2018-10-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Exakt, så är det. MÄ har sekretess så ingen från domstolen får yppa något om henne.

Har även jag kontaktat TR i samma ärende, avvaktar svar.
Köper inte att hon är myndig.
Citera
2018-10-17, 14:28
Medlem
Jag tror fortfarande BO är under 18 år, annars hade Polisen inte skrivit det i sin häktningspromemoria.
Det är anledningen till att ärendet är ett förtursmål.
Citera
2018-10-17, 14:29
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonc
Jag tror fortfarande BO är under 18 år, annars hade Polisen inte skrivit det i sin häktningspromemoria.
Anledningen till att det är förtursmål är att den misstänkte är häktad.
Citera
2018-10-17, 14:30
Medlem
Citat:
Anledningen till att det är förtursmål är att den misstänkte är häktad.

Det skulle kunna vara en anledning, men står det någonstans? I sådana fall har jag missat det.
Citera
2018-10-17, 14:32
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Det skulle kunna vara en anledning, men står det någonstans? I sådana fall har jag missat det.
När någon är häktad eller när den misstänkte är under 18 sätts ut som sk förtursmål.
Citera
2018-10-17, 14:32
Medlem
Filbankens avatar
Häktningsförhandlingsprotokoll
https://minfil.com/7ften7jcbf/Stockholms_TR_B_13985-18_Aktbil_19_pdf
Citat:
BESLUT
1. Gle*n S*hiller förklaras häktad.
2. Åklagaren får tillstånd att meddela restriktioner.
3. Åtal ska vara väckt vid tingsrätten, avdelning 2, senast den 30 oktober 2018
kl. 11.00.
SKÄL FÖR BESLUTET
Brottsmisstankarna

Glen* Schi*ler är på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt 2018-10-12 23:30 -- 2018-10-13 03:00, Karlavägen, Stockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av Filbanken
HÄKTNINGSPROMEMORIA, aktbilaga 6 (hemlig, maskad version)
https://minfil.com/jbockej7bf/Stockholms_TR_B_13985-18_Aktbil_6_Maskad_version_pdf
Citera
2018-10-17, 14:34
Medlem
Citat:
Jag läser svaret som att hon svarar på om det är ett U-18 mål och det är det ju inte.

Citat:
Exakt, så är det. MÄ har sekretess så ingen från domstolen får yppa något om henne.
Men alltså, det framgår med all önskvärd tydlighet att jag frågar om uppgiften som finns angiven i aktbilaga 6, som de skickade till mig i mailet innan, verkligen stämmer. Eftersom både Expressen och Aftonbladet haft med den uppgiften men dragit tillbaka den, när jag säger att jag tänker anta att det stämmer så svarar hon att det inte stämmer.

Enligt mig är det fullständigt uppenbart att uppgiften om att målsäganden eller misstänkt är under 18 i aktbilaga 6 inte stämmer. Jag har mailat för att försöka få ytterligare klarhet, men jag har svårt att se hur det skulle kunna vara förenligt med domstolens serviceskyldighet att vantolka min fråga på det viset. Svaret blir ju uppenbart missvisande i sådana fall (om än att svaret är faktamässigt korrekt).

Men men, vi får se vad som sägs.

Om du vill kan du ju ringa själv och fråga om uppgiften stämmer, så kanske det går fortare (inte alltid de svarar på mail omedelbart).
Senast redigerad av iloveass2 2018-10-17 kl. 14:37.
Citera
2018-10-17, 14:36
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankese
Expressens klipp då:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/brottscentralen/ljudinspelning-ar-nyckelbevis-i-fotbollsprofilen/

1.10 in säger reportern på ryktena att målsäganden ska vara under 18:

"Det stämmer inte, hon är över 18 år"

Tack.

Jaha, då bekräftar också Expressen att BO är över 18 år.
Med andra ord har det begåtts misstag. Ingen är felfri.
Citera
2018-10-17, 14:37
Medlem
Citat:
När någon är häktad eller när den misstänkte är under 18 sätts ut som sk förtursmål.

Det vet jag. Min fråga var om det framgått vilken av dessa anledningar som är gällande i ärendet. Det jag läst är att det är förtursmål pga att BO är under 18 år.
Citera
2018-10-17, 14:38
Bannlyst
Citat:

Man kan ju inte skriva " misstänkt under 18 år" och hon visar sig vara 26 år.
Citera
2018-10-17, 14:39
Medlem
Citat:
Det vet jag. Min fråga var om det framgått vilken av dessa anledningar som är gällande i ärendet. Det jag läst är att det är förtursmål pga att BO är under 18 år.

Det är redan bekräftat att BO är över 18 år, så det är inte ett förtursmål av den anledningen. Släpp det nu.
Citera
2018-10-17, 14:40
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Som jag säger så är det alltid förtursmål om det finns en häktad eller att den MISSTÄNKTE är under 18.
Nu är den misstänkt långt från 18 så grunden torde vara att han är häktad. Hänger du med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in