Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-21, 08:35
  #1
Medlem
Hej jag hittade en lista över de 10 utbildningar med högst ingångslön efter examen. http://allastudier.se/tips-o-fakta/2...6gst-l%C3%B6n/
Enligt listan så ligger data & systemvetenskap på Uppsala universitet etta med 35000kr. Är detta verkligen sant? Hur kan denna utbildning ligga så högt upp med tanke på att antagningspoängen är rätt låga (ca 18)? Kan förvisso ha med den geografiska platsen att göra men ändå.
Någon som kan flika in? Vad tycker ni om resten av listan?
Citera
2018-10-21, 08:44
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Det handlar om efterfrågan på arbetskraften och om det är den offentliga eller privata sektorn främst som efterfrågar arbetskraften, inte om hur svårr utbildningen är.

Därför har läkare och lärare usla löner.
Citera
2018-10-21, 08:48
  #3
Medlem
bombaccis avatar
Svårighetsgraden eller antagningspoängen på en utbildning har inget med löneläget att göra. Det är tillgång och efterfrågan som avgör hur hög lönen blir. Är det få som vill jobba med jobbet o det finns flera möjliga arbetsgivare som kommer behöva tävla om att rekrytera de som examineras, ja då blir det en bra ingångslön, är det däremot ett överskott eller att det finns andra som kan ersätta dessa ja då blir det lägre ingångslöner o löneutveckling. Förövrigt är Uppsala universitet en väldigt fin skola, oavsett utbildning. En av Sveriges utbildning och historisk stolthet.
Citera
2018-10-21, 08:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Det handlar om efterfrågan på arbetskraften och om det är den offentliga eller privata sektorn främst som efterfrågar arbetskraften, inte om hur svårr utbildningen är.

Därför har läkare och lärare usla löner.

Läkare har usla löner? Det är det yrke som har högst genomsnittslön i landet och vi ska inte ens tala om hur mycket de tjänar när de är konsulter.
Citera
2018-10-21, 09:03
  #5
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Läkare har usla löner? Det är det yrke som har högst genomsnittslön i landet och vi ska inte ens tala om hur mycket de tjänar när de är konsulter.
Ingångslönen är inte så hög.
Citera
2018-10-21, 09:13
  #6
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Ingångslönen är inte så hög.
Du måste titta på löneutvecklingen också. Läkare är faktiskt ett av de få yrken som betalar sig att plugga för, lönemässigt.
Citera
2018-10-21, 09:23
  #7
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbrok99
Hej jag hittade en lista över de 10 utbildningar med högst ingångslön efter examen. http://allastudier.se/tips-o-fakta/2...6gst-l%C3%B6n/
Enligt listan så ligger data & systemvetenskap på Uppsala universitet etta med 35000kr. Är detta verkligen sant? Hur kan denna utbildning ligga så högt upp med tanke på att antagningspoängen är rätt låga (ca 18)? Kan förvisso ha med den geografiska platsen att göra men ändå.
Någon som kan flika in? Vad tycker ni om resten av listan?

Skolan och arbetslivet har inte mycket med varandra att göra. Arbetsgivaren skiter i intagningspoäng och hur svår din utbildning var. De värderar dig efter tillgången på din kompetens samt värdet i funktionen du tillför.

Nu är det ont om systemvetare och de flesta har jobb som kommer på intervju. Då kan arbetstagaren förhandla hårdare.
Citera
2018-10-21, 11:38
  #8
Medlem
kalkryggars avatar
Jag tycker inte 35k/mån lät så mycket. Jag som systemutvecklare (programmerare) fick som ingångslön för ca 10 år sen på 36k/mån. Min civilingenjörsexamen vet jag tryckte upp lönen något. En som jag känner som är 21 år utan examen men med portfolio (ganska stark sådan) fick nyligen 41k/mån på en konsultfirma.

35k/mån tycker jag lät lite svagt.
Citera
2018-10-21, 20:40
  #9
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Ingångslönen är inte så hög.
Tänk på att AT och ST läkare är under utbildning. Lönen är kanske låg men det är i alla fall lön under utbildning och det kan ju inte jämföras med löner efter utbildning.
Citera
2018-10-21, 23:03
  #10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbrok99
Hej jag hittade en lista över de 10 utbildningar med högst ingångslön efter examen. http://allastudier.se/tips-o-fakta/2...6gst-l%C3%B6n/
Enligt listan så ligger data & systemvetenskap på Uppsala universitet etta med 35000kr. Är detta verkligen sant? Hur kan denna utbildning ligga så högt upp med tanke på att antagningspoängen är rätt låga (ca 18)? Kan förvisso ha med den geografiska platsen att göra men ändå.
Någon som kan flika in? Vad tycker ni om resten av listan?

Tror inte det är så högt, förmodligen speglar detta snitt inte alla som läst den linjen utan snarare de som besvarat en enkät om vilken ingångslön de fick (med tillhörande selection bias på statistiken). Enligt vad jag har hört får systemvetare en ingångslön på 28-32 tkr (vilket iofs också är rätt bra), dock är löneutvecklingen ganska platt. En ingenjör/jurist/ekonom kan gå in på 30-35 efter skolan men får efter detta en god löneutveckling, en systemvetare står still på samma lön i ganska många år i normalfallet.
Citera
2018-10-21, 23:09
  #11
Medlem
Som konsult? Då är dessa 41k utan utan pension mm, men kanske bonus?

Hur som helst det är en sjuk brist på folk som kan utveckla datasystem. Tyvärr är det inte så enkelt att vem som helst kan bli bra på det dock.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tycker inte 35k/mån lät så mycket. Jag som systemutvecklare (programmerare) fick som ingångslön för ca 10 år sen på 36k/mån. Min civilingenjörsexamen vet jag tryckte upp lönen något. En som jag känner som är 21 år utan examen men med portfolio (ganska stark sådan) fick nyligen 41k/mån på en konsultfirma.

35k/mån tycker jag lät lite svagt.
Citera
2018-10-21, 23:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbrok99
Hej jag hittade en lista över de 10 utbildningar med högst ingångslön efter examen. http://allastudier.se/tips-o-fakta/2...6gst-l%C3%B6n/
Enligt listan så ligger data & systemvetenskap på Uppsala universitet etta med 35000kr. Är detta verkligen sant? Hur kan denna utbildning ligga så högt upp med tanke på att antagningspoängen är rätt låga (ca 18)? Kan förvisso ha med den geografiska platsen att göra men ändå.
Någon som kan flika in? Vad tycker ni om resten av listan?
Hur många utexamineras där? Är det få så kan ett fåtal inrapporterade värden ge fel uppfattning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback