ett nollsummespel eftersom många av förmånerna är möjliga att dra av vid deklarationen. För brandbekämparna blir det ytterligare tid som ska läggas på administration, efter en lång sommar utan vila.

– Många har lagt hela sin semester på detta utan möjlighet till återhämtning i höst. Nu ska vi lägga en massa tid på att få det här rätt. Vi gör det här för att vi vill och för att det är viktigt men jag tror det är många som kommer tänka till inför nästa sommar, är det verkligen värt det? säger en insatschef som jobbade vid en av de stora skogsbränderna.

Aftonbladet rapporterar att de som jobbat med frivilligt släckningsarbete under brandkrisen i somras nu fått ett brev från myndigheten för samhällsskydd och beredskap i vilket de uppmanas lista de förmåner de tagit del av under arbetet, såsom mat och logi. För att sedan kunna beskattas för dessa privilegier.

Vad tycker ni om MSB's behandling av de som kämpade för att hålla bränderna under kontroll? Är detta verkligen rimligt?
Citera
2018-10-23, 08:47
  #2
Medlem
Dan Eliasson: MSB ska förmånsbeskatta brandmän som bekämpade skogseldarna.

När Dan Eliasson stoppades undan på MSB tror jag ingen misstänkte att han skulle kunna ställa till med ytterligare skit. Efter en omorganisation som sänkte utredningsresultaten, tvingade bort ännu fler poliser än någonsin tidigare och rent allmänt fuckat upp hela poliskåren bestämmer sig nu Dan Eliasson för att sabba ytterligare en offentlig verksamhet och straffbeskatta de brandmän som deltog i brandbekämpningsarbetet för de kalla måltider som förtärdes i all hast och sovplatserna under bar himmel.

Citat:
– Många har lagt hela sin semester på detta utan möjlighet till återhämtning i höst. Nu ska vi lägga en massa tid på att få det här rätt. Vi gör det här för att vi vill och för att det är viktigt men jag tror det är många som kommer tänka till inför nästa sommar, är det verkligen värt det? säger en insatschef som jobbade vid en av de stora skogsbränderna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ha-sovit-i-sko


Lägger tråden i Korruption och missförhållanden då Dan Eliasson är ett vandrande jävla missförhållande. Tycker mod annorlunda är det bara att flytta tråden.
Citera
2018-10-23, 08:47
  #3
Medlem
Vad händer med Sverige egentligen? Inget annat än skrattretande.
Citera
2018-10-23, 08:50
  #4
Medlem
Haha Dan Eliasson och hans jävla MSB. Idioter. Självklart skall de frivilliga ej beskattas, de ska få pengar om något.

Beskatta alla förmåner invandrarna får istället, just sayin.
Citera
2018-10-23, 08:54
  #5
Medlem
Ichwills avatar
Jag hoppas att alla brandmän går ut i strejk fram tills att Eliasson avgår och lämnar landet.
Sveriges politiker är ett stort jävla skämt.
Citera
2018-10-23, 08:57
  #6
Medlem
note-its avatar
Lycka till med rekrytering till nästa gång det smäller, säger jag.
OK att MSB följer laga och regler som dim säger men, någon måtta på PKt får det väl ändå vara.
Citera
2018-10-23, 08:58
  #7
Medlem
Visst är Sverige härligt. Jävlar så orättvist om någon har en större förmån än den andre. Då ska det beskattas! Vill bara kräkas över Sveriges förmånsbeskattning.

Snacka om att pissa på dem som hjälpt Sverige ur en kris. Klart MSB hade kunnat varit smidigare, men de är en statlig myndighet som följer de lagar och regler som våra politiker upprättat. Om ni ska gnälla så gnäll på politikerna istället. MSB kan inte ändra lagen.

Hur blir det den dagen det blir krig? Ska vi förmånsbeskattas då också?
Citera
2018-10-23, 08:58
  #8
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel
Haha Dan Eliasson och hans jävla MSB. Idioter. Självklart skall de frivilliga ej beskattas, de ska få pengar om något.

Beskatta alla förmåner invandrarna får istället, just sayin.


Bra skrivet! Helt enig.

Så sjukt. Sverige har blivit ett mycket konstigt land och det gör mig ledsen. Hjälteinsatser beskattas, brottslingar går fria, papperslösa får gratis tandvård och EU-medborgare får socialbidrag. Tror jag det att svensken måste beskattas till döds för att täcka alla kostnader.
Citera
2018-10-23, 09:01
  #9
Medlem
Äh vem bryr sig. Nu får ju staten in sina skatter, säkert mycket pengar.

Nästa gång så kan brandmännen fortsätta ligga på stranden och så kan staten få känna på vad det kostar att beskatta fel saker.
Citera
2018-10-23, 09:07
  #10
Medlem
pedrens avatar
Ni som menar att MSB bara följer regelverket - hade inte någon högt uppsatt inom organisationen kunnat förhindra detta? Om ja, vad hade konsekvensen blivit för MSB?
Citera
2018-10-23, 09:12
  #11
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
När Dan Eliasson stoppades undan på MSB tror jag ingen misstänkte att han skulle kunna ställa till med ytterligare skit. Efter en omorganisation som sänkte utredningsresultaten, tvingade bort ännu fler poliser än någonsin tidigare och rent allmänt fuckat upp hela poliskåren bestämmer sig nu Dan Eliasson för att sabba ytterligare en offentlig verksamhet och straffbeskatta de brandmän som deltog i brandbekämpningsarbetet för de kalla måltider som förtärdes i all hast och sovplatserna under bar himmel.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ha-sovit-i-sko


Lägger tråden i Korruption och missförhållanden då Dan Eliasson är ett vandrande jävla missförhållande. Tycker mod annorlunda är det bara att flytta tråden.
Nu jobbar ju inte Eliasson på skatteverket. Det är dom som beslutar det ska dras skatt eller inte.
Citera
2018-10-23, 09:17
  #12
Medlem
Men oj vad jobbigt att lägga 1 minut på en lista, de slipper ju betala!

Är det inte mer besvär att gråta ut i pressen?

Nu är jag imponerad av de som ryckte ut men det blir lite väl genomskinligt att det bara var för pengarna då de gnäller över en petitess som detta, nog fick de god lön alltid!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback