Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-18, 02:15
  #1
Avstängd
Jockiboiis avatar
En polare skickade denna artikel till mig och jag känner ett behov av att dela med mig. En morsa tvingar sin sexåring att äta vegansk mat och drar diskrimineringskortet när förskolan vägrar servera veganskt (helt rätt av skolan). En sexåring har inte kapacitet nog att fatta beslut om sin kost. Ansvaret för närorik och balanserad mat ligger hos föräldrarna.

https://www.svt.se/nyheter//i-skelle...da-till-barnen

Citat:


Vad tycker ni? Rätt eller fel av morsan att göra ungen till vegan? Kan det klassas som diskriminering?
__________________
Senast redigerad av Jockiboii 2018-10-18 kl. 02:20.
Citera
2018-10-18, 02:20
  #2
Medlem
ruttenfimps avatar
Som du skrev har inte en sexåring kapacitet för att fatta ett sådant beslut själv.

Det är mamman som tycker så, inte barnen.

Vad mer än kanske "jag vill inte äta djur" kan en sexåring komma med?


Edit: vegetariska alternativ finns på alla skolor vad jag vet och borde duga egentligen då veganskt kommer antagligen kosta massor för skolan och tror inte ens 5% kommer käka av den maten
__________________
Senast redigerad av ruttenfimp 2018-10-18 kl. 02:33.
Citera
2018-10-18, 02:25
  #3
Avstängd
Jockiboiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Som du skrev har inte en sexåring kapacitet för att fatta ett sådant beslut själv.

Det är mamman som tycker så, inte barnen.

Vad mer än kanske "jag vill inte äta djur" kan en sexåring komma med?
Exakt, barn bör få i sig ordentligt med näring och det är väldigt svårt med en vegansk diet. Att SVT verkar ömka för familjen förvånar mig. Ärligt talat borde kanske SOC vara inblandade.
Citera
2018-10-18, 02:35
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
En polare skickade denna artikel till mig och jag känner ett behov av att dela med mig. En morsa tvingar sin sexåring att äta vegansk mat och drar diskrimineringskortet när förskolan vägrar servera veganskt (helt rätt av skolan). En sexåring har inte kapacitet nog att fatta beslut om sin kost. Ansvaret för närorik och balanserad mat ligger hos föräldrarna.

https://www.svt.se/nyheter//i-skelle...da-till-barnen

Citat:


Vad tycker ni? Rätt eller fel av morsan att göra ungen till vegan? Kan det klassas som diskriminering?

Totalt helfel, skolan erbjuder faktiskt vegetarisk mat, ska räcka rent hälsomässigt medicinskt om man anser att kött och fisk är ohälsosamt. Mamman har ett flummigt företag enligt Ratsit:
Verksamhetsbeskrivning
Som utbildad stresscoach inom Mindfulness, Qi gong, Power Qi gong samt Självkänsla är det tjänster i form av personlig & mental träning som företaget säljer. Företaget säljer tjänster inom ovanstående områden, för att kunderna, eleverna, klienterna ska erbjudas redskap & träning för att både tillsammans med mig som coach men också på egen hand kunna minska stressen och öka välbefinnandet i sitt liv.

-Varför blir jag inte förvånad?

Absolut ingen diskriminering, och det går helt utmärkt att kringgå reglerna för övrigt: Bara hävda att man är extrembuddist så får man vegansk mat av religiösa skäl. Fast mamman vill bara verka politiskt, inte lösa problemet. Mamman är vegan enbart av "religiösa skäl", inga praktiska. GÖR det religiöst då, kalla det buddism, så är saken "biff"! ("Biff" kanske är fel ordval, hehe).
Citera
2018-10-18, 03:11
  #5
Medlem
Sooks avatar
Flera kommuner har ju blivit hårdare på specialkost till barn, tex krävs det läkarintyg på allergier. Detta eftersom det missbrukats och blivit för dyrt. Det här kanske är ett sånt exempel när man inte längre vill slösa pengar på det.
Citera
2018-10-18, 03:17
  #6
Medlem
Gabriel Knights avatar
Är det verkligen nyttigt för ett barn som behöver näring för att växa att vara vegan? Vegetarisk kost ligger väl på gränsen men vegan är ju snäppet värre. Måste inte barnet då äta en massa kosttillskott för att må bra?
Citera
2018-10-18, 04:53
  #7
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Exakt, barn bör få i sig ordentligt med näring och det är väldigt svårt med en vegansk diet. Att SVT verkar ömka för familjen förvånar mig. Ärligt talat borde kanske SOC vara inblandade.

Fel. Det är däremot svårt med en slarvigt skött vegansk kost, det finns veganska alternativ som är precis lika näringsrika som "vanlig" kost.

Har en bekant som är dietist och har diskuterat detta med denne, det är min källa. Det finns även flera kända kroppsbyggare som är veganer.

Edit:
Om det är svårt är subjektivt. Det stämmer att man behöver tänka till mer vid en "vanlig" kost för att få i sig det man behöver. Krävs lite mer planering, och kan vara en omställning, absolut, men omöjligt, nej.
__________________
Senast redigerad av CloserToTheHeart 2018-10-18 kl. 05:05.
Citera
2018-10-18, 04:57
  #8
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Klart Dylan ska ha vegankäk han ska även få ha mycket rosa prinsessklänningar och bli behandlad som ickebinär.

Sluta kränka barnen, föräldrarna vet bäst!
Citera
2018-10-18, 06:21
  #9
Medlem
RedXs avatar
”Barn ska ha rätt att ha sina värderingar och rätt att vara egna individer.”

Undrar om det verkligen är förskolan som ska ha den frasen i åtanke?
Citera
2018-10-18, 06:30
  #10
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Är det verkligen nyttigt för ett barn som behöver näring för att växa att vara vegan? Vegetarisk kost ligger väl på gränsen men vegan är ju snäppet värre. Måste inte barnet då äta en massa kosttillskott för att må bra?

Nej det behövs normalt inte. Men man måste vara lite noggrannare med maten så dom får i sig allt vilket naturligtvis innebär lite merarbete.

Eftersom jag inte tycker om alla dessa kostnadsdrivande specialanpassningar för små grupper blir ju frågan, hur mycket hade det kostat att göra om den vegetariska menyn till en vegans meny? För som jag uppfattade det finns det ett vegetariskt alternativ? Tänker att det inte inte borde vara så stor kostnadsskillnad och då får man ju rätter som passar båda grupperna utan att det blir merarbete för kökspersonalen.
Citera
2018-10-18, 06:38
  #11
Avstängd
Densvartadildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart
Fel. Det är däremot svårt med en slarvigt skött vegansk kost, det finns veganska alternativ som är precis lika näringsrika som "vanlig" kost.

Har en bekant som är dietist och har diskuterat detta med denne, det är min källa. Det finns även flera kända kroppsbyggare som är veganer.

Edit:
Om det är svårt är subjektivt. Det stämmer att man behöver tänka till mer vid en "vanlig" kost för att få i sig det man behöver. Krävs lite mer planering, och kan vara en omställning, absolut, men omöjligt, nej.
Men lägg ner?

1. Att du känner bodybuilders som är veganer bevisar ingenting, det stärker snarare teorin om att veganer som "klarar sig" enbart gör det för att kroppen har uppbyggda depåer av näring som den nu äter av.

2. Det är helt rätt att det är "svårt" att klara sig eller åtminstone få i sig bra näring med en vegansk diet. Sanningen är att det finns mängder av näringsämnen som är omöjliga att tillgå hos vegansk kost. Vitamin A är en av de viktigaste eller mest betydelsefulla vitaminerna som veganer inte kan få. Det är för att vitamin A är en animalisk vitamin. Förutom vitamin A så finns det fler vitaminer samt även det faktum att en vegansk kost inget annat är än ett hippieprojekt som går ut på att överdosera på socker och kosttillskott.

Att påtvinga barn en vegansk kost är kul som fan, eftersom föräldrarna då troligtvis tillhör den skara som tycker att äktenskapets sexliv bäst hör hemma väl beskrivet på Instagram. Då är det bara bra om en eventuell unge slipper lidandet och dör.

Läs denna studie är du snäll, jag förväntar mig inte att vegetarianer/veganer har kapacitet att läsa denna text men denna studie visar problematiken med en annan vitamin som endast finns hos djurriket, nämligen B12.
Citat:
Nevertheless, the risk of possible nutritional deficiencies in a non-balanced vegetarian diet, due to the absence of nutrients that can nullify these health benefits, should not be underestimated. In the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition-Oxford (EPIC-Oxford) cohort study, all-cause mortality among vegetarians in comparison with non-vegetarians was not significantly different. In five prospective study analyses of 24,000 vegetarians among a total of 76,000 men and women, mortality from ischemic heart disease was lower in lacto-ovo-vegetarians than in vegans.

...

Vitamin B12, also called cobalamin (Cbl), is a water-soluble vitamin found in substantial quantities only in animal foods. If the consumption of animal foods is very low or absent, its scarce presence in plant foods makes its introduction essential, either through supplements or fortified foods.

...

In the vegetarian diet, there are few sources of Cbl, whilst supplement use is frequently resisted.

...

The vegetarian diet, rich in folacin, may mask hematological symptoms, so Cbl deficiency may only be evident due to neurological signs in the late stages, such as neuropsychiatric abnormalities, neuropathy, dementia and, albeit rarely, atrophy of optic nerves.

Din lösning på att judar har all makt, att folk dör av svält, att Hillary Clinton dödar sina landsmän och kommer undan med det samt självklart det faktum att djur lider av halalslakt (ej nödvändigtvis av normal slakt), är att folk ska äta plantor och injicera B12 i röven och sedan äta syntetiska piller med vitamin A, B2 och K6?

Se denna om du vågar: Epitome of malnourisment 3.
Citera
2018-10-18, 06:46
  #12
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Nej det behövs normalt inte. Men man måste vara lite noggrannare med maten så dom får i sig allt vilket naturligtvis innebär lite merarbete.

Eftersom jag inte tycker om alla dessa kostnadsdrivande specialanpassningar för små grupper blir ju frågan, hur mycket hade det kostat att göra om den vegetariska menyn till en vegans meny? För som jag uppfattade det finns det ett vegetariskt alternativ? Tänker att det inte inte borde vara så stor kostnadsskillnad och då får man ju rätter som passar båda grupperna utan att det blir merarbete för kökspersonalen.


Tack för svaret. Ja huvudsaken är att barnet mår bra utav kosten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback