Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-17, 13:21
  #1
Medlem
Jag tror att om frågan ställts "Vill du att Sverige skall vara kvar i EU men att EU skall reformeras för att bli mer effektivt och enbart fokusera på sina kärnfrågor - frihandel och rörlighet inom EU för EU-medborgare - så hade svaret varit 99%.

Hade frågan istället varit "Anser du att EU har utvecklats i en positiv riktning de senaste åren?" så hade sannolikt bara något fåtal % hållit med.

Att Svt blivit EU-kramare är kanske inte så konstigt då de gillar överstatlighet, eller att EU frågar invånare i olika EU-länder på ett sätt så de får positiva svar är inte heller så konstigt då de vill få utökad makt och mer medel. Men det vore intressant med mer nyanserade frågor än "vill du vara kvar i EU".



https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...u-medlemskapet
Citera
2018-10-17, 13:29
  #2
Medlem
Strongmanx2s avatar
Sådana undersökningar är som alltid bara att ta med en nypa salt.
Under mina 20år som myndig har Sifo aldrig någonsin kontaktat mig angående någon undersökning.

Att ca 1000personer skulle tala åt sveriges 9miljoner invånare är underligt.
Sedan varför gruppen 15-17år fick vara med är en bra fråga, de har verkligen inget att säga till om.
Citera
2018-10-17, 13:33
  #3
Medlem
Frågeställningen ligger väl helt rätt i tiden. Storbritannien är påväg ut ur unionen och Sveriges tredje största parti anser att Sverige bör följa efter.

Detta skulle då ske genom folkomröstning med just frågan "ska Sverige vara med i EU?"

Skönt ändå att en majoritet av Sveriges befolkning har en nykter inställning till EU.
Citera
2018-10-17, 14:12
  #4
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Sådana undersökningar är som alltid bara att ta med en nypa salt.
Under mina 20år som myndig har Sifo aldrig någonsin kontaktat mig angående någon undersökning.

Att ca 1000personer skulle tala åt sveriges 9miljoner invånare är underligt.
Sedan varför gruppen 15-17år fick vara med är en bra fråga, de har verkligen inget att säga till om.
Vad gäller legitimiteten i undersökningen rekommenderar jag en statistikkurs för att öka förståelsen om hur stickprov fungerar. För det fungerar utmärkt.

15-17 är intressant eftersom de om några år får vara med och bestämma. Speciellt 17-åringarna som får rösta 2019.
Citera
2018-10-17, 14:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Sådana undersökningar är som alltid bara att ta med en nypa salt.
Under mina 20år som myndig har Sifo aldrig någonsin kontaktat mig angående någon undersökning.

Att ca 1000personer skulle tala åt sveriges 9miljoner invånare är underligt.
Sedan varför gruppen 15-17år fick vara med är en bra fråga, de har verkligen inget att säga till om.

De som är 15-17 nu kommer dock ha rösträtt i nästa riksdagsval, så med tanke på det är det ju mer relevant att fråga dem än 95 åringar om hur de vill ha landets framtid. (Å andra sidan kan åsikter oftare skifta snabbt i unga år)

En sån här undersökning har dock ”inget att säga till om” överhuvudtaget, så du behöver inte oroa dig för om dessa 15-17 får vara med å bestämma nånting i nuläget. Undersökningen är liksom inte istället för en folkomröstning utan bara nån som beställt det för å få lite koll på hur opinionen ser ut.

Det jag undrar över är hur fn de får tag i de människor de frågar. Förr ringde dom väl runt på fasta telefon nr. Men vem har fast telefon som är under 60 år idag? Skickar dom frågor per post? Hur hög är svarsfrekvensen? Tycker överlag dessa undersöknings bolag borde bli bättre på att redovisa hur undersökningarna går till för att kunna bedöma tillförlitligheten av dem.
__________________
Senast redigerad av Siasoss 2018-10-17 kl. 14:22.
Citera
2018-10-17, 14:14
  #6
Medlem
Sperssons avatar
.
Innan man ställer frågan så bör man också informera om EUs konsekvenser för Sverige.
Och kostnader.

Annars är det lätt att svara Ja
Citera
2018-10-17, 14:19
  #7
Medlem
hippilis avatar
Tycker att det skulle bli andra siffror om alla fick en chans att rösta om sverige ska ut ur eu
Citera
2018-10-17, 14:56
  #8
Medlem
SkadeskjutenEkorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Innan man ställer frågan så bör man också informera om EUs konsekvenser för Sverige.
Och kostnader.

Annars är det lätt att svara Ja

Nej så kan man inte göra. Det blir omöjligt att ge en obejktiv bild av kostnader ochj konsekvenser av ett så stort projekt. Allas versioner av vad EU innebär är ju olika.
Citera
2018-10-17, 15:25
  #9
Medlem
Tamborinos avatar
77 % Ha Ha Ha.
Jag träffar varje dag folk som är fly förbannade på allt som har med Brysselmaffian att göra.
Nähä jag tror inte på den siffran, aldrig!!!!!
Citera
2018-10-17, 15:32
  #10
Medlem
Denoms avatar
Så jävla diffust formulerad artikel. Antagligen var frågan ännu värre ställd än vad de försöker få det att låta i artikeln, "tycker du att det finns några fördelar med att Sverige är kvar i EU?" eller något sånt skit.
Citera
2018-10-17, 15:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Sådana undersökningar är som alltid bara att ta med en nypa salt.
Under mina 20år som myndig har Sifo aldrig någonsin kontaktat mig angående någon undersökning.

Att ca 1000personer skulle tala åt sveriges 9miljoner invånare är underligt.
Sedan varför gruppen 15-17år fick vara med är en bra fråga, de har verkligen inget att säga till om.
1000 personer är i minsta laget.Många väljarundersökningar inför valet tillfrågade ca 2000 personer.Felmarginalen är något högre här.I huvudsak kan man ändå lita på mätningen. Att du aldrig blivit tillfrågad saknar helt betydelse.
Citera
2018-10-17, 15:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Innan man ställer frågan så bör man också informera om EUs konsekvenser för Sverige.
Och kostnader.

Annars är det lätt att svara Ja
Kanske skall man också informera om fördelarna ?
Citera
  • 1
  • 2
eu

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback