Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2019-07-09, 10:35
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Svenskar har förlorat 20 procent av sina tillgångar pga att vi sa nej till EMU. Vi borde verkligen gå med så snart som möjligt.

Svenskar hade förlorat mer om vi inte gått med. Valutan faller för att vår ekonomi är misskött. Hade valutan inte kunnat falla, så hade vår export gått ner, och arbetslösheten ökat. Sen hade det varit kris på riktigt.

De som har pengar sparade som jag förlorar på det personligen, åtminstone på kort sikt. landet som helhet vinner stort på att valutan faller.
Citera
2019-07-09, 11:42
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Svenskar hade förlorat mer om vi inte gått med. Valutan faller för att vår ekonomi är misskött. Hade valutan inte kunnat falla, så hade vår export gått ner, och arbetslösheten ökat. Sen hade det varit kris på riktigt.

De som har pengar sparade som jag förlorar på det personligen, åtminstone på kort sikt. landet som helhet vinner stort på att valutan faller.

Nix, vi hade varit tvungna och anpassa oss och hade sluppit att förlora 20 procent.
Citera
2019-07-09, 11:49
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Nix, vi hade varit tvungna och anpassa oss och hade sluppit att förlora 20 procent.

Nix. Vilken fantastisk argumentation.

Bevisar ju åtminstone att där inte finns några vettiga argument. För kronkursen, som väl är det du talar om med dina 20%, innebär ju just det - 20% konkurrensfördel för exportindustrin mot andra länder, utan vilket vår export hade gått betydligt sämre, alternativt så hade det krävts lägre löner.

Men, nix är väl ett argument som bortser från fakta antar jag.
Citera
2019-07-09, 11:55
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Nix. Vilken fantastisk argumentation.

Bevisar ju åtminstone att där inte finns några vettiga argument. För kronkursen, som väl är det du talar om med dina 20%, innebär ju just det - 20% konkurrensfördel för exportindustrin mot andra länder, utan vilket vår export hade gått betydligt sämre, alternativt så hade det krävts lägre löner.

Men, nix är väl ett argument som bortser från fakta antar jag.

Lönerna hade inte sänkts. Exportföretagen hade fått mindre orderingångar. Vissa hade fått gå.

Orkar inte gå igenom de negativa effekterna av devalvering nu. Du har rätt till din åsikt.
Citera
2019-07-09, 12:06
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Lönerna hade inte sänkts. Exportföretagen hade fått mindre orderingångar. Vissa hade fått gå.

Orkar inte gå igenom de negativa effekterna av devalvering nu. Du har rätt till din åsikt.

Ja, vissa hade fått gå. Och då ökar arbetslösheten, vilket var vad du sa nix till och förnekade innan...

Kronkursen går ner genom den flytande valutan, och därmed ligger vi i balans med vad vår ekonomi klarar. Utan den flytande kronkursen så hade vi haft en ny episod av början på 90:talet, med 1500 %´s ränta. Och med EMU så hade vi inte haft möjlighet att släppa i slutet för att rädda oss.
Citera
2019-07-09, 12:31
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Samma som varnade för att världen skulle gå under om Sverige inte gick med i EMU. Egenintresse snarare än ekonomisk kunskap som får bestämma åsikten där.

Dock kommer UK antagligen att tappa på det kortsiktigt medan EU försöker hämnas och göra allt för att det ska gå dåligt så andra länder ska bli rädda.

EMU är inte EU. Två skilda saker.

UK kommer att tappa både kortsiktigt och långsiktigt om de lämnar EU.
Citera
2019-07-09, 12:38
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
EMU är inte EU. Två skilda saker.

UK kommer att tappa både kortsiktigt och långsiktigt om de lämnar EU.

Sa jag inte. Men det högljudda skrikandet om att allt går åt skogen är samma.
Citera
2019-07-09, 14:29
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Sa jag inte. Men det högljudda skrikandet om att allt går åt skogen är samma.

Olika saker, olika tidsperioder och olika personer och företag. Det var också högljutt skrikande vid 9/11, så Brexit = terrorattentant också? Hur tänker du nu?
Citera
2019-07-09, 18:14
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
Olika saker, olika tidsperioder och olika personer och företag. Det var också högljutt skrikande vid 9/11, så Brexit = terrorattentant också? Hur tänker du nu?

Jag tänker så att man inte kan lita på att "experter" har rätt när de skriker, för de skriker ofta vargen kommer lika högt även när det inte är så. Ofta på grund att av vilket svar man ger tolkas efter egen vinning.

Som i vår EMU omröstning. Det skulle bli fullständig katastrof om vi inte sa ja. Precis som i UK nu. Går inte att lita på enbart av den anledningen, även om det låter rejält.
__________________
Senast redigerad av adyring 2019-07-09 kl. 18:55.
Citera
2019-07-09, 20:48
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Jag tänker så att man inte kan lita på att "experter" har rätt när de skriker, för de skriker ofta vargen kommer lika högt även när det inte är så. Ofta på grund att av vilket svar man ger tolkas efter egen vinning.

Som i vår EMU omröstning. Det skulle bli fullständig katastrof om vi inte sa ja. Precis som i UK nu. Går inte att lita på enbart av den anledningen, även om det låter rejält.

Om man inte kan lita på väldigt många experter och i princip hela näringslivet, varför ska vi då lita på de politiker som vill ha Brexit? Varför skulle de ha rätt om fördelarna med Brexit och på vilket sätt är dessa politiker mera kunniga än experterna?
Citera
2019-07-10, 11:42
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
Om man inte kan lita på väldigt många experter och i princip hela näringslivet, varför ska vi då lita på de politiker som vill ha Brexit? Varför skulle de ha rätt om fördelarna med Brexit och på vilket sätt är dessa politiker mera kunniga än experterna?

Skillnad på experter och "experter". Den senare typen är ofta ekonomijournalister eller köpta lobbyister med hög svansföring som talar för egen vinning. Men sen är det inte en ekonomisk fråga huvudsakligen heller.

Och jag säger inte lita på politiker som säger brexit heller. Man får balansera ihop och se vad man tycker är viktigast. Jag personligen hade troligtsvis tjänat på EMU, finansiellt. Jag är ändå mot, för jag tycker de långsiktiga negativa aspekterna är för allvarliga. Så även med EU, även om jag inte vill ha ett "swexit" just nu, dock på lång sikt, eller ännu hellre att EU skulle monteras ner till bara handelsfrågor och några väldigt övergripande regler.

EU rör sig i en demokratifientlyg riktning, och det extra lagret med beslutande gör det, med intention, svårt att utkräva ansvar. Det blir lätt att skylla ifrån sig. Nationella parlament skyller på EU, EU skyller på nationella parlament, eller helt enkelt struntar i det eftersom det är små frågor på europanivå. EU är lobbyisters dröm, och vad som väljare vill försvinner på vägen. EU kommer aldrig att bli en diktatur av standardmodellen, men det kommer att bli(till stor del redan är) en lobbyist och mediastyrd koloss som tar steg som inte är till de olika ländernas fördel, och gör demokratifientliga utstpel när ett land röstar fel enligt EU-ledarna.

Mer ontopic, i en undersökning som den där, så kommer jag att ses som en av de 77% som vill vara kvar i EU. Trots att jag är rätt negativ till EU.
__________________
Senast redigerad av adyring 2019-07-10 kl. 12:01.
Citera
  • 5
  • 6
eu

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback