2019-03-19, 15:19
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
I det här fallet finns det dessutom en målsägande som är tidigare dömd för narkotikabrott och det borde givetvis i normala sammanhang påverka målsägandens trovärdighet speciellt eftersom hon försökte sig på ett väldigt fult mutförsök efter att ha tappat en påse narkotika mitt framför ögonen på en vakt.

Tyvärr så har både TR och HR ej beaktat målsägandens tidigare meriter på det kriminella området och det kan i sin tur delvis vara förklaringen till domarna mot den meriterade fotbollsmästaren.

Högsta domstolen?

Håller med. Det handlar om politiska intressen, där domstolorna klart har påverkats av den allmänna synen i samhället (även om folk glömmer det så är folk som jobbar i domstolar lika lätta att påverka som vem som helst). Därmed struntar man enkelt i att ordentligt granska vad man anser måste vara offret då hon har sagt det. Metoo är ett fenomen som har gett vidriga konsekvenser.
Citera
2019-03-19, 15:21
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Här tycker jag faktiskt att lagen är lite märklig.

Finns det förresten en stigande skala för hur många tillfällen som sker under samma natt?
En gång = 2 år osv.

Jag vet inte hur man bedömt det hela. Tids nog får vi se när domen dyker upp i tråden. Men HR sänkte inte TR:s dom, så uppenbarligen ser man det som ett korrekt straff.

Vet inte hur skalan räknas. Men 2 ggr är fler än 1 ggn. Så straffet borde ju bli större. Dessutom var förloppet utdraget. Men som sagt var: domen kommer att förklara resonemanget.
Citera
2019-03-19, 15:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Håller med. Det handlar om politiska intressen, där domstolorna klart har påverkats av den allmänna synen i samhället (även om folk glömmer det så är folk som jobbar i domstolar lika lätta att påverka som vem som helst). Därmed struntar man enkelt i att ordentligt granska vad man anser måste vara offret då hon har sagt det. Metoo är ett fenomen som har gett vidriga konsekvenser.

I det här fallet handlar det inte om ord mot ord. Det finns en ljudinspelning. Och Glenn bekräftar i förhör och rättegång vad som utspelar sig på bandet, dvs att han inte fått en invit utan på egen hand gått in i hennes rum samt att hon sagt nej (vilket hon gjorde många gånger på bandet), men att han ändå fortsatt för att han tyckt att han ändå fått samtycke från henne trots hennes nej.
Citera
2019-03-19, 15:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
2 tillfällen under samma natt? Var hon fastbunden i lägenheten?

Läs FUP:en. Den finns i tråden.
Citera
2019-03-19, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
För att man är pilsk och full. Därför. Ingen ursäkt, bara en förklaring.

Sådant har väl hänt i alla tider. Båda är fulla och hamnar i säng. Men nu med feministdiktaturen och meto blir det en stor sak. Manliga kändisar kan "offret" mjölka på stålar.
Citera
2019-03-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag vet inte hur man bedömt det hela. Tids nog får vi se när domen dyker upp i tråden. Men HR sänkte inte TR:s dom, så uppenbarligen ser man det som ett korrekt straff.

Vet inte hur skalan räknas. Men 2 ggr är fler än 1 ggn. Så straffet borde ju bli större. Dessutom var förloppet utdraget. Men som sagt var: domen kommer att förklara resonemanget.

Jag hör vad du säger.

Samtidigt - om BO hade tagit fler rökpauser med tillhörande våldtäkter, som hade gjort förloppet ännu mer utdraget, så hade GM fått ännu längre straff?

Hur länge kan ett brottsoffer spela med utan att avbryta situationen?

Jag menar inte att du ska förklara lagstiftningen för mig.
Jag är mest förbryllad.
Citera
2019-03-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Så som jag förstår det så hånglade dom, sen ville hon bli avklädd, sen tjatade han till sig lite finger pill mellan benen, sen ville han gå in till sin fru med JB, det ville hon dock inte, sen så ville han ha riktigt sex, det ville hon inte heller, så han lät bli. Så det blev väl nån lindrigare form av våldtäkt. Nej är ett nej såklart. Men 3 år i fängelse känns lite magstarkt kan jag tycka. En rejäl avhyvling hade räckt. Men å andra sidan var jag inte där och bevittnade det hela, så jag spekulerar bara

Han borde haft rejäl Ågren dagen efteråt. Patrask. Ändå konfunderad över domen. Två gånger med rökpaus ute på balkongen. Tänker att hon borde låst in sig på toaletten åtminstone. Är inte det mera sexuellt utnyttjande? Var hon väldigt berusad?
Citera
2019-03-19, 17:58
Medlem
HR:s dom är ännu inte publicerad här men jag vågar mig ändå på en egen sammanfattning av det hela. HR har fastställt TR:s dom. Då är det väl närmast tillhands att tolka att de instämmer i TR:s välskrivna domskäl.

Om man krasst ser på bakgrunden till målet så har GS gjort ett klavertramp som heter duga. Han har erkänt i förhören att han fått ett infall att gå in till BO, som låg och sov i ett annat rum, för han ville ha sex. Han var inte nykter vilket förmodligen är orsaken till infallet eftersom hans hustru och hennes son också låg och sov i rummen intill. Han har också erkänt att han trots BO:s nej fortsatt med aktiviteterna. Enligt domstolarna var klavertrampet så allvarligt att han begått ett brott att likställa med våldtäkt. Inte bara en gång utan två gånger i olika händelseförlopp. Naturligtvis hade inte GS detta med i tankarna under aktiviteterna men det är tyvärr inget som friar honom.

Att två domstolar, varav den ena med enbart jurister, skulle vara förda bakom ljuset av BO ser jag som väldigt långsökt. Personligen tycker jag dock, utifrån det beskrivna händelseförloppet i fup och dom, att straffet är väldigt tufft. Hade trott på max två år (ett och samma händelseförlopp).
Citera
2019-03-19, 18:21
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insida
Varför blev domen 3 år? Istället för normalstraffet som är 2 år. Det rör ju sig inte om grov våldtäkt.

Vit, svensk medelåldersman! Tro f-n domstolen ville visa vad som är rätt och fel. Att Hassan tillsammans med sina sju polare gangbangar nån redlös fjortis är bara bus, vilket renderar lägre straff.
Citera
2019-03-19, 18:38
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Här tycker jag faktiskt att lagen är lite märklig.

Finns det förresten en stigande skala för hur många tillfällen som sker under samma natt?
En gång = 2 år osv.

Praxis är: ”En gång är ingen gång. Två gånger blir lätt en vana”.
Citera
2019-03-19, 20:21
Medlem
HR-dom

https://minfil.com/CcA2R1Sbm3/GS_HR_pdf
Citera
2019-03-19, 21:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammelsurfen
HR-dom

https://minfil.com/CcA2R1Sbm3/GS_HR_pdf
Tack! Bra jobbat

Av domen framgår att

1) GS får stå för kostnaderna för sitt nya ombud Johan Eriksson.

2) HR redovisar utförligt varför MÄ anses trovärdig, nästan som om den skulle läst den här tråden och försöker slå hål på de konspirationsteorier som förekommer

3) Ingen i hovrätten uttrycker skiljaktig mening om domslutet. I tingsrätten hade en av nämndemännen inte förstått lagens utformning om samtycke och ville fria helt trots att inget samtycke fanns för att GS inte använt fysiskt våld och att MÄ inte påkallat hjälp samt haft sinnesnärvaro att spela in delar av förloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in