Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-10-25, 09:16
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Jag äter enligt periodisk fasta och om jag nu anser att mina barn ska äta så, eller om de själva bestämmer sig för det, kan man tänka sig att skolan ger dem dispens från lektioner för att äta på eftermiddagen, eller lägga om lektionerna så det passar dem?
Du skämtar!
Citera
2018-10-25, 09:24
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LHA
Läste artikeln och blir väl mer trött än upprörd. En mamma som vill sina barn det bästa men som inte riktigt förstår vad dels diskriminering egentligen innebär och heller inte förstår vad ordet "rimligt" innebär.

Att skolan serverar vegetarisk mat tycker jag är rätt. Ett bra komplement till en animalisk matsedell. Men det får räcka där. Har du inte intyg från läkare som specificerar en viss kost så får du äta det som serveras. Du kanske inte gillar det som serveras men det är likväl mat.

Alternativet är ren anarki eller kanske snarare ett logistiskt helvete med totalt ekonomiskt kaos i skol- och centralköken. Det är inte en lunchrestaurang vi pratar om.


Samma gäller Halal. På min yngsta dotters skola tog man bort fläsket för 2-3 år sedan. Just med hänvisning till Halal. Ett antal föräldrar, mig inkluderad, protesterade då fläskkött tillhör en normal diet för största delen av skolans elever. Efter lite lugnt resonerande så ändrade skolan sig och återinförde fläskköttet rätt snabbt. De som inte åt fläskkött fick välja vegetariskt just de dagarna. Visst, fanns några som protesterade men det var ett mycket litet antal. Jag har själv pratat med några av föräldrarna och de flesta bara skakar på axlarna och "no big deal", deras barn äter vegetariskt till lunch och sen lite "bättre" mat på kvällen. Allt inom ordet "rimligt".

Så ja. Skolan som nekar vegankost gör helt rätt.

Ett sunt och vettigt inlägg, tack för det!(min fetning) Vad många glömmer är att vi har en skollag som föreskriver skolhälsovård med skolläkare och denne/denna har bl a ett ansvar när det gäller förebyggande hälsovård. Dit hör också kosthållningen i skolan.
Att ge vegankost till barn och unga är höjden av oansvarighet och korkskallighet.
Citera
2018-10-25, 11:09
  #87
Medlem
EliasAlucards avatar
MILF:en Moa Havby är nu återigen aktuell med en utmärkt debattartikel på Expressen:

Citat:
Indoktrinerade köttätare fokuserar mer på mina matlådor, än över anledningarna till att jag går till barnens skola med veganmat varje dag.

Det är galenskap att skattepengar går till livsmedel som skadar både elever och miljö, skriver veganmamman Moa Havby.

DEBATT | KLIMAT & MILJÖ. Skellefteå samt andra kommuners ovilja och motsättningar till att servera både mina och andras barn vegankost i skolan är något som helt saknar rimliga grunder. Varför ska mina, andras barn och framtida generationer betala priset för vuxna människors faktaresistens och kognitiva bias?
Inför veganmat som standard i alla skolor:
https://www.expressen.se/debatt/info...i-alla-skolor/

Tummen upp till denna veganska MILF! Behövs fler veganska föräldrar som henne. Dessutom behöver vi ett strikt, fanatiskt, totalitärt förbud med drakoniska straff mot all form av animalisk kost. Folk snackar om elbilar och minskning av koldioxidutsläpp osv, men är det något som gör en stor, enorm skillnad för miljön, så är det veganism (och cannabis/industrihampa! ).

Dessutom har Moa Havby helt rätt i att ni köttätare är indoktrinerade. Ni är mainstreamtänkare helt enkelt som inte har lärt er att tänka utanför boxen. Ni är helt enkelt efterblivna på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Obanningsbar
Många vänner kör mkt veganskt, mjölkalternativ och sojaprotein till sina barn.
Relativt små till växten nu, blir spännande och se om de kommer ikapp sina kamrater sedan när puberteten kommer.
Själv skulle jag aldrig experimentera med barn sådär, men dom är väldigt övertygade så att säga
Det är inget "experiment", och du skadar dina barns hälsa och för den delen även miljön (som påverkar oss alla, inklusive dina barn och ättlingar) betydligt mer när du matar dem kött och mejeriprodukter. Problemet här är ju att ni mainstreamtänkare inte fattar någonting och i vanlig ordning, så försvarar ni underlägsenhet. Sedan är vegansk kost mer näringsrik än animalisk kost, och de fåtal vitamineraler som inte finns i vegansk kost (B12 och D3), berikas sojamjölk osv med hur som helst. Det är snarare ett missförstånd/desinformation ni mainstreamtänkare kör med, pga er lägre IQ, att alla veganer är undernärda osv. Detta beror på att ni är anti-intellektuella och att ni helt enkelt inte fattar någonting. Här har du en vegansk bodybuilder:

https://twitter.com/torrewofficial/s...87240180191232

^^ Ser Torre Washington ut att vara undernärd? Vad får dig att tro att barn inte kan växa på en strikt vegansk kosthållning? Vem har tutat i dig dessa pseudovetenskapliga dumheter?
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-10-25 kl. 11:27.
Citera
2018-10-26, 20:19
  #88
Medlem
Gulblendkarringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
MILF:en Moa Havby är nu återigen aktuell med en utmärkt debattartikel på Expressen:

Inför veganmat som standard i alla skolor:
https://www.expressen.se/debatt/info...i-alla-skolor/

Tummen upp till denna veganska MILF! Behövs fler veganska föräldrar som henne. Dessutom behöver vi ett strikt, fanatiskt, totalitärt förbud med drakoniska straff mot all form av animalisk kost. Folk snackar om elbilar och minskning av koldioxidutsläpp osv, men är det något som gör en stor, enorm skillnad för miljön, så är det veganism (och cannabis/industrihampa! ).

Dessutom har Moa Havby helt rätt i att ni köttätare är indoktrinerade. Ni är mainstreamtänkare helt enkelt som inte har lärt er att tänka utanför boxen. Ni är helt enkelt efterblivna på riktigt.

Det är inget "experiment", och du skadar dina barns hälsa och för den delen även miljön (som påverkar oss alla, inklusive dina barn och ättlingar) betydligt mer när du matar dem kött och mejeriprodukter. Problemet här är ju att ni mainstreamtänkare inte fattar någonting och i vanlig ordning, så försvarar ni underlägsenhet. Sedan är vegansk kost mer näringsrik än animalisk kost, och de fåtal vitamineraler som inte finns i vegansk kost (B12 och D3), berikas sojamjölk osv med hur som helst. Det är snarare ett missförstånd/desinformation ni mainstreamtänkare kör med, pga er lägre IQ, att alla veganer är undernärda osv. Detta beror på att ni är anti-intellektuella och att ni helt enkelt inte fattar någonting. Här har du en vegansk bodybuilder:

https://twitter.com/torrewofficial/s...87240180191232

^^ Ser Torre Washington ut att vara undernärd? Vad får dig att tro att barn inte kan växa på en strikt vegansk kosthållning? Vem har tutat i dig dessa pseudovetenskapliga dumheter?

För helvete Elias! Kärringen med dreadlocks är allt annat än en milf, dessutom helt störd med sitt veganskit. Kött är bra. Det vet du också innerst inne. Jag vet att du är en smart och rolig jävel på FB, men här spårar du ur lite. Jag kan tycka vissa veggorätter är goda och uppfinningsrika, men detta sinnessjuka att inte äta kött, det har gått för långt.

Varför äter du inte kött?
Citera
2018-10-26, 22:49
  #89
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
För helvete Elias! Kärringen med dreadlocks är allt annat än en milf, dessutom helt störd med sitt veganskit.
Alltså, hon har ju ett jävligt porrigt utseende, det kan du väl ändå inte förneka?

https://www.svtstatic.se/image-cms/s...large/moa3-jpg

^^ Hade hon inte kört med fula dålig smak frisyrer (dreadlocks, kort lugg osv, vad är det för hjärnsläpp?) och konstiga ansiktstatueringar, ja då hade hon sett mycket bättre ut. Men redan där måste du väl ändå hålla med om att hon ser bra ut, egentligen? Hon har ju fina drag, men det är sant att hon försöker fula till sig genom att vara "trendig". Missförstå mig dock inte, jag säger inte att hon är Britt Ekland snygg, men hon är helt klart sexigt snygg.

Sedan är hon inte störd pga veganismen. Det är snarare så att hon är kvinna, och alla kvinnor är mer eller mindre knäppa i huvudet Kvinnors veganism handlar dessutom till stor del om deras modersinstinkter. Själv stödjer jag veganismen eftersom veganismen har vetenskapen på sin sida.

I alla fall, om man bortser från hennes fula dålig smak frisyrer och moraliserande osv, så har hon helt rätt kring veganismen. Jag backar henne 100% i den här frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Kött är bra. Det vet du också innerst inne.
Nej, kött (och mejeriprodukter) är en katastrof både för din hälsa och för miljön. Ägg är också mycket skadligt för din hälsa pga animaliskt protein och kolesterol, dock har ägg inte lika katastrofal miljöpåverkan som kött och mjölk. Veganism är egoism, så att säga Här ska du få lite hemläxa av mig: googla "pro-telomere diet", så kommer du förstå att raw food veganism är det absolut bästa du kan äta för välmående.

Eller så kan du bara kolla på de här klippen:

Telomeres - Cap It All Off with Diet:
https://www.youtube.com/watch?v=rVyQlbi5sWI

Power Foods for the Brain | Neal Barnard | TEDxBismarck:
https://www.youtube.com/watch?v=v_ONFix_e4k

^^ Serious shit, man.

Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Jag vet att du är en smart och rolig jävel på FB, men här spårar du ur lite.
Ja vad ska man säga, jag är väl "progressiv" och "vänster" i en del frågor

Faktum är dock att det inte är jag som spårar ur, jag är bara mer upplyst än den så kallade "alt-right" med deras "paleodiet" som de tror är värsta maskulina kosten osv. Paleodieten kan nog vara den mest korkade dieten som finns, är nog bara LCHF som är mer hjärndött.

Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Jag kan tycka vissa veggorätter är goda och uppfinningsrika, men detta sinnessjuka att inte äta kött, det har gått för långt.
Du får vänja dig vid det kommande köttförbudet; om 10-20 år kommer ingen äta kött, mejeriprodukter eller något annat animaliskt Det har med upplysning att göra. Ju mer upplyst ett samhälle blir, desto mindre iPhones och mer veganism

Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Varför äter du inte kött?
Eftersom animalisk kost är underlägset skit. Det är mycket skadligt för vår hälsa, och i många fall satans vidrigt också. Har t.ex. aldrig förstått mig på folk som sitter och har kräftskiva eller går igång på att stoppa i sig räkor osv. Jag tycker t.ex. kebabtallrik med pommes frites, blatte-style, är riktigt gott, men när folk stoppar i sig all möjlig skit som kaviar, bläckfisk, musslor osv, usch. En annan fördel med veganism, är att ens skit inte stinker (eller åtminstone stinker betydligt mindre ).

Men poängen hur som helst är att veganism är överlägset, sett till näring/hälsa och miljön. Sätt dig in i näringslära så förstår du vad jag menar efter att ha informationspundat näring ett par månader.

Det kanske skall tilläggas att jag är flexitarian, och det kan hända att jag äter kött (eller ost, mjölk osv) ibland, jag är ingen sån där fanatisk mainstreamvegan som moraliserar 24/7 med en holier than thou attityd om att alla som äter kött är grymma mördare och slavägare osv (till exempel tycker jag inte att cirkus ska förbjudas). Däremot om det hade varit upp till mig så hade jag förbjudit all animalisk kost, av miljöskäl (jag skiter liksom i om korkade köttätare får cancer av deras underlägsna diet, men deras självskadebeteende håller på att ta kål på biosfären, bokstavligt talat, så kött- och mejeriförbud är ett absolut måste). Som Trump brukar säga: we have no choice
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-10-26 kl. 22:52.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback